Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Euuuuhm..... Min man gillar?
Lite som tomater, jag odlar dem varje år trots att jag inte tål tomat. Men andra i familjen blir glada.

Egentligen är det nog mest för att se om jag kan :D
Det låter som här. Jag hatar tomater men odlar åt sambon och nu har jag dragit upp extra att sälja för välgörenhet.

Har några pallkragar jordgubbar och smultron också. Gott är det men jag äter nån enstaka och är nöjd sen :laugh:

Faaaast jag har tömt en krage på gubbar och satt vitlök bara för att få testa ormvitlök - det var iaf för min egen skull :D

Planterade en del nytt i höstas. Än så länge har de plantorna inte spridit sig utan bara rotat sig.
Men visst kan jag köpa mer. Men det lär ändå ta sin tid att fylla ut alla vrår i hela. Den är stor.

Idag och igår har jag rensat. Bara gräs som växt fast intill kanten till grusgången kvar, som jag måste hugga bort. Sitter som berget.
Funderar på brännare. Om jag inte råkar elda ner halva trädgården då.
Köp spruta 8 liter på BILTEMA.
Ogräsättika.
Spreja bort ogräset

Jag dödar miljonerna med maskrosor skapligt effektivrt så. Riktar munstycket mot mitten av bladrosetten och duchar lite.
Luktar ättika ett par dagar. Men uppvägs av de döda maskrosorna och gräset vid uppfarten.

OM allt går i lås blir jag husägare inom överskådlig framtid. Där är mycket som behöver göras, med både hus och trädgård, bl.a saknas avlopp - vilket självklart ska ordnas så snart som möjligt. (Det är oklart om det finns nån gammal stenkista eller om de bara har släppt ut vattnet från kökskranarna rakt ut på gräsmattan - det har varit sommarvatten inkopplat och de har haft utedusch)
Jag kommer ha kvar min lägenhet tills huset är beboeligt. Men... Jag funderar lite - skulle man kunna använda gråvatten från köket till att vattna trädgårdsland med? Med tvål- och diskmedelsrester i. Jag skulle kunna ställa en IBC-tank nedanför huset och samla upp vattnet i, OM det är okej att vattna med vattnet. Om inte så får jag nog vänta med att använda köket alls tills det riktiga avloppet är klart.
Ang. avlopp finns det en "fenomenalt enkel lösning" som jag sett själv i en sommarstuga, händige herrn i huset borrade hål i golvet under diskbänken, anslöt vattenlåset med en rörstump han stuckit ner genom hålet och sen var det bara att tuta och köra, funkade skitbra sa han, jag sa ingenting.:sneaky: Vissa ska inte köpa ett torp på landet.:rofl:

Nu är 3 sorter Brandywine utplanterade. Pink, Yellow och Röd. Ska bli spännande att se om dom klarar sig. Jag har bäddat in dom. Och sparat några plantor ifall det går åt helsikke.

Bifogade filer

• 20260522_211343.webp
    20260522_211343.webp
    249,5 KB · Visningar: 15
Ang. avlopp finns det en "fenomenalt enkel lösning" som jag sett själv i en sommarstuga, händige herrn i huset borrade hål i golvet under diskbänken, anslöt vattenlåset med en rörstump han stuckit ner genom hålet och sen var det bara att tuta och köra, funkade skitbra sa han, jag sa ingenting.:sneaky: Vissa ska inte köpa ett torp på landet.:rofl:
En stuga med sådan lösning har har jag också bott i. Ja ”mitt” hål var inte rakt under huset utan några meter bort men ändå. Jag diskade med sådan här ”hav och sjö”-tvål (som jag apropå tidigare diskussion inte alls vet om den kan funka i diskmaskin) och planterade vallört vid rörets mynning. De var helt sjukt frodiga och producerade massor av grönmassa. Men inte skulle jag välja en sådan lösning själv direkt.

Ogräsättika.
Spreja bort ogräset

Jag dödar miljonerna med maskrosor skapligt effektivrt så. Riktar munstycket mot mitten av bladrosetten och duchar lite.
Luktar ättika ett par dagar. Men uppvägs av de döda maskrosorna och gräset vid uppfarten.
Jag som just kommit hem hemma och det ser ut som en åker på ca 4000kvm gräsmatta, det blir spruta o roundup (tack vare min bonde)

Igår fick jag förstärkning av min syster så nu är mina två stora rabatter och odlingslådorna i trädgården klara. Det ser ju alltid så futtigt ut när det precis är utplanterat men om någon månad är det förhoppningsvis knökfullt och så fint som jag tänkt mig.

4 sorters dahlia, 3 sorters zinnia, rosenskära, sommaraster, sommarflox och sommarslöja. Allt i färgtema ljusrosa-aprikos-laxrosa-gul.

Kålen fick sällskap av sommarflox istället för rondellpetunia, den senare var det ett futtigt frö som grodde :meh:

Ogräsättika.
Spreja bort ogräset

Annars kan man välja att gilla dem istället. Jag blev frälst för 25 år sedan, de är vackra, de är livsviktiga för en hel del pollinatörer och de blommar en ganska kort period.

Att använda bekämpningsmedel eller timmar med rensjärn och annat för just dessa nyttoväxter slutade jag med tvärt.

(Jag klipper fortfarande en liten yta som gräsmatta och där försvinner de varje gång temporärt.)

Annars kan man välja att gilla dem istället. Jag blev frälst för 25 år sedan, de är vackra, de är livsviktiga för en hel del pollinatörer och de blommar en ganska kort period.

Att använda bekämpningsmedel eller timmar med rensjärn och annat för just dessa nyttoväxter slutade jag med tvärt.

(Jag klipper fortfarande en liten yta som gräsmatta och där försvinner de varje gång temporärt.)
Hade funkat på annan gård tror jag?
Jag tar bor de jättestora. och de som växer där de inte passar. Resten får vara

Jag älskar mitt "ogräs". Har massor med brunört i gräsmattan, maskrosor, förgätmigej, vitklöver, prästkragar, käringtand och allt möjligt som får växa vilt. Maken får vackert klippa runt och lämna som små öar med blommor.

Däremot vill jag ha bort penningbladen. De tar över och nästlar sig in i mina rabatter. Det får gärna hålla sig i hörnet.
Men jag bekämpar mekaniskt lite då och då. Vägrar bekämpningsmedel!

Jag har gjort likadant, jag klipper bara den del där jag odlar nu och så vägen till jordkällaren och ett drag på var sida om infarten annars får naturen ta över, vi ska vara rädda om allt mikroliv och inte ha gräsöknar.

Jag ÄLSKAR maskroser :) ! Den vackra gula färgen är absolut sommar för mig!

@Luff och @Spelberoende
Jag har experimenterat lite idag. Fiberduk vs Lill gardin.
Visa bifogad fil 185546
Lill gardin vinner på att det blir snyggare och den är dessutom lättare att sätta upp. Skuggeffekten verkar typ samma.

Det där med kalk/skuggfärg får verkligen bli ett senare projekt om det skulle behövas. Det är det där med estetik.... Jag vill att mitt växthus ska vara fint inte bara praktiskt :D
Om någon undrar hur det blev med gardiner så ser det nu ut såhär
20260523_100632870.webp

Jag är nöjd men ska nog sätta gardiner även på mitten där min sitt/planteringsyta är.

Jag struntar i om det växer maskrosor i gräsmattan. Men i mina rabatter eller på min grusgång vill jag inte ha några.

Håller fortfarande på och funderar på om jag ska köpa hjulhackan för 4000kr. Sjukt pris, men tror jag kommer ha nytta av den.

Sitta på huk och jobba med händerna är för jobbigt för min ländrygg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka