Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
När du säger det! Jag såg det på en plantskola!

Googlar man finns det ju också produkter, som tex ugglor av plast. Och jag har sett nån sorts ballong som skulle passa riktigt fint i stilen. Det faktum att det finns så många olika produkter, ger ju tyvärr en fingervisning om att ingen av dem funkar särskilt bra. Någon som har erfarenhet?
Syster har (haft?) leksaksormar på sin uteplats. Inte för att fåglarna åt något utan för att de satt under taket och bajsade. Nu är det bajsfritt 👍Oklart om det är tillräckligt för hungriga skator dock...
 
Syster har (haft?) leksaksormar på sin uteplats. Inte för att fåglarna åt något utan för att de satt under taket och bajsade. Nu är det bajsfritt 👍Oklart om det är tillräckligt för hungriga skator dock...

Folk var som tokiga när jag sålde mina barndomsormar på loppis - de ville lägga dem på båtarna/bryggan för att undvika måsskit. Verkar legit!
Personligen tror jag att skator och kråkfåglar är alldeles för hungriga och smarta för att det ska fungera. :)
 
BD5E76C2-BBF4-4DA9-A597-5D4FA0DA20B1.jpeg

En orangetonad typ som dök upp utanför sovrummet.
 
När du säger det! Jag såg det på en plantskola!

Googlar man finns det ju också produkter, som tex ugglor av plast. Och jag har sett nån sorts ballong som skulle passa riktigt fint i stilen. Det faktum att det finns så många olika produkter, ger ju tyvärr en fingervisning om att ingen av dem funkar särskilt bra. Någon som har erfarenhet?
Min mor köpte vindsnurror i glansig, ljus metall på metallpinne. De är menade som dekoration men när de snurrar låter en del och det blir blänker i solen. Verkar funka på de flesta, det blir vibrationer i marken så ingen sork heller.
 
Jag måste göra ett seriöst försök att dela växter i en rabatt.

Jag ställde dit en pion när jag flyttade in. efter några års skötsel kom massor av olika blommor som legat och väntat på omvårdnad. Jag flyttade till en tom trädgård och efter några år visade det sig att det fanns både det ena och det andra.

Nu samsas en jättevallmo i klaraste orangerött med en ljusrosa pion. det skär sig. Rejält.

Vallmon blir större kraftigare år för år. Jag är glad över den men inte i det sällskapet.
 
Ska staketet se ut som det gör hela vägen till marken, så kan de säkert klättra på staketet direkt utan spaljé.

Dels är jag inte säker på att den vill det - jag hade samma dimension på ribborna i en staketsektion tidigare och klematisen som stod där då klarade inte av det, men började snällt klättra när den fick en trådspaljé.

Det andra skälet är att jag har granne på andra sidan staketet. Det ska ju se drägligt ut för dem också.

Vad ska man tro. Om jag köper varsin solfjäderformad spaljé som är 160 cm hög och 70 cm på det bredaste stället - kan det räcka?
 
Dels är jag inte säker på att den vill det - jag hade samma dimension på ribborna i en staketsektion tidigare och klematisen som stod där då klarade inte av det, men började snällt klättra när den fick en trådspaljé.

Det andra skälet är att jag har granne på andra sidan staketet. Det ska ju se drägligt ut för dem också.

Vad ska man tro. Om jag köper varsin solfjäderformad spaljé som är 160 cm hög och 70 cm på det bredaste stället - kan det räcka?
Ett armeringsnät och distanser mot staketet?
 
Dels är jag inte säker på att den vill det - jag hade samma dimension på ribborna i en staketsektion tidigare och klematisen som stod där då klarade inte av det, men började snällt klättra när den fick en trådspaljé.

Det andra skälet är att jag har granne på andra sidan staketet. Det ska ju se drägligt ut för dem också.

Vad ska man tro. Om jag köper varsin solfjäderformad spaljé som är 160 cm hög och 70 cm på det bredaste stället - kan det räcka?
Jag skulle föreslå att du sätter dit ståltråd i sådan där ringar man skurvar i trätt. Lätt att göra och syns inte direkt. Typ som Monty Don gör på sin mur. https://www.bbc.co.uk/programmes/p05hpcyk Väldigt billigt också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 883
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 513
· Visningar
49 660
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp