Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlade ljusramper. Så många att välja på. Rådfrågade akvaristmaken. Han googlar och säger att det är ungefär samma som han har till koraller och specificerar jag behöver köpa. Jag undrar då om han inte har något på vinden som går att använda. Jo, troligen blev svaret. Herreminje. Så nu står det en rejäl ljusramp i köket och väntar på rengöring. Troligen behöver jag köpa några lysrör. Ska en skratta eller gråta?

Vad smart, det med att dela och sälja.

Plus, jag ska nog sparka igång mina inne i år, tror dahliorna lockade till sig onödigt mkt sniglar hos mig förra året. Hoppas på en mindre invasion om jag planterar ut lite större plantor 🤞
Invasion får du nog oavsett, men större plantor dukar inte under lika lätt :)

Jag tänkte testa massakera några plastkrukor i år, såna man får thujor i - ta bort botten och sätta på snigeltejp, och ställa krukorna runt dahliorna när de flyttar ut. Dahliorna jag odlar i baljor är relativt förskonade men de som växer på friland blir väldigt tuggade på så det hoppas jag kan ge lite extra snigelskydd i början 😅

Jag har äntligen sått lite, paprika, aubergine, viol/penseer, petunior är det som hamnat i jord. Sen har jag planterat några sticklingar från en sötpotatis från affären, vi får väll se hur det går med den, den kanske inte hinner gå färdigt i vårt klimat.

Invasion får du nog oavsett, men större plantor dukar inte under lika lätt :)

Jag tänkte testa massakera några plastkrukor i år, såna man får thujor i - ta bort botten och sätta på snigeltejp, och ställa krukorna runt dahliorna när de flyttar ut. Dahliorna jag odlar i baljor är relativt förskonade men de som växer på friland blir väldigt tuggade på så det hoppas jag kan ge lite extra snigelskydd i början 😅
Jag har ( fy mig) handlat nån typ av plastmojäng på Temu med kant som jag sätter runt potatisblasten. Sniglarna älskar potatisblast och det har fungerat helt ok.

Har även haft paprika och chili i plasthinkar med koppartejp runt och det var minimalt med sniglar i dom så tycker att din ide låter bra. Hoppas att det fungerar för dig med.

Jag har ( fy mig) handlat nån typ av plastmojäng på Temu med kant som jag sätter runt potatisblasten. Sniglarna älskar potatisblast och det har fungerat helt ok.

Har även haft paprika och chili i plasthinkar med koppartejp runt och det var minimalt med sniglar i dom så tycker att din ide låter bra. Hoppas att det fungerar för dig med.
Oh, jag hade inte använt nåt från Temu till nåt jag ska äta :nailbiting: Har lite krukor därifrån men använder de bara till prydnadsväxter.

Ja jag körde på koppartejp på ett par utsatta krukor i somras. Alldeles försent för att få nån vettig tillväxt innan frosten men mängden sniglar minskade rejält :) Nu lär det här inte bli tillräckligt iom att de kan ta sig upp under krukorna men kanske kan det hindra tillräckligt för att ge dahliorna lite försprång iaf! När de väl är stora så är sniglarna inget problem utan mest bara störiga 😅

Oh, jag hade inte använt nåt från Temu till nåt jag ska äta :nailbiting: Har lite krukor därifrån men använder de bara till prydnadsväxter.

Ja jag körde på koppartejp på ett par utsatta krukor i somras. Alldeles försent för att få nån vettig tillväxt innan frosten men mängden sniglar minskade rejält :) Nu lär det här inte bli tillräckligt iom att de kan ta sig upp under krukorna men kanske kan det hindra tillräckligt för att ge dahliorna lite försprång iaf! När de väl är stora så är sniglarna inget problem utan mest bara störiga 😅
Dom potatisarna växte bara där för att förbättra jorden och har inte ätits upp. Dom ligger kvar i jorden. Men du äter väl inte dahlia 😅

Dom potatisarna växte bara där för att förbättra jorden och har inte ätits upp. Dom ligger kvar i jorden. Men du äter väl inte dahlia 😅
Sålänge det inte blir krig och svält så har jag inga planer på att äta dahlia nej :D Jag är lite småsugen på att testa en knöl dock, bara för att det går! Men de är tydligen inte så goda :laugh:

Sålänge det inte blir krig och svält så har jag inga planer på att äta dahlia nej :D Jag är lite småsugen på att testa en knöl dock, bara för att det går! Men de är tydligen inte så goda :laugh:
Återkom gärna när nu avnjutit din delika middag :D

För det är självklart att du måste smaka nu :p

Nu när kylan hållt i sig så länge, tror ni mördarsniglarna minskar i år? Kanske fästingarna också?
Fästingarna definitivt! Mördarsniglarna verkar svåra..

Jag frågade faktiskt en expert på lövplattmasken hur den skulle klara kylan. Mördarsniglarna är väl från Spanien och där kan det ju bli ganska kallt och de kan överleva det "instinktivt" genom att gömma sig/gräva ned sig. Men lövplattmasken är från Brasilien, såhär kallt blir det aldrig där, och den har ännu mindre hjärna än en snigel (:D). Experten sa att lövplattmasken dör vid -2 grader, men att de kan överleva i jord nära ledningar, byggnader och annat där jorden är lite uppvärmd hela vintern. De ska ut med sökhundar på platser i Skåne där de vet att den är etablerad, och se om den kalla vintern påverkar antal fynd de gör i vår.

Idag har jag tittat till dahliorna och kört igång ett gäng som var lite väl ynkliga. Däribland den här, en Hapet Old Charm, som torkat ihjäl helt förutom i en knöl som istället vaknat till liv :rofl:
Härmed är dahliasäsongen här hemma äntligen igång! :D

20260211_220953.webp

Idag har jag tittat till dahliorna och kört igång ett gäng som var lite väl ynkliga. Däribland den här, en Hapet Old Charm, som torkat ihjäl helt förutom i en knöl som istället vaknat till liv :rofl:
Härmed är dahliasäsongen här hemma äntligen igång! :D

Visa bifogad fil 181118

Heja knölen! Snacka om kraftsamling av "last man standing" i den knölen 😁 Tänk att det är lika roligt att starta igång varje år - i år hoppas jag behålla entusiasmen genom hela säsongen, min brukar börja dala lagom till det är dags att skörda 😂

Tittade också till mina dahlior igår och konstaterade att det börjar bli dags att väcka dem snart för de ser torrare ut än önskat...provade förvara luftigt i stora papplådor i år istället för kompostpåsar som jag brukar ha, men nja, jag vet inte om det blir ett koncept att fortsätta med.

Igår fick jag också äntligen mina eukalyptusfrön i jorden, det har dröjt lite pga avsaknad av ny belysning som kom på plats först i helgen. Sådde även lite chili, pumpa, petunior, rudbeckior och drakmynta. Så nu är säsongen igång på riktigt för min del 😍

Ikväll skall kallsådderna ner i sina byttor. Tills dess måste jag dock ha besinnat mig och sållat lite bland sorterna jag tänkt så, för allt kommer inte att få plats i bäddarna annars... ändå tittar jag på fler frön 🙄🤣 Send help...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar