Trädgård och odling 2026

Jo det är klart 😅

Jag har aldrig använt bevattningsmatta själv, jag brukar bara ha allt i en bricka som jag vattnar i. Är matta bättre? Generellt alltså, inte i fråga om renovering :)
Jag brukar köpa en billig flyttfilt på Biltema och klippa till, fungerar utmärkt!
Tycker du att det funkar med 24 sorter som du inte har valt själv?
Alltså, jag fick mellan 2-4 påsar varje dag så det är absurda mängder 😂 jag har egentligen bara tänkt ge bort några tomater, annars ska jag nog testa så det mesta, allt kommer dock inte rymmas 😅 tycker att de valde ut jättefina sorters blommor faktiskt! Tex två sorter ringblomma, och båda var mer speciella än den "vanliga" orange sorten. Det enda jag tror att jag måste köpa in i år är lite kryddfrön utöver kalendern. De har även skickat med en instruktion varje dag, förslag på kombinationer osv. 😊

Nu har jag beställt två bäddar till växthuset. Till våren ska jag fixa armeringsnät. Hur tjockt är lämpligt?

Sitter just nu och försöker begränsa mig. Haha vad det inte går så bra. Tanken är ju att förädla och sälja så lite förnuft måste jag ha. Bara grönsaker kommer det dock att stoppa på. Och Ringblomma till min salva.

Nä, jag kör hem den själv på släpet :D
Aha. Ja, vi kunde ju köpa pall billigt från vår lokala ica i somras. Men jag trodde inte vi behövde så mycket. Att vi sen köpte lika mycket i omgångar pratar vi tyst om. 😅Såhär års är ju jorden svindyr och jag tänkte inte på att köpa på mig i somras. Och nu efter min fröbeställning inser jag att det blir till att köpa jord. I januari.

Vi har flyttat och ett helt nytt grönsaksland ska fixas. Ska bli roligt. Vi använder pallkragar så jag funderar på vad vi ska ha i gångar mm. Tror markduk och sen grus av något slag. Vad har ni i era?

Har beställt fröer och förbokat en del plantor. Nu återstår att bestämma om jag ska sätta jordgubbar, och i så fall vilken sort? :confused: Har rätt ont om plats så det får bli något remonterande isf. Måste också ordna nät som funkar i odlingsföreningen också, om jag inte bara ska ha ett par krukor på balkongen. Beslut... :idea:

Annars är årets nya gröda fänkål. Jag odlar mest sånt som jag vill ha i mängd (olika sorters sallat, rabarber, örter) eller som jag vill ha lite då och då under säsongen och känns onödigt dyrt i affären (pak choi, fänkål). Morot och potatis är liksom så billigt och lätt att få tag på ändå.

Jag vill gärna bli mer självförsörjande på grönsaker så jag klurar på vilka sorter som kan vara värda att prova. Och så måste jag planera nån slags upplägg med höga pallkragar, annars kommer Labradåren att säga "åh, salladsbuffé" och äta upp allt han når. :cautious:

En ny grej för i år är också att jag har prioriterat sorter som inte är F1. Tog fröer från min bästa persilja i år (superhärdig, den har överlevt att stå bottenfrusen i tiocentimeters kruka sen förrförra året :angel: :D) och givetvis av de tomater som blivit bra. Tänker att jag vill hålla "bulkfröerna" någorlunda egenproducerade, så kan jag kosta på mig dyrare varianter av det andra.

Jag vill gärna bli mer självförsörjande på grönsaker så jag klurar på vilka sorter som kan vara värda att prova. Och så måste jag planera nån slags upplägg med höga pallkragar, annars kommer Labradåren att säga "åh, salladsbuffé" och äta upp allt han når. :cautious:
Det enda jag lyckats bli självförsörjande på är vitlök, gröna bönor och tomater (men då äter jag i stort sett inga färska tomater under vintern utan använder i grytor från frysen). Sen gör jag eget örtsalt som även ersätter buljong. Det är nog det jag är självförsörjande på.

Har beställt fröer och förbokat en del plantor. Nu återstår att bestämma om jag ska sätta jordgubbar, och i så fall vilken sort? :confused: Har rätt ont om plats så det får bli något remonterande isf. Måste också ordna nät som funkar i odlingsföreningen också, om jag inte bara ska ha ett par krukor på balkongen. Beslut... :idea:

Behövde lite dopamin, så nu har jag beställt jordgubbsplantor. Så illa tvungen att bygga en bur till min pallkrage då. :rofl:

Det blev mestadels delizz, förvisso en F1:a men den ska tydligen vara en av de sorter som funkar lite bättre där det är mindre solljus. Plus några till balkongen; Ruby Ann för att de är så vackra och Mara de Bois för att de är de godaste jordgubbarna! :d

Kanske testar någon mer sort om de har något roligt på Cramers vid det stora vårbesöket. :angel:

Det enda jag lyckats bli självförsörjande på är vitlök, gröna bönor och tomater (men då äter jag i stort sett inga färska tomater under vintern utan använder i grytor från frysen). Sen gör jag eget örtsalt som även ersätter buljong. Det är nog det jag är självförsörjande på.

Jag är inte så glad i vitlök och gröna bönor gillar jag inte alls, men tomater till sås skulle kunna funka. Tänkte annars zucchini, nån sorts ärtor, kanske morötter. Eventuellt också potatis för det har jag odlat i hink tidigare med bra resultat. Spenat och plocksallat tänkte jag också ha.

Räknar absolut inte med att få fram såna mängder att jag slipper köpa, men det vore roligt att åtminstone kunna klara husbehovet för sommar och tidig höst. Odlingsperioden är rätt kort här så jag aktar mig för att bli överambitiös.

Behövde lite dopamin, så nu har jag beställt jordgubbsplantor. Så illa tvungen att bygga en bur till min pallkrage då. :rofl:

Det blev mestadels delizz, förvisso en F1:a men den ska tydligen vara en av de sorter som funkar lite bättre där det är mindre solljus. Plus några till balkongen; Ruby Ann för att de är så vackra och Mara de Bois för att de är de godaste jordgubbarna! :d

Kanske testar någon mer sort om de har något roligt på Cramers vid det stora vårbesöket. :angel:
Senga sengana är de godaste gubbarna!

Jag är inte så glad i vitlök och gröna bönor gillar jag inte alls, men tomater till sås skulle kunna funka. Tänkte annars zucchini, nån sorts ärtor, kanske morötter. Eventuellt också potatis för det har jag odlat i hink tidigare med bra resultat. Spenat och plocksallat tänkte jag också ha.

Räknar absolut inte med att få fram såna mängder att jag slipper köpa, men det vore roligt att åtminstone kunna klara husbehovet för sommar och tidig höst. Odlingsperioden är rätt kort här så jag aktar mig för att bli överambitiös.
Spenat kan man ju frysa in med så det är ju trevligt. Jag brukar odla mangold för den är så snygg :). Dill och persilja är ju trevligt med och dill går ju att frysa (det kanske persilja gör med men den brukar vara ganska vinterhärdig.

Jag har ju också en glad hund som äter allt och som gärna gräver ner sina ben.
Jag har ställt pallkragar så att jag har kunnat hänga in allt med kompostgaller (otroligt nog så accepterar hon det som en gräns!).
Det är inte snyggt, men det är det enda sättet att få odlingarna kvar ;)
Man kan ju göra det snyggare förstås, det finns massor av idéer på Pinterest :up:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

• Ridskolehästar
  • Dressyrsnackis 19
  • Ridskoleryttare