Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min granne har strippat elkablar och har koppartråd direkt på jorden runt sina tagetes som står i en pallkrage och det verkar fungera bra för henne. Tänkte testa det själv och se om det fungerar att ha, ska bara orka strippa några meter kabel först.
Jag köpte koppartråd på rulle (lika ståltråd, fast koppar) på Biltema för 49,90kr, känns...värt, för att slippa strippa kabel :)

Jag har en planta som gav två (jäääättegoda) hallon i fjol dess första år här. Lite parfymerad, söt med drag av både svart vinbär och björnbär och lite kryddig liksom. Innan har den stått vid ett hus jag flyttade ifrån och hyrde ut, så jag har ingen större erfarenhet. Just nu har den växt på sig rejält och ser nöjd ut med livet. Typ 1x1,5 meter i nuläget. Klättrar på ett spaljénät. Kan återkomma efter årets skörd. Min är av namnsorten Munger (för att jag bott där), om det spelar någon roll. Utifrån smak definitivt odlingsvärd men jag vet ännu inte hur mycket den kommer ge.
Taack! Låter ju hoppfullt! Det är Munger jag också tittat på 🙏

Min granne har strippat elkablar och har koppartråd direkt på jorden runt sina tagetes som står i en pallkrage och det verkar fungera bra för henne. Tänkte testa det själv och se om det fungerar att ha, ska bara orka strippa några meter kabel först.
Det vore ju kalas om det funkade så enkelt.

Nu har sonens flickvän fått potatislandet som jag grävde till henne i 21-årspresent. Hon blev glad 😊 Jag är mycket stolt över att jag lyckats bygga ett staket runt det som faktiskt håller hönsen ute (det var inte svårt, men jag är lat och ohändig och har hittills slarvat med staketbyggen = hönsen struntar totalt i att de står där). Jag blev peppad och byggde ett likadant staket runt det som ska bli land för skärbönorna, så nu hoppas jag på bra potatis- och bönsommar.

Nästa projekt är eventuellt jordgubbslandet. Det har tyvärr varit hönsens favorit, och ser hemskt ut. Men det är eventuellt det som jag helst vill odla, näst efter tomater, så det är bara att börja se vad som kan räddas.

(Jag gillar våra höns och jag gillar att de är frigående, men de är tyvärr inkompatibla med att ha en fin trädgård som får vara ifred för sprättande.)

Svarta petunior och rosenskära! 🤩
Gökblomster! 😍
Plus en underbar färgmix av petunior! 🥰
Jag blir så glad av allt som blommar nu.... :love:🙏
6092.webp

IMG_0866red2.webp

Mina "Taxi" kommer ge både tidig och god skörd :love:

De högväxande divorna som eventuellt inte ens syns i bakgrunden får vi väl se hur det går med, men de är åtminstone piggare nu än när de bodde inomhus. Taiga, Tundra och Polaris. Fantastisk smak men superjobbiga att driva upp.

Slutade redan kl 13 idag. Planen var att plantera ut petuniorna, penséerna, svartöga och en dahlia på framsidan. Just nu ståtar urnorna där med död ljung och död silvernjurvinda, perfekt att peta ned växterna nu när vi ska få regn.

Men jag har ingen lust eller ork till det idag. Växterna klarar nog av att vara trångbodda några dagar till. Dom har haft lång tortyr och är seglivade.

Slutade redan kl 13 idag. Planen var att plantera ut petuniorna, penséerna, svartöga och en dahlia på framsidan. Just nu ståtar urnorna där med död ljung och död silvernjurvinda, perfekt att peta ned växterna nu när vi ska få regn.

Men jag har ingen lust eller ork till det idag. Växterna klarar nog av att vara trångbodda några dagar till. Dom har haft lång tortyr och är seglivade.
Jag hade oxå tänkt plantera idag men regnet öser ner.

Jag har en stor jättevallmo, troligtvis royal wedding (eller liknande), dvs vit med svart/mörklila mitt. I år har det växt upp ytterligare två mindre partier jättevallmo en bit bort, varav ena blommade idag. Döm om min förvåning när den var rosa?! 😅
IMG_1401.webp

En av våra vinbärsbuskar (röd) har i princip gett upp. Det mesta är dött, och så sticker det upp en lång gren med vinbär på. Jättefult är det. Vi har flera vinbärsbuskar och äter inte så mycket vinbär, och jag tycker inte att de är så fina. Funderar på att ersätta dem med något. Är det stort tabu numera att planera syrener? Jag älskar dem men de är ju invasiva tydligen.

Hur jobbigt är det att gräva upp en gammal vinbärsbuske?

Eller ska jag sätta dit nåt annat? De växer på en lång rad, bildar typ gräns mellan trädgården och resten av tomten, så de ser ut att betyda nåt.

Då har jag äntligen fått allt på plats. Det har varit en seg start, men nu hoppas jag det kommer igång ordentligt.
300 liter kogödsel nedgrävt och tomater och gurkor på plats i bäddarna. Alla paprikor i krukor.
Ska bara fästa armeringsjärnen ordentligt med, men det får bli en annan dag :)

1781101052168.webp

Är det stort tabu numera att planera syrener? Jag älskar dem men de är ju invasiva tydligen.

Jag skulle inte bekymra mig för det. Det NV vill är att man undviker att sprida den utanför tomten (tex genom att slänga trädgårdsavfall där det inte ska vara). Vill du vara på den säkra sidan kan du ju välja en ädelsyrén?

Det är många vanliga arter som är på högrisk-listan numera pga klimatförändringarna, tex jättedaggkåpa och många sorters mispel. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar