Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns massor av växter som bina tycker om och som kan sås direkt så kör, bara kör.
En massa ettåriga blommor är attraktiva för bin, och en del firmor säljer blandningar av frön till blommor som bin gillar. Googla runt lite.

April är ABSOLUT inte för sent. Snarare sår många konstigt tidigt, om man tex ser odlingsgrupper på sociala medier.

Jag har bara sått vinterpurjo ännu, purjolök växer väldigt sakta i början - och början är lång. Men jag tror inte att gillar purjo ändå.

Fast mitt i ett lgh område? Det kan finnas sådana som mig som kan dö av ett stick, jag räknar med att dom finns på landet men inte i lgh områden.

Givetvis måste det finnas bin inne i stan, de är ju superviktiga för att ekosystemet ska funka.

Häromkring (centrala Göteborg) finns det små visningskupor i vissa parker och (centralt belägna) kyrkogårdar, och åtminstone en av de största fastighetsägarna sätter ut hyrkupor, "bihotell" och har dragväxter i sina planteringar.

Risken att bli stucken är garanterat större på en vanlig gräsmatta, du ska väl knappast gå barfota i rabatten? Hur är det med getingar, de lever ju väldigt gott i stadsmiljö med alla matrester och sopkärl?

Jag funderar på att göra min lilla uteplats till ett paradis för bin. Men är det för sent att köpa pallkragar och så frön i slutet på april?
Nej i april är det fortfarande gott om tid. Det är bara vissa växter som behöver försås tidigt och de går att köpa som plantor om det skulle vara så. Det låter underbart med ett biparadis!

Givetvis måste det finnas bin inne i stan, de är ju superviktiga för att ekosystemet ska funka.

Häromkring (centrala Göteborg) finns det små visningskupor i vissa parker och (centralt belägna) kyrkogårdar, och åtminstone en av de största fastighetsägarna sätter ut hyrkupor, "bihotell" och har dragväxter i sina planteringar.

Risken att bli stucken är garanterat större på en vanlig gräsmatta, du ska väl knappast gå barfota i rabatten? Hur är det med getingar, de lever ju väldigt gott i stadsmiljö med alla matrester och sopkärl?
Och på taket till operahus!

Fast mitt i ett lgh område? Det kan finnas sådana som mig som kan dö av ett stick, jag räknar med att dom finns på landet men inte i lgh områden.
Det finns massor av bin och Uppsala är fortfarande så pass litet att det är nära landsbyggden. Även humlor är ju bin och det finns massor av dom och jag kan tänka mig en hel del vilda bin i parkerna och längs Fyrisån.

Första omskolningen för säsongen är gjord. Spetspaprika, gul, Ora Long som var rikgivande förra året. Även röd spetspaprika, Dulce Italiano samt vanlig paprika, Californa wonder. Sen har en omgång purjolök och salladslök också fått större krukor.

Imorgon skall jag så lite blomfröer. 🌸

Petade ner gul lök, Lejongap, Buketthirs, Sommaraster & Kvastrisp idag. Skolat om en sorts pumpa som jag undrar varför jag i hela friden hade bland "att så i februari"... de plantorna lär jag få kasta, så stora och frodiga som de är redan nu 🙈 Övriga pumpor är bland "att så i april", som ju är det vanliga 🤪

I övrigt är jag mest glad för att mina eukalyptus kommit upp så bra! Grobarhet 100% på ena sorten och 50% på den andra, det får jag vara nöjd med. Och så har petuniorna kikat upp! Men är långt ifrån att skolas om ännu.

Måste skola om paprika och physalis. Har dragit på det länge nu. De börjar se ledsna ut i sin pluggbox.

Ska testa kallså slingerkrasse och lite blommor. För säkerhets skull ska jag driva några inne i värmen också 😅 Kallsådd i all ära men jag tycker synd om dem :rofl:

Måste skola om paprika och physalis. Har dragit på det länge nu. De börjar se ledsna ut i sin pluggbox.

Ska testa kallså slingerkrasse och lite blommor. För säkerhets skull ska jag driva några inne i värmen också 😅 Kallsådd i all ära men jag tycker synd om dem :rofl:
Försök se dem som små tappra vår-väktare :D När de börjar kika upp i sina (nu) snöfyllda lådor så är våååååren här på riktigt! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka