Trädgård och odling 2026

Jag har hittat en pelargon som jag gärna vill ha. Pelargon graveolens ’Bontrosai’, heter den. Men var jag än tittar så är det slut på den (och andra doftpelargoner). Jag skulle gärna vilja testa att så från frö. Men är det säsong på pelargonfrön så man bara kan köpa dem vid vissa tider på året :confused: ?
Du kanske bor närmare Johns växtservice när de öppnar för säsongen.

Vintersått delar av hushållets behov av spenat i växthuset. Lite experiment med överblivna frön från förra året. Senare ska jag vinterså fräscha frön ute i pallkrage.

Bifogade filer

• 20260111_152703.webp
    20260111_152703.webp
    188,9 KB · Visningar: 20
Jag köper de flesta av mina sticklingar på nätet, det funkar utmärkt så det finns ingen anledning att åka runt. :)

Just nu är det ju inte säsong alls dock, så det är väl ingen som försöker sticklingsföröka i januari.
Nej, men jag tror att de menade att de aldrig har den sorten. Eller så missförstod jag.

Dahlias, hur svåra är dom att odla och hur många blommor kan man förvänta sig per knöl första året? :) Kan dom hålla sig hela vägen till oktober om man har dom i växthus?

Dahlias, hur svåra är dom att odla och hur många blommor kan man förvänta sig per knöl första året? :) Kan dom hålla sig hela vägen till oktober om man har dom i växthus?
Inte svåra alls, men tar lite tid på sig. Skulle inte ha dom i växthus. Tänkt 2-3 stycken per pallkrage och du får mängder med blommor pet planta. De kan absolut blomma i oktober, de stryker med vid första frosten helt enkelt!

Antalet blommor beror lite på hur stora blommorna är. Småblommiga ger fler blommor än de med lite större blommor och talriks dahliorna ger minst till antalet. Om du odlar dom i kruka som du behöver göra om du ska kunna ta in dom i växthus får du antagligen en mindre planta och därmed färre blommor. Dahliorna växer snällt fram till frosten tar dom, mina brukar blomma ända in i "döden". Så det är mest en fråga om att de inte får bli frysta.

Ska du göra buketter på blommorna så klipper du ju av dom rätt långt ned vilket betyder att du tar bort ett antal nya blomskott varje gång du klipper. Ofta vill man ju ha ca 30-40 cm stjälk om det ska vara till bukett och då får du lite färre blommor. Jag har kanske 1-2 "skördeklara" blommor per planta och dag på de större dahliorna. Sen tar de ibland en liten paus då de producerar färre blommor tex om de fått väldigt många ett tag och jag varit dålig på att klippa bort blommor.

Inte svåra alls, men tar lite tid på sig. Skulle inte ha dom i växthus. Tänkt 2-3 stycken per pallkrage och du får mängder med blommor pet planta. De kan absolut blomma i oktober, de stryker med vid första frosten helt enkelt!
Min mamma ska odla dom, och dom bor i Hälsingland, så lite orolig att det kommer frost till 10:e oktober. Hon har många växthus dock. Vi tänkte odla massor. 😅

Såhär många dahlia frön plockade jag i höst. Är ju synd om nåt frö blir lämnad när dom har så mycket potential ändå 🥲

Bifogade filer

• IMG_20260111_195111.webp
    IMG_20260111_195111.webp
    93,9 KB · Visningar: 15
Min mamma ska odla dom, och dom bor i Hälsingland, så lite orolig att det kommer frost till 10:e oktober. Hon har många växthus dock. Vi tänkte odla massor. 😅
Bor i Västerbotten, så Jepp, det kan komma frost i början av september, det gäller att täcka med duk om det händer. Man kan inte styra över vädret helt enkelt. Men växthus är nog en dålig ide tyvärr. 😊

Igår började vi bygga en odlingsbänk med ett hyllplan under i källaren. Det ska finnas belysning både över hyllplanet och över bänken. Hoppas det kommer funka bra :) Blir lite testår så får vi ändra om jag vill ha mer hyllor osv inför nästa år. Gick även igenom mina fröser och har beställt några påsar med blomfröer som jag ska så bara bänken är helt klar.

Vad odlar ni för något ätbart?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

• Ridskolehästar
  • Dressyrsnackis 19