Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag äntligen omplanterat alla mina tomater,en del ser inte så imponerade ut.
Av bara farten planterade jag även om mina chilisar och sådde en massa vildblommor + grävde ner luktärtorna utomhus,bära eller brista. :nailbiting:
 
Slagits med jordfräsen. Den blev riktigt glad när den fick byta bensin (hällde ur den gamla och hällde i ny, köpt igår) och fick ett nytt tändstift. Körde säkert tio minuter. Sedan la den av och vägrar starta igen trots startgas. Den går på startgasen men inte mer. den. Så gjorde den innan jag bytte bränsle och tändstift också. Dvs gick en stund.
Jag orkar inte :arghh:

Den del som blev fräst har jag tagit hand om. Satte all min lök - tre påsar.
Rev upp förrymda jordgubbar och ersatte ett gäng i jordgubbslandet.
Har rivit hallonskott i växtttunneln. Hallonen fick nån form av fnatt efter förra sommaren. Jag har skott i gräsmattan säker 5-6 meter från häcken. Samt i växttunneln som ligger nära. Har aldrig haft det bekymret förr. Visst skjuter hallonen skott men inte i den här omfattningen.

Tomaterna växer ojämt. Mina Bumle Bee är jättekraftiga. Samma med BrandyWine. De andra är något mindre. Börjar bli mogna att flantera ut. Men årstiden är inte lika klar. Vill nog vänta ett par veckor till innan jag skickar ut dem. Det kan bli frost.
 
Börjar ta form nu, mina nya rabatter! Älskar trädgården så här års 😍 Måånga timmar har jag lagt här, och fler ska det bli. Återkommer med fler bilder och tänkte även slänga upp några före-bilder på vår trädgård :)
Har satt 2 funkior och 2 lungört. Ska ha en till funkia, en till bolltistel, vitt Löjtnantshjärta och något mer som kantväxt.
I denna rabatt finns även krokus, krolliljor i två färger, samt vintergröna och bolltistel.
 

Bifogade filer

  • 20190511_170343.jpg
    20190511_170343.jpg
    413,4 KB · Visningar: 71
För några veckor sen byggde jag om några långkragar till en "bärtårta". (Det var iallafall inspirationen när jag tänkte centrera lager två, sen tog designen över :D)

Idag blev det färg på också, lite roligare än silvergrått. Jordgubbar och smultron som redan växer bra, trots sonens idoga försök att skalpera plantorna. Hoppas han kommer uppskatta det mer i sommar när det bjuds på ätbart därifrån.

IMG_20190511_124134_671.jpg
Bakom våning två är en liten sittbänk också.
 
Men chilis är alltid kul! :heart Vilka sorter har du?

Jag har precis knipt toppen av en mina vampyrer (de växer så himla långa allihopa!) och är jättenervös ifall jag gjort fel och den dör! :arghh:

Eh... Jalapeño Early, Blondie, Bradleys Bahamian, Habanero Rio, Malawian Birdseye, Maldivian Birdseye, Aji Largo, Erotica, Penispeppar, Okrazne spicate, Tabasco Marchini, Capsicum chacoense, Pi 281429, African Red Devil, Florida Wild Bird, Ecuadorian Red Pepper for Hell, Thai Dragon, Takanotsume... det var nog alla :o

Facing Heaven ville inte gro.

Edit: Jag glömde visst Trepadeira do Werner...

Edit 2: Chilin kommer inte att dö men om sticklingen tar sig är en annan femma. Är de rangliga vill de nog ha mera ljus (av rätt färg). Sedan är chili olika höga, mina är från 40 cm upp till 120 cm. Det går utmärkt att plantera ner chili sas, dvs plantera dem djupare i en större kruka när man planerar om dem.
 
Senast ändrad:
Eh... Jalapeño Early, Blondie, Bradleys Bahamian, Habanero Rio, Malawian Birdseye, Maldivian Birdseye, Aji Largo, Erotica, Penispeppar, Okrazne spicate, Tabasco Marchini, Capsicum chacoense, Pi 281429, African Red Devil, Florida Wild Bird, Ecuadorian Red Pepper for Hell, Thai Dragon, Takanotsume... det var nog alla :o

Facing Heaven ville inte gro.

Edit: Jag glömde visst Trepadeira do Werner...

Du gick verkligen all out! :laugh: Nu måste jag googla alla!
 
Rödplister, Lamium Purpureum. Ska tydligen gå att äta men inget jag testat hittills... men samma släkt som mynta och timjan låter ju lovande. Verkar ha älskat förra årets torka, för här har den brett ut sig mer än någonsin.

http://www.dagsattplocka.se/rodplister
tack för infon, den täcker våra (f.d....) gräsmattor också. Gräset däremot verkar ha klarat torkan rätt dåligt, men det brukar ordna sig om man har lite tålamod...
 
Idag var första dagen på hela året som jag har haft tid/ möjlighet att vara ute i "trädgården" och göra något. Tror ni inte jag vaknade upp med feber och kraftig slemhosta då??? 🤬

Blev ju inte alls som planerat men 2 timmar orkade jag iaf vara ute så nu är bärbuskarna och fruktträden beskurna. Ogräset får vänta tills jag mår bättre, tog under bärbuskarna men sedan tog orken slut.

I övrigt ser tomten för jäklig ut men jag väljer att blunda och mumlar mitt mantra om att i år ska byggarbetsplatsen bli en trädgård. 🙈
En liten film från vår norrsida om ni vill känna er väldigt nöjda med er egna trädgård 😊
 
Slagits med jordfräsen. Den blev riktigt glad när den fick byta bensin (hällde ur den gamla och hällde i ny, köpt igår) och fick ett nytt tändstift. Körde säkert tio minuter. Sedan la den av och vägrar starta igen trots startgas. Den går på startgasen men inte mer. den. Så gjorde den innan jag bytte bränsle och tändstift också. Dvs gick en stund.
Jag orkar inte :arghh:

Den del som blev fräst har jag tagit hand om. Satte all min lök - tre påsar.
Rev upp förrymda jordgubbar och ersatte ett gäng i jordgubbslandet.
Har rivit hallonskott i växtttunneln. Hallonen fick nån form av fnatt efter förra sommaren. Jag har skott i gräsmattan säker 5-6 meter från häcken. Samt i växttunneln som ligger nära. Har aldrig haft det bekymret förr. Visst skjuter hallonen skott men inte i den här omfattningen.

Tomaterna växer ojämt. Mina Bumle Bee är jättekraftiga. Samma med BrandyWine. De andra är något mindre. Börjar bli mogna att flantera ut. Men årstiden är inte lika klar. Vill nog vänta ett par veckor till innan jag skickar ut dem. Det kan bli frost.
Något filter som satt igen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 306
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 938
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp