Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor en i närheten av mig (Skaraborg) så kan en få Bolltistelplantor. Gräver alltid upp ett gäng varje vår för dom trivs väldigt bra hos mig. Överallt. Och så vill jag bara meddela att jag nog köpte lite väl många frö till lite väl många sorters tomat. Och jag borde så dom.

Ja herregud vilket slit det var ett tag om jag ska vara ärlig 😆 Men det gick ändå relativt fort, diverse rabattkanter tog mest tid att få på plats, särskilt som jag gjöt en kant till den största rabatten och blandade betongen i hink, blev mååånga hinkar...🤪
Vilka kul rabattplaner du har! Härligt att de är så olilka, låter väldigt vackert. Måste genast googla flox och takpannor 😄
Jag blev väldigt inspirerad av den här bilden, sen passar den nog egentligen bättre för nånting lägre än flox, men jag vill ha flox så jag tänker att man kanske kan ha nåt lägre ute i kanten och flox i mitten... 😊
1769613832956.webp

Jag blev väldigt inspirerad av den här bilden, sen passar den nog egentligen bättre för nånting lägre än flox, men jag vill ha flox så jag tänker att man kanske kan ha nåt lägre ute i kanten och flox i mitten... 😊
Visa bifogad fil 180583
Hm jag kanske skulle satsa på någon rabatt till. Har ju tegelpannor som inte fyller något syfte på tomten.

Vilken tur att jag råkade köpa öh fler fröer igår kväll. Nu har jag definitivt köpstopp!

Mamma beställde tomatfrön från Runåbergs fröer. Verkar som ett trevligt företag och jag upptäckte att de har massor med fina blomfröer (och örter) också. Kanske blir det något till min vilda trädgård :) ! Någon typ av solros, till exempel, hade varit fint!
Jag köper i princip alla frön från Runåbergs! Jag satsar dessutom hårt på kulturarv. I år tror jag det är två av 30 sorter som inte är kulturarvssorter.

I år kommer mina odlingar att utökas med en Oden växthustunnel på 24 kvm = 3x8 meter! Alla bågar, gavlar, dörrar och fönster är ihopskruvade så nu väntar jag bara på att vintern ska försvinna så jag kan markbereda. Alla goda råd om växthusodling är välkomna. Har köpt frön till 2 sorter aubergine, 2 sorter melon, 3 sorter paprika och 4 sorter chili.

Åh nu börjar det titta upp lite gröna små saker i det jag sått. Dags att ställa i ordning belysningen men det får vänta till helgen.

Min sambo har byggt en ställning med avloppsrör och sedan har han skrivit ut kopplingar med 3-D skrivaren som passar rören :love:

Tidigare år har plantorna fått ha bordslampor som belysning men i år ska stackarna få bättre förutsättningar. Skönt för då blir det inte lika många omplanteringar pga långa skrangliga plantor.

Äsch, köpte en ny växtlampa till övervintrarna. Fel sockel :banghead: tog för givet att det var e27 jag hade men icke. Så nu behöver jag byta armatur. För gå tillbaka med lampan orkar jag inte :D
Är en sån där vanlig hög läslampa på fot som går att rikta. Borde gå att hitta i nån secondhandbutik.

Jag är helt ny på detta med odling😁 Så tar gärna emot tips.

Hade tänkt jag skulle sätta lite potatis i pallkrage ute vid husvagnens säsongsplats, inga mängder, men i alla fall till midsommar och några fler portioner, men som sagt inga mängder.

Så där tar jag gärna emot tips hur jag får bästa resultat👍

Alla du tittat på duger nog hur bra som helst! Jag brukar köpa den här modellen och gillar den:

https://ledmegastore.se/med-inbyggd...m-40w-komplett-led-armatur-6-ars-garanti.html

Åh va bra då ska jag passa på att fråga dig istället för att starta en helt ny tråd 😅 jag har också tittat på denna men köpte en annan som redan hade kontakt, jag känner mig lite nojjig över attman behöver fixa en kontakt till dessa själv (el gör mig nervös :nailbiting:) men det borde ju va som man oftast gör med taklampor tänker jag? använda en sockerbit bara?

Åh va bra då ska jag passa på att fråga dig istället för att starta en helt ny tråd 😅 jag har också tittat på denna men köpte en annan som redan hade kontakt, jag känner mig lite nojjig över attman behöver fixa en kontakt till dessa själv (el gör mig nervös :nailbiting:) men det borde ju va som man oftast gör med taklampor tänker jag? använda en sockerbit bara?
Inte jag själv som kopplat men ja, det har sambon gjort ytterst snabbt med sockerbit! Finns såna där smidiga som man bara knäpper fast numera 😊

Jag är helt ny på detta med odling😁 Så tar gärna emot tips.

Hade tänkt jag skulle sätta lite potatis i pallkrage ute vid husvagnens säsongsplats, inga mängder, men i alla fall till midsommar och några fler portioner, men som sagt inga mängder.

Så där tar jag gärna emot tips hur jag får bästa resultat👍
Potatis behöver två pallkragar i höjd, så stapla två pallkragar på varann och fyll med jord (behövs ca 400 liter).
Köp sättpotatis (certifierat utsäde är säkrast). I en 120x80 pallkrage kan man peta ner ca 8-10 sättpotatisar.
För att hjälpa potatisen komma igång snabbare så kan man förgrodda den. Lägg den i så fall på en bricka och placera ljust inomhus, tills det har börjat växa ut groddar (var försiktig så att de inte bryts av när du gräver ner potatisen i pallkragen sen). Vill man hjälpa potatisen ännu mer så kan man lägga dem i ett tråg med jord istället för på en bricka, så sätter den både rötter och groddar.
Timingen kan vara klurig - potatisen ska sättas så tidigt som möjligt men blasten vill inte ha frost, så det beror på var i landet man bor. Själv la jag potatisen på groddning i början av april och stoppade ner den i pallkragarna i slutet av april förra året, men jag minns inte riktigt när jag började skörda den. 😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat