Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 30037
Ett gäng brokiga självsådda violer.
Vad är det för skillnad på penséer och violer? Jag hittade en hel liten hög i trädgården där jag förmodligen har slängt mina gamla penséer från förra året. Kan de komma tillbaks i andra färger? Den lilla gul-bruna känner jag inte igen nämligen (bild kommer)......
20190518_164352.jpg
 
Vad är det för skillnad på penséer och violer? Jag hittade en hel liten hög i trädgården där jag förmodligen har slängt mina gamla penséer från förra året. Kan de komma tillbaks i andra färger? Den lilla gul-bruna känner jag inte igen nämligen (bild kommer)......

De är olika arter inom släktet Viola. Penséer (V. x wittrockiana) pippar gärna runt med andra violarter (det är en hybrid från början) :D och det gör att det kan bli väldigt häftiga färger och olika storlekar.
 
Förresten har min första tomatbebis tittat fram 🥳
20190525_194340.jpg


Jag bara älskar mina Olivadetomater. Det spelar ingen roll hur jag behandlar dem, de levererar ändå. 😍

Jag har genom åren vattnat dem ytterst sporadiskt, inte gett någon näring alls under en hel sommar och dessutom ett år enbart gett dem 4 timmar ren sol om dagen. Ändå levererar de hink efter hink med gudomliga tomater. ❤

Dessa har stått ute sedan i april varav ett par nätter med 2 grader 🙈
 
Vem huserar i min gurka? Jag får inte riktigt till bilderna, men det ser nästan ut som lim på bladen, fast det är inte klistrigt, utan mer som kristaller.

54B3B305-3E04-4DAA-B9EC-C4736F0DAB5A.jpeg
 
Jag tror att det är olika på olika platser.

Hos mig kan jag inte ens ha ruccola för den blir halvt uppäten och all kål får mängder av larver. Så jag täcker. När jag ledsnat ur på grönkålen tar jag bort duken (Man ska vara snäll mot inekter också :D ) och den bir snabbt full med larver.

På gården odlade jag till och med brysselkål och broccoli och visste inte ens att det det fanns något som heter täckduk. Det funkade finfint.
Ja ibland blir något ätet på. De har något som ätit på pak choi i varmbänken nu men inte på något annat och det är mängder med kål i bänken. Jag har också pak choi i min varmbänk och ingenting har ätit på den (vi odlar bara några hundra meter från varandra). Och givetvis finns det larver som ätit lite ibland på den utplanterade kålen men inte sådana mängder att skörden blir förstörd. :)

De har också mördatsniglar som kom med någon kompost från en annan trädgård men efter idogt rensande är de väldigt få. Och av en händelse har vi där lärt oss att sniglarna avskyr ringblommor, åtminstone våra sniglar. :p Så nu sår vi ringblommor som mur runt grönsakerna och låter dem växa fritt överallt där de vill. :)
 
Jag väljer alltid tuvbildande av smultron och jordgubbar framför revande. Rügen är ett trevligt smultron, Toscana en favoritjordgubbe. Jag pallar inte hålla efter dem, köper hellre nya plantor än hanterar revor.
Jag kommer inte ihåg sorterna, ens. Sengana är min favoritgubbe. Minns inte om jag hittade såna. Jag skulle bara ha någon enstaka för att visa plastbarnbarnet hur de växer. Han frågade om det.
 
Jag har inte vågat prova pioner ens eftersom jag läst att dom vill ha mullrikt och mysigt :o
Men efter att ni alla tre @tanten @Magiana @TeamLundVer har lyckats med dom på sand så måste jag ju bara testa jag också :up:
Man kanske inte ska läsa så mycket ibland utan bara köra på, och definitivt inte tala om för pionerna att dom ska ha mullrikt ;):p
Nu ska jag bara hitta en lämplig "hörna" att ha ett pionbestånd jag också :D
 
Jag har inte vågat prova pioner ens eftersom jag läst att dom vill ha mullrikt och mysigt :o
Men efter att ni alla tre @tanten @Magiana @TeamLundVer har lyckats med dom på sand så måste jag ju bara testa jag också :up:
Man kanske inte ska läsa så mycket ibland utan bara köra på, och definitivt inte tala om för pionerna att dom ska ha mullrikt ;):p
Nu ska jag bara hitta en lämplig "hörna" att ha ett pionbestånd jag också :D

Jag kände så med rosor. Sen tänkte jag vafan och bara grävde. I februari, i halvkass jord och för små gropar. Jag har grävt ner ca 50 st (host), 3 dog eftersom En Liten Hund Med Dödslängtan grävde upp dem flertalet gånger. Övriga var bara att putsa lite på, så har de tagit sig fint.
Bara kör! Det värsta som händer är att de vantrivs, har du tur har du en pionrabatt.
 
Jag har inte vågat prova pioner ens eftersom jag läst att dom vill ha mullrikt och mysigt :o
Men efter att ni alla tre @tanten @Magiana @TeamLundVer har lyckats med dom på sand så måste jag ju bara testa jag också :up:
Man kanske inte ska läsa så mycket ibland utan bara köra på, och definitivt inte tala om för pionerna att dom ska ha mullrikt ;):p
Nu ska jag bara hitta en lämplig "hörna" att ha ett pionbestånd jag också :D

Jag har en som jag kan dela i höst om du vill ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 467
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 179
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp