Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
När tror ni att jag kan plantera ut min honungsmelon?
Det ska vara plusgrader 10 dagar framåt i Uppsala, men nästa lördag ska det vara bara 2 grader på natten. Klarar den det tror ni? Om det ens stämmer, det hinner ju ändra sig tusen ggr tills dess... Skulle gärna ha ut den, det märks att den inte trivs inne...

Den kommer inte att dö, men den kommer att tycka att det är för kallt för att ägna sig åt tillväxt. Är det under 15 grader någon tid på dygnet så börjar den genast tjura. Försök istället att förbättra miljön för den inne tills det blir tillräckligt varmt för att ta ut den.
 
Den kommer inte att dö, men den kommer att tycka att det är för kallt för att ägna sig åt tillväxt. Är det under 15 grader någon tid på dygnet så börjar den genast tjura. Försök istället att förbättra miljön för den inne tills det blir tillräckligt varmt för att ta ut den.
Svårt att göra tyvärr. Då behöver jag sätta den i en kruka som är för stor, köpa nya lampor eftersom den är så lång. Ja, jag kan ha satt den lite för tidigt...

Men! Bättre nyheter! Min passionsplanta har nu hjärtblad! Så med lite tur så har jag fina blommor i sommar.
 
Svårt att göra tyvärr. Då behöver jag sätta den i en kruka som är för stor, köpa nya lampor eftersom den är så lång. Ja, jag kan ha satt den lite för tidigt...

Men! Bättre nyheter! Min passionsplanta har nu hjärtblad! Så med lite tur så har jag fina blommor i sommar.

Den bör klara sig i fönster utan extrabelysning nu.
 
Har fått mail om att sonens gymnastikuppvisning ska vara samma dag och tid som trädgårdsloppisen jag skulle stå på. 😔 så nu står jag här med 58 tomatplantor 😱

Det lär bli tomatbonanza här i år 🙈🤣

Så tacksam att jag inte hunnit så allt det andra än.
Ingen bekant som kan sälja åt dig?
 
Tadaa!

29481
 
Hade tänkt bjuda på en uppdatering från trädgården...men det ösregnar, så jag håller mig kvar inne. Här kommer istället en bild från tidigare i veckan.

_20190510_184435.JPG

För övrigt har grannen klippt häcken, redan. Alldeles för tidigt, enligt mig. Speciellt eftersom vi delar häck på en sida och han klippt sin sida...så vår sida är numera några dm högre och tufsig... Den (hägghäcken alltså) har inte ens slutat blomma än... O_o:meh:
 
Hur lång tid tog det? Och var ungefär bor du?
Vi sådde för ca 2 veckor sen och än så länge är det inte en tillstymmelse till att gro. :nailbiting:
Har ni vattnat, eller har det regnat? Inget gror utan fukt.


- Jag väntar också. Jag slängde ut en hel påse gräsfrö igår. Över alla ställen där grävlingen gjort massaker av gräsmattan och där gräset dog förra torrsommaren. De lovar lite regn på söndag. annrs får jag vattna.
 
Åh så underbart! :love: Är ju väldigt sugen på att rafsa bort en massa rölleka på den dåliga delen av ”gräsmattan” och så ängsfrö där. Har kvar min påse ängsfrö (Pratensis normaläng) och blomsteråkerfrö som är kvar sen jag gjorde min mini-äng i pallkragen i förra trädgården. Några frön borde ju gro tycker jag även om de har några år på nacken.
 
Sådärja.

Nu har jag sått squash, spaghettipumpa, butternut och blue hubbard. Brukar räkna en månad inan utplantering.

Ny växtplats - ett litet experiment. Få se om det blir lyckat. Squashen borde inget rå på men de andra är jag lite mer osäker på.

Läget är skyddat och med perfekt jord. Troligen gammal lövkompost.
vi får se hur det går.

Har varit till macken och köpt ny bensin. Grannen sa att gammal bensin kan vara dålig. Min jordfräs gick synerligen hackigt och har varit väldigt svårstartad. Ska bara lyckas tömma tanken på ett vettigt sätt. Måste vicka omkull fräsen och få det att rinna ner i en hink. :nailbiting: Wish me luck.
 
Mina tomatplantor är typ 70 cm höga redan och tycker två av sorterna är ganska rangliga. Sått dubbelt av alla sorter och har idag kapat toppen på ranglisarna, som test. Topparna står i vatten. Får se vilken variant som blir värd att behålla - jag sätter dock hög tilltro till toppskotten. Någon som har erfarenhet?
 
Åh så underbart! :love: Är ju väldigt sugen på att rafsa bort en massa rölleka på den dåliga delen av ”gräsmattan” och så ängsfrö där. Har kvar min påse ängsfrö (Pratensis normaläng) och blomsteråkerfrö som är kvar sen jag gjorde min mini-äng i pallkragen i förra trädgården. Några frön borde ju gro tycker jag även om de har några år på nacken.
Och jag har kvar dina klättfröer och tänkte så dem nu med. :D har sått lite på småytor i slänten men de har inte tagit sig. Tänk på att de vill ha bar jord att växa i men tar du bort rölleka kanske det blir jordblottor att plantera i? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 109
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
86 87 88
Svar
1 748
· Visningar
56 834
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp