Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kanske kan hiva på ett nät tills plantorna är tillräckligt stora för att klara sig själva? Det finns ju både bärnät och kålnät eventuellt kan man ju läggar över fiberduk bara. Nu vet du ju att de kommer ovanifrån...
Jag jobbar på det. Men hinner inte riktigt, plus vill inte köpa fiberduk pga plastpartiklar i alla vattendrag och hav.
 
217 jordgubbsplantor sålda hittills och nu börjar jag se en ände på "ogräset" :D Äntligen kan jag lägga lite tid på att rensa vanligt ogräs lite effektivare och se vilka av mina egna plantor som avlidit och behöver bytas ut osv, men det blommar fint i landet så i år får jag nog skapligt med jordgubbar :up: Hoppas bara det inte blir en getingsommar igen.. I fjol var drällde det formligen av getingar på jordgubbarna och det var inte så många bär som klarade sig från deras glupska trutar :meh:

Vilken försäljartalang du måste vara. Här vill ingen knappt ta emot jordgubbsrevor gratis ens en gång. Jag har några på mitt koloniområde som har försökt att sälja i den lokala Facebookgruppen, men nix - ingen vill ha dem.
 
Vilken försäljartalang du måste vara. Här vill ingen knappt ta emot jordgubbsrevor gratis ens en gång. Jag har några på mitt koloniområde som har försökt att sälja i den lokala Facebookgruppen, men nix - ingen vill ha dem.

Det vet jag inte om jag har direkt.

Har bara lagt ut en bild på en planta och skrivit en kort text om att jag har massor av 1-åriga, kraftiga, välrotade plantor av okänd sort eftersom de hängt med länge och genom några flyttar och att de ger fina och söta bär.

Folk är som galna efter dem, men å andra sidan så kostar mina 1/3 del av vad -jämförelsevis- pyttiga och klena jordgubbsplantor kostar i handeln häromkring. Kanske påverkar det en del också.

Säljer alltså inte årsrevor, utan etablerade 1-åringar som är ganska stora och som kommer ge en del bär redan i år :)
 
Jag blev sådär impad av Odla när jag insåg att de skickat de barrotade hostorna och nävorna i fredags. De låg alltså på en terminal över helgen. När jag packade upp dem igår låg de i jordfyllda förseglade påsar och såg fina ut. Så hoppas att de växer på fint.

Skatjävlarna är på mina jordgubbar, river loss, hackar i dem, men tycker att det är äckligt med omogna gubbar och äter inte upp dem och provar med nästa omogna gubbe istället. Jag har lite trauman från barndomens bärnät som det hände att småfåglar fastnade i. Fiberduk stänger ute pollinerarna med tänker jag. Kanske hönsnät?
 
@Petruska
CD-skivor, upphängda i snöre, ska tydligen vara effektivt mot skator :) Inte den snyggaste lösningen kanske, men kan kanske fungera tillfälligt?
När du säger det! Jag såg det på en plantskola!

Googlar man finns det ju också produkter, som tex ugglor av plast. Och jag har sett nån sorts ballong som skulle passa riktigt fint i stilen. Det faktum att det finns så många olika produkter, ger ju tyvärr en fingervisning om att ingen av dem funkar särskilt bra. Någon som har erfarenhet?
 
När du säger det! Jag såg det på en plantskola!

Googlar man finns det ju också produkter, som tex ugglor av plast. Och jag har sett nån sorts ballong som skulle passa riktigt fint i stilen. Det faktum att det finns så många olika produkter, ger ju tyvärr en fingervisning om att ingen av dem funkar särskilt bra. Någon som har erfarenhet?

Uvar i plast, även kallade uvbulvaner :) Skatorna brukar bli arga på dem dock, är det ett gäng så kan de få för sig att attackera dem. Även andra svartfåglar som kråka och kaja kan bli ganska irriterade på dem. Är det en liten population kan det nog fungera avskräckande, men för att det ska fungera så måste den tas ner och flyttas med jämna mellanrum. Kråkfåglar är smarta och lär sig snabbt att den inte är äkta.
Vid svartfågeljakt använder man ibland uvbulvaner för att locka till sig fåglarna, så jag hade inte velat använda en sådan i avskräckande syfte :D Man brukar dock behöva pimpa den med fjädrar eller skinn för att fåglarna inte ska genomskåda bluffen för snabbt.

Jag hade nog provat med cd-skivor.
 
När du säger det! Jag såg det på en plantskola!

Googlar man finns det ju också produkter, som tex ugglor av plast. Och jag har sett nån sorts ballong som skulle passa riktigt fint i stilen. Det faktum att det finns så många olika produkter, ger ju tyvärr en fingervisning om att ingen av dem funkar särskilt bra. Någon som har erfarenhet?
Vi skrämmer kajor med attrapper, men de behöver flyttas runt lite annars lär sig fåglarna (speciellt kråkfåglar) att det bara är en attrapp. Bland annat har vi haft en flygande drake som ser ut som en rovfågel, enda problemet där var att det blev så starka vindar där den satt att den blåste ned. Annars är de rätt effektiva faktiskt :).
 
Vi skrämmer kajor med attrapper, men de behöver flyttas runt lite annars lär sig fåglarna (speciellt kråkfåglar) att det bara är en attrapp. Bland annat har vi haft en flygande drake som ser ut som en rovfågel, enda problemet där var att det blev så starka vindar där den satt att den blåste ned. Annars är de rätt effektiva faktiskt :).
Såna drakar har jag sett! Men det får jag inte till på balkongen på något vettigt vis.

Estetiskt känns inte heller spetsgardiner och så vidare så roligt där. Helt tomma krukor är å andra sidan inte heller så roligt.

Jag sätter upp några gamla cd.skivor idag och sen ser jag hur det utvecklar sig och tar itu med andra metoder när jag har lite mer tid.

Det här att skator är så himla smarta är ju en väldigt rolig grej med dem, när det inte går ut över mig!
 
Om jag har ett staket på ca. 5,5 meter ca. 180 cm högt och jag vill täcka den med en kaprifol och två skogsklematis, hur tätt behöver jag ha spaljéerna? Hur stora spaljéer behöver jag ha?

Staketet (som inte är färdigt än):

31591
 
Min lilla uteplats! Jag så nöjd med hur den tar sig bit för bit. :)
"Ätbara bänken" är lämpligt placerad just utanför dörren så att man snabbt kan klippa/plocka och kila tillbaka in i köket.
64272794_2397098153842799_4477953492882817024_n.jpg


Hostahörnet.
64628276_2397098457176102_202996973500891136_n.jpg


Och den blåvita röran som inte riktigt kommit igång med blommandet ännu. :D
Det ska dit ett par buddlejor också och en typ.... tistel som jag helt glömt bort namnet på , forutom att den är typad som "hobbit".
64347685_2397098617176086_180672446460854272_n.jpg


Shiban hänger i solsängen medan matte påtar.
64902717_2397104040508877_4002028020784168960_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 819
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 399
· Visningar
46 076
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 275
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp