Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min sådda gräsmatta har äntligen börjat gro. Jag hade nästan börjat misströsta.
Jag fick så delar av gräsmattan förra sommaren då det hade grävts för dränering. Det var ju torrt och inte ett strå kom upp. Däremot blev det stora mänger målla på de nysådda delarna. Jag trodde att jag skulle få så om i år, men som genom ett mirakel kom våren med gräs! Inte med målla.
 
Mina tomatplantor är typ 70 cm höga redan och tycker två av sorterna är ganska rangliga. Sått dubbelt av alla sorter och har idag kapat toppen på ranglisarna, som test. Topparna står i vatten. Får se vilken variant som blir värd att behålla - jag sätter dock hög tilltro till toppskotten. Någon som har erfarenhet?
Har ju inte fått tomter på dem än men här frodas såväl moderplantor som toppskott. De satte rötter snabbt. :) Mina tomatplantor är hysteriskt stora och ett gäng bifftomater vill nog planteras om snart. Vädret ser ut att vända nu... Hoppas på värme!
 
Och jag har kvar dina klättfröer och tänkte så dem nu med. :D har sått lite på småytor i slänten men de har inte tagit sig. Tänk på att de vill ha bar jord att växa i men tar du bort rölleka kanske det blir jordblottor att plantera i? :)
Haha, vad kul! Jag har kvar sjukt mycket klättfrön också, kommer inte kunna förbruka dem på mina små ytor här. :D Så jag kan skicka mer om nån vill ha, eller så får jag göra guerilla-odling med fröbollar runtomkring här och se om några vill komma upp.

Jo jag tänkte i så fall ta bort så det blir jordblottor, men har inte bestämt mig än. Har så små ytor som är odlingsbara så det känns lite kluvet att göra äng på bästa (soligaste) odlingsplatsen. Och baksidan som jag tänkt göra äng av från början är invaderad av snöbärsrötter överallt så frågan är om jag nånsin kommer kunna ha annat än gräsmatta där. :crazy:
 
Mina tomatplantor är typ 70 cm höga redan och tycker två av sorterna är ganska rangliga. Sått dubbelt av alla sorter och har idag kapat toppen på ranglisarna, som test. Topparna står i vatten. Får se vilken variant som blir värd att behålla - jag sätter dock hög tilltro till toppskotten. Någon som har erfarenhet?

Sätt dem direkt i jord istället:) de behöver syre också.
 
Jag VET att jag äger en fröpåse med aubergine. Men den ligger inte i frölådan. Jag har alltså förlagt den.

Skit. :cautious:
 
Har nu grävt upp halva trädgården känns det som, men nä jag har bara grävt upp 4 krusbärsbuskar som hade rötter som gick som ett spindelnät under marken.. Skönt att det är borta nu iaf.
Ska nu fortsätta med att klippa ner häckarna och såga ner en falsk fläder (tänkte dock spara en bit av stammen och hänga upp ett insektshotell på (köpt redan) och fixa med insektsbad och kanske krukor eller något runtom med blommor.
Sedan har jag köpt getingskrämmare, har hittills bara hängt upp en men har två till som ska upp.
 
Mina gurkor har flyttat ut
29530

De till vänster har bott inne och är lite ledsna just nu De till höger har bott i varmbänk men höll på att dö i en frostknäpp de kom dock tillbaka fint
De fick plats lite morotsfrön längst fram också glest sådda ;)
 
Jag hade den i kruka för några år sedan. Jättefina blommor, men den smakar inte typisk basilika (italiensk basilika). Lite mer gräsigt och lite som mynta.
Jag sådde några stycken som har stått inne, med extra belysning. Nu är de rangliga och eländiga så jag beskar dem och ställde ut dem på balkongen.

De verkar inte alls goda! Enligt Impecta har man använt dem som lugnande te, vilket inte var vad jag hade tänkt mig.
 
Jag flyttade två rosor precis innan det blev svinkallt igen. Självklart blev de jätteledsna på mig och de blad som hade kommit vissnade. Det börjar komma lite nya blad igen, men vad säger ni som är rosexperter (@athena_arabians och @Magiana)? Bör jag klippa ner dem för att ge rötterna bättre chans att ta sig? Det är Mme Plantier så jag antar att jag missar blomningen om jag gör det.
 
Jag sådde några stycken som har stått inne, med extra belysning. Nu är de rangliga och eländiga så jag beskar dem och ställde ut dem på balkongen.

De verkar inte alls goda! Enligt Impecta har man använt dem som lugnande te, vilket inte var vad jag hade tänkt mig.

Nej, någon vidare ätbasilika är det inte direkt. Jag sådde dem mest för blommorna och för att det var kul att odla ungefär tio olika sorters basilika. Ungefär tre av sorterna var goda.
 
Nej, någon vidare ätbasilika är det inte direkt. Jag sådde dem mest för blommorna och för att det var kul att odla ungefär tio olika sorters basilika. Ungefär tre av sorterna var goda.
Det liknar min erfarenhet. Med tillägget att av tio sorter blir högst 7 plantor att tala om.
 
Jag flyttade två rosor precis innan det blev svinkallt igen. Självklart blev de jätteledsna på mig och de blad som hade kommit vissnade. Det börjar komma lite nya blad igen, men vad säger ni som är rosexperter (@athena_arabians och @Magiana)? Bör jag klippa ner dem för att ge rötterna bättre chans att ta sig? Det är Mme Plantier så jag antar att jag missar blomningen om jag gör det.

Jag hade tagit det lugnt med klippning. Det är ju vår så de har maximalt med tid för att utveckla rötterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 102
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
84 85 86
Svar
1 708
· Visningar
55 789
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp