träckprov

L

lill_flesky

Vi har 5 hästar i stallet som vi tänkte ta träckprover på, men jag fattar inte ngt av Vidilabs prislista.

Är det:
"Ägg av mag-tarmparasiter, kvantitativ (McMaster-teknik, EPG) Träckprov, individuella prover " - man ska välja eller :

"Bandmaskdiagnostik, kvalitativ + strongylider och spolmask, kvantitativ (EPG) Träckprov, individ eller samlingsprov från upp till tre individer "

Hur pass representativt är ett samlingsprov, om alla hästar går i samma hage?
 
Sv: träckprov

Individuella prover...ger bästa resultatet. Även om du tar samlingsprov kan du ju aldrig veta vem av hästarna som har minst/mest/inget...Dumt att ge alla samma dos medel då kanske någon ur flocken inte behöver något...Om du tar kvantitativ (EPG) får du reda på HUR mycket mask hästen har..kvalitativ säger bara OM hästen är angripen eller inte...du får ingen som helst hum om HUR MYCKET den är angripen, Prov 501 anser jag vara bäst...då får du bandmasken också, visserligen bara kvalitativt..men ändå. 501 är individuella prover. Vi hade oxå 3 hästar i stallet, räkningen slutade med prov 501 på 750:- inkls moms samt odling av stora blodmasken.
 
Sv: träckprov

okej, det är alltså "501: Ägg av mag-tarmparasiter, kvantitativ (McMaster-teknik, EPG) Träckprov, individuella prover " som man ska ta?
Om man ska ta på 5 hästar så blir det 160:-/häst
 
Sv: träckprov

Såg nu du skrev 5 hästar...läste 3 jag..sorry...Varje 501 prov kostar som du skrev 160:-Per häst. Men OBS: detta är UTAN moms och UTAN exp.avgift och UTAN odling av stor blodmask...

Den faktiska kostnaden blir så här:

Då blir det för er: 160:- x 5 = 800:- + ev odling av stor blodmask 100:- + exp.avgift 20:- + moms 25% = 1155:- TOTALT 231:-/häst. Om ingen odling av stpr blodmask behövs så dra bort denna kostnad.
 
Sv: träckprov

Ursäkta att jag hoppar in... Jag har varit inne och tittat på deras hemsida, och det enda jag inte riktigt hittade var hur man betalar? Är det via faktura, finns det något pg/bgnummer, eller vad?
 

Liknande trådar

Hästvård Hästarna ska byta stall och har tagit träckprover inför detta. Två av tre visar positivt på liten blodmask (1100 och 1300 EPG) och ska...
Svar
2
· Visningar
3 399
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
155 267
Senast: Nevermind
·
Hästvård I somras tog vi träckprov på alla tre hästarna i sommarhagen. Resulterade att häst 1 hade 250 EPG i Blodmask, häst 2 hade 150 EGP i...
2
Svar
33
· Visningar
5 390
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 739
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp