Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påbörjade idag utplantering av kål hos föräldrarna. De är uppvuxna i varmbänken. Vi ville vara lite artistiska så det blev i ett mönster med trekanter och rader där vi hoppas fått till en bra mix av huvudkål, bladkål och olika färger.
Det vi planterade ut idag var rödkål, röd spetskål, vitkål, röd broccoli, vanlig broccoli, grönkål, röd grönkål, lila och gul blomkål och brysselkål. :)
30263
 
Jag har för första gången drivit upp några paprikaplantor, kan dom trivas i kruka, eller är det bättre att plantera ut dom i växthuset? Krukorna är inte jättestora kanske 20 cm breda.
 
Påbörjade idag utplantering av kål hos föräldrarna. De är uppvuxna i varmbänken. Vi ville vara lite artistiska så det blev i ett mönster med trekanter och rader där vi hoppas fått till en bra mix av huvudkål, bladkål och olika färger.
Det vi planterade ut idag var rödkål, röd spetskål, vitkål, röd broccoli, vanlig broccoli, grönkål, röd grönkål, lila och gul blomkål och brysselkål. :)
Visa bifogad fil 30263
Vad fint. Täcker ni landet med något insektsskydd? Eller klarar ni er utan?
 
Vad fint. Täcker ni landet med något insektsskydd? Eller klarar ni er utan?
Jag har ju tyckt att de ska täcka men de har aldrig täckt kålen. De kollar varje dag och plockar bort blad med ägg på och det har funkat bra. Jag kommer inte täcka hos mig heller tror jag men jag kommer inte odla lika mycket hemma hos mig.
 
Jag har ju tyckt att de ska täcka men de har aldrig täckt kålen. De kollar varje dag och plockar bort blad med ägg på och det har funkat bra. Jag kommer inte täcka hos mig heller tror jag men jag kommer inte odla lika mycket hemma hos mig.
Jag tror att det är olika på olika platser.

Hos mig kan jag inte ens ha ruccola för den blir halvt uppäten och all kål får mängder av larver. Så jag täcker. När jag ledsnat ur på grönkålen tar jag bort duken (Man ska vara snäll mot inekter också :D ) och den bir snabbt full med larver.

På gården odlade jag till och med brysselkål och broccoli och visste inte ens att det det fanns något som heter täckduk. Det funkade finfint.
 
Jag tror att det är olika på olika platser.

Hos mig kan jag inte ens ha ruccola för den blir halvt uppäten och all kål får mängder av larver. Så jag täcker. När jag ledsnat ur på grönkålen tar jag bort duken (Man ska vara snäll mot inekter också :D ) och den bir snabbt full med larver.

På gården odlade jag till och med brysselkål och broccoli och visste inte ens att det det fanns något som heter täckduk. Det funkade finfint.
Samma här, vi har mängder av kålfjärilar och andra kryp som äter kålen. Men funkar hyfsat att täcka.
 
Vi har mängder med syrén eftersom det sprider sig som en löpeld och förra ägaren inte orkat hålla efter - men de kommer ju för tusan aldrig gång? O_o Massor av knoppar men ingen blomning i sikte?

"Moderbusken" är flera meter hög och skral och otät. Vad hade ni gjort med en sån buske när hösten kommer? Funderar på att jämna längs med marken så att den får "börja om", men det kanske inte är någon bra idé?
Det brukar vara bättre att ta bort de fem-sex grövsta grenarna några år i rad för att föryngra en syrenbuske. Dels för att stammarna som blir kvar blommar som tokiga nästa år, dels för att buskens form blir naturlig, inte som efter den "vaktmästarbeskärning" du beskriver. Om du jämnar den efter marken dröjer det några säsonger innan den blommar igen.

Du behöver inte vänts tills i höst med att gallra de äldsta stammarna, gör det direkt efter blomningen.
 
Jag är långsam idag. Det där trädgårdsprogrammet i P1 står på. Herregud! Den där rådgivaren får verkligen fram likheterna mellan trädgårdsskötsel och städning! Själv tycker jag att man ska tona ner de likheterna så mycket som någonsin är möjligt.
 
Köpte ett päronträd idag, ett Conferens, som ska bli minnesträd där vi ska begrava hundarna på måndag. Men hur gör jag för att det ska få den bästa starten? Räcker det med mat/plantjord eller ska jag mylla ner lite hönsgödselpellets också?
 
Köpte ett päronträd idag, ett Conferens, som ska bli minnesträd där vi ska begrava hundarna på måndag. Men hur gör jag för att det ska få den bästa starten? Räcker det med mat/plantjord eller ska jag mylla ner lite hönsgödselpellets också?
Jag har fått lära mig att man aldrig ska gödsla nya träd.
De behöver utveckla rötter och finns näring lätt tillgänglilg så blir de lite lata. Hellre magrare men bra jord.

Plantjord tror jag blir toppen. Och så följ upp med vattning en gång i veckan eller så.
 
Någon som har erfarenhet av Paul Farges? Jag förstår att den brukar bli jättestor. Jag täckte täcka in en spaljé som är 4x1,80 m. Räcker det med planta?
 
Jag har ännu ingen erfarenhet, men köpte en Paul Farges för ett par veckor sedan. Efter att min inre trädgårdszombie tvingat mig till det, efter att jag snubblat över ännu en helt förförisk Instagrambild från jävla Victoria Skoglund. (trädgårdszombien i mig triggar ofta på hennes foton, så att jag viljelöst bara måste åka och köpa saker)

Jag nöjde mig i alla fall med en kruka och hoppas och tror att den ska täcka ungefär den yta du beskriver. Och bilda en hel vägg av vita stjärnor i halvskuggan utanför mitt älskade växthus. :love:
 
Jag ska fota åt @athena_arabians idag. Det är en trevlig ställning det där.

Jag har idag räddat mitt blåregn. Vi flyttade ju hit i december och det har legat på backen i en rasad, skitful pergola-ish i tryckt virke. Precis sånt jag inte står ut med.
Nu är det en luftig, lite skev historia istället.

Barnet har fotat. Som bakgrund har vi hörnet som gud glömde istället för att fota med nyanlagd kryddträdgård som fond.
6095D5C9-2146-4B38-8A39-51941F25F32C.jpeg
 
Någon som har erfarenhet av Paul Farges? Jag förstår att den brukar bli jättestor. Jag täckte täcka in en spaljé som är 4x1,80 m. Räcker det med planta?
Det kommer bli "lite tunt" nertill, men är spaljén 1,8 meter bred eller fyra meter? Är den 1,8meter bred och fyra meter hög är det helt lugnt, är det tvärtom så får du nog försöka sprida den och binda lite manuellt, så kommer den nog täcka den bredden också. Jag skulle personligen plantera några perenner framför så det inte ser tunt ut längst ner.
 
Det kommer bli "lite tunt" nertill, men är spaljén 1,8 meter bred eller fyra meter? Är den 1,8meter bred och fyra meter hög är det helt lugnt, är det tvärtom så får du nog försöka sprida den och binda lite manuellt, så kommer den nog täcka den bredden också. Jag skulle personligen plantera några perenner framför så det inte ser tunt ut längst ner.

Tack. Spaljén är 1,80 hög. Men då kanske jag lika gärna kan köpa två för att få den lite tätare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 282
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 982
· Visningar
64 193
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp