Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens lista följdes så gott det gick, 2 odlingslådor klara. Dom står kvar på gräsmattan..... en annan låda fylld med jäkla lönn stockar och jord, purjolöken nere och klar.

Tog längre sovmorgon än jag planerat så jag kom ut först vid kl 13. Vissa kvällar har jag svårt att somna efter kvällspass på jobbet så jag somnade 4 imorse.

Men nu är det iaf gjort, resten får jag ta i veckan om vädret vill.

MIna grönsaksodlingsytor är bortom hopplösa/ogräsbemängda, men i alla fall en del annat tar sig? Får väl inse att jag får prioritera antingen rabatterna i trädgården eller grönsaksodlingarna om det ska vara möjligt att få ihop livet. Och så helst planteringarna på innergården. Och växthusodlingarna förstås! I år ser det möjligen mer balanserat ut på den fronten, 7-8 paprikor, 5 chili, några aubergine, ett par gurkor och kanske 20 tomater allt som allt. Helt ok för att vara mig!

Sedan har jag täckt någon yta så kanske jag kunde få den odlingsbar så all kål som nu ändå står på tillväxt skulle kunna planteras ut där när semestern börjar. Ändå ganska skönt att det inte står mängder av saker på tillväxt som måste vattnas nu när det varit så jäkla torrt.

Ett glädjeämne är i alla fall att mina nyaste blomsterrabatter (som jag grävde och började plantera för sådär fyra år sedan) börjar faktiskt likna något! Som vanligt fanns det ingen strukturerad plan från början utan mer "åh två nya ytor där jag kan få plantera ut lite allt möjligt som jag inte får plats med någon annan stans - eller som jag gillar och som jag kan dra upp från frö".

Aklejorna som jag börjat med från frö sprider sig i olika varianter, blågull har jag också frösått och börjar sprida sig, förra året planterade jag ut ett par rosor till och mycket annat går att dela successivt som dagliljor, iris, höstflox, funkia och pioner. Väldigt nöjd med budgetplanen för att låta de rabatterna växa fram pö om pö och så under tiden fylla ut med lite rosenskära, jätteverbena, dahlia och malvor när där har varit större tomma plättar. I höst ska jag försöka prioritera att få dit lite fler lökväxter för nästa vår och möjligen se om jag kan göra någon lite mer genomtänkt plan för det.

Skördat av spenaten idag, så ikväll blir det att laga något gott på den. :)

1780412823833.webp

Jag var ute i trädgården hela eftermiddagen och kvällen och försökte komma ikapp med min alldeles för överambitiösa att göra-lista den här våren... :meh: Men nu känns det som att jag har geting-tinnitus för nu surrar det i hela huvudet på mig. :crazy:

De var verkligen sena i år, men nu har getingarna vaknat hos mig. Nu är de precis överallt. Såg två bon men orkade bara ta bort det ena. Den drottningen blev dock väldigt sur och surrade runt mig i flera timmar. Åh vad jag tycker att det är jobbigt med det här getingkriget som kommer varje vår! :arghh::arghh:
Nån vår räknade jag att jag tog bort uppåt 20 getingbon... Ändå lyckas jag alltid missa nåt, vilket orsakar jätteproblem senare på sommaren....
Avskyr verkligen detta! 😭

Jag var ute i trädgården hela eftermiddagen och kvällen och försökte komma ikapp med min alldeles för överambitiösa att göra-lista den här våren... :meh: Men nu känns det som att jag har geting-tinnitus för nu surrar det i hela huvudet på mig. :crazy:

De var verkligen sena i år, men nu har getingarna vaknat hos mig. Nu är de precis överallt. Såg två bon men orkade bara ta bort det ena. Den drottningen blev dock väldigt sur och surrade runt mig i flera timmar. Åh vad jag tycker att det är jobbigt med det här getingkriget som kommer varje vår! :arghh::arghh:
Nån vår räknade jag att jag tog bort uppåt 20 getingbon... Ändå lyckas jag alltid missa nåt, vilket orsakar jätteproblem senare på sommaren....
Uj, är det elaka getingar. Och så många? Jag har kanske tagit bort något enstaka getingbo under åren som suttit dumt till men då har det varit vid dörrar eller på altanen.

Såg ett par bålgetingar igår och hoppas att de byggt på sitt vanliga ställe, det brukar reducera de vanliga mindre aggressiva getingarna med 70-90 procent. Har bara sett några enstaka hittills.

Men bra påminnelse, brukar också behöva plocka/skjuta ned ett antal bon som är i sin linda på dåliga ställen.

Uj, är det elaka getingar. Och så många? Jag har kanske tagit bort något enstaka getingbo under åren som suttit dumt till men då har det varit vid dörrar eller på altanen.
Jag har ett bostadshus och 5 bodar som de försöker bygga bon i hela tiden. Boet jag tog bort igår var i locket på min grill och det jag ska ta bort idag är i ett förråd där jag har mina utemöbler. Jag har tidigare år tex tagit bort bon där tunnan står i utedasset (😱), på min farstukvist vid min ytterdörr och i min låda för kompostströ. Såna boplatser skulle kunna bli väldigt jobbiga om de blev stora....

Bon jag har missat tidigare (så att de har hunnit växa sig stora) har bla varit i en virkeshög (fick låta bli att ta av de plankorna den sommaren), i min vedbod (behöver ju inte ta nån ved under sommaren men passerar där när jag ska gå till mina komposter och då blev jag ofta jagad), på vinden (kunde inte gå upp där den sommaren) och i skorstenen (sotaren fick åka hem med ogjort ärende).

Jag försöker att inte ta bort bon i onödan men när jag inte kan använda mina uthus eller röra mig fritt så tycker jag att de passerar en gräns... 😞

Maken fick för sig att gräva upp ett par körsbärsträd som börjat växa sig onödigt stora i hallonbuskarna och flytta till ett annat ställe. Blev riktigt bra i anslutning till häggplantorna jag planterade! Kommer tids nog bli mer lummigt åt det hållet också, precis som vi vill ha det :)

Skördade rädisor igår. Har inte odlat det förut så det var kul.
Två av mina gurkplantor har börjat blomma men de är klena allihop och det är inte tillräckligt varmt för att ställa ut dem än.

Jag har ett bostadshus och 5 bodar som de försöker bygga bon i hela tiden. Boet jag tog bort igår var i locket på min grill och det jag ska ta bort idag är i ett förråd där jag har mina utemöbler. Jag har tidigare år tex tagit bort bon där tunnan står i utedasset (😱), på min farstukvist vid min ytterdörr och i min låda för kompostströ. Såna boplatser skulle kunna bli väldigt jobbiga om de blev stora....

Bon jag har missat tidigare (så att de har hunnit växa sig stora) har bla varit i en virkeshög (fick låta bli att ta av de plankorna den sommaren), i min vedbod (behöver ju inte ta nån ved under sommaren men passerar där när jag ska gå till mina komposter och då blev jag ofta jagad), på vinden (kunde inte gå upp där den sommaren) och i skorstenen (sotaren fick åka hem med ogjort ärende).

Jag försöker att inte ta bort bon i onödan men när jag inte kan använda mina uthus eller röra mig fritt så tycker jag att de passerar en gräns... 😞
Jag kör med industridammsugaren, kommer jag inte åt har jag ett VP-rör med 90-gradersböj i änden som jag "laddar" med Myrr i pulverform i den änden, när dom samlat sig för natten smyger jag in röret i boets öppning, blåser till och så är det boet dött morgonen efter. Jag gör som dig, decimerar bara dom bon som sitter dåligt till, på magasinsvinden får dom bo och uppe på såghusvinden, dom på magasinsvinden är vana vid att jag rör mig däruppe ibland, kommer bara och kollar och konstaterar "jaha det är bara han, ja då så" och så återgår dom till sitt.

Hur gör ni med bofasta myror i pallkragar? Går det att bli av med utan att gräva ur hela pallkragarna och lägga i annan jord, och hoppas på att de inte flyttar in på nytt? De ska ogilla fuktig miljö har jag läst så innan sådden i år har jag försökt med att vattna jorden mycket, men kommer de inte bara tillbaka när jorden blir mer normalt fuktig igen?

Sen 2024 har jag haft en Maurelli bananplanta (Åke heter den) har spenderat massa tid på att hitta krukor, skicka den på vinterförvaring och skydda den mot vind/frost osv. I år lyckades jag beskära den fel och nu har den ett blad och ett påväg kvar :cry: började faktiskt gråta när bladen började dö. Kändes fånigt men jag har lagt så mycket tid och den va en sånt stor blickfång i trädgården att det kändes ledsamt att förlora den. En vanlig bananplanta är ju inte svårt att hitta men eftersom jag alltid ska va svår hade jag såklart valt en planta som är mycket svårare att hitta. Så igår åkte jag nästan 2 timmar för att hämta hem 2 nya, mycket mindre såklart än Åke men ändå fina plantor.

Hur gör ni med bofasta myror i pallkragar? Går det att bli av med utan att gräva ur hela pallkragarna och lägga i annan jord, och hoppas på att de inte flyttar in på nytt? De ska ogilla fuktig miljö har jag läst så innan sådden i år har jag försökt med att vattna jorden mycket, men kommer de inte bara tillbaka när jorden blir mer normalt fuktig igen?
Jag har förhoppningsvis lyckats vattna bort dom som bodde i vår pallkrage. Dom gillar inte när det blir för blött.
Annars har jag fått tips om kaffesump, kanel, majsmjöl samt läsk med aspartam. Du kan ju prova nåt av det 😊

Hitta äggförvaringen och gräv upp och hiva iväg den så flyttar de.

• Gilla
Reactions: Sel
Vet ni vet ni vet ni! Idag har vi fått en ny vattenutkastare så nu slipper jag springa med de där förbannade kannorna! :banana: Ni andra som inte heller kan begränsa era odlingar förstår nog min glädje misstänker jag - det här var mer efterlängtat än köket vi varit utan sen i mars! :D

Jag har förhoppningsvis lyckats vattna bort dom som bodde i vår pallkrage. Dom gillar inte när det blir för blött.
Annars har jag fått tips om kaffesump, kanel, majsmjöl samt läsk med aspartam. Du kan ju prova nåt av det 😊

Ogillar inte växterna att det är plaskblött i pallkragen då?

Kanel har jag testat. Det funkade för att hindra dem när de började vandra in genom dörren, men ute i pallkragar har det inte funkat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat