Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sisådär 20-talet spetspaprika, 12 tomat, 2 chili, 3 druvgurkor (vert petit de Paris), 5 djungelgurkor, 3 västeråsgurkor och inte en susning om hur det ska rymmas i växthuset som jag har, så jag hoppas du har en stor balkong :D

Bra med siffror! Mindre bra att du påminde mig om att jag har också några paprikor...
Men då tänker jag kanske att gurkorna stannar, 4 chilisar, nån paprika och kanske 4-5 tomater. Det är ju bara körsbärstomater så jag tänker att dom kanske inte blir allt för stora.

Du lär få trångt... om du inte har en gigantisk balkong :D

Jag tycker jag är smart med chilin... dels är de flesta buskiga och dels ska jag ge bort ett gäng :up:
Jag tycker du är ascool med din chili, det är ju superspännande att se hur allt växer så olika.

Jag har en normal-liten balkong, men den används bara som förråd nu så då kan plantorna få ta över :love:

Inte för att jag äter grönsaker utöver gurka, men tänker att jag kanske lär mig om jag odlat själv.
 
Hur mycket har ni av allt ätbart?
Som det ser ut nu så har jag ett 60-tal tomatplantor, 30 chili och 10 gurkor.

Nu är allt så stort att det inte längre får plats i fönsterna, tomaterna ryker först.
Men funderar på hur mycket som är rimligt att behålla överhuvudtaget.

Jag har aldrig odlat förr och allt ska få plats på balkongen så det är lite tajt.

Hur många tomat- chiliplantor behöver man? Vill ha? Max antal?
@athena_arabians kanske inte får svara på antal chiliplantor, där blir nog allt villhöver :nailbiting::D
Hur stor balkong har du?
 
Hur mycket har ni av allt ätbart?
Som det ser ut nu så har jag ett 60-tal tomatplantor, 30 chili och 10 gurkor.

:up: :D

Har inte räknat exakt men är rädd att jag fortfarande ligger runt 50 tomatplantor, 8-10 aubergine, 4 växthusgurka, 5 paprika, 12-14 chili och en 5-6 meloner. Eftersom jag tycker det är trevligt om jag själv och kanske någon mer också kan få plats i växthuset, så lever jag fortfarande på den optimistiska idén om allt jag kan plantera eller sätta ut i hinkar i "skyddat söderläge".

Jag har förvisso en del sådana platser men som vanligt har jag intecknat dem för en massa andra roliga saker. Loggaveln ska detta år få bli plats för solrosor i olika färger och höjder, till exempel. Men kanske går det att tränga in några tomater framför.

Är lite nöjd med att jag i kväll åtminstone har minskat antalet saker som står i krukor och väntar på att grävas ner, nu har både blåbärsbuskarna, havtornsbuskarna och krolliljorna hamnat på finfina platser. Samt en hasselört som jag handlade på trädgårdsrundan 2018. Dvs för cirka elva månader sedan. :o :crazy:

Och så har jag tänkt ut platser till två klematis som ännu inte är nergrävda. Återstår att plantera nu bara purpurklätt, ett höstsilverax och två fådda prydnadsgräs. De senare har jag riktigt svårt att bestämma mig för var de ska passa in, de känns liksom inte riktigt skånsk lummig bondträdgård - eller så är det bara att jag inte har hittat rätt plats för dem? I värsta fall får jag gräva ner dem i "Nya trädgården" tills vidare, någonstans mellan bärbuskar och fruktträd.
 
Ikväll åt vi årets första tomater. :D

IMG_20190513_211324_953.jpg
 
Hur mycket har ni av allt ätbart?
9 tomat, 2 paprika - fortfarande inne.
Ute finns det potatis, lök, ärtor, rädisor, sallat, solros, jordgubbe, rabarber, salkadslök, gräslök, persilja, 2 buskar krusbär, en buske röda vinbär, en buske svarta vinbär, en liten buske blåbär, 1 plommonträd med misstanke om frysta blommor, 2 päronträd, 1 bigarråträd, en dunge körsbärskusiner, 3 äppelträd och en del humle.
Har satt zuccini, spetspaprika och nån tomat i lilla drivhuset, men tror inte de tar sig. För kallt eller för lite vatten.

Saknar gurka, zuccini, selleri och bönor.


Ge bort ditt överskott. Uppskattade presenter, speciellt om man får i kruka eller som en liten grupp.
 
Bra med siffror! Mindre bra att du påminde mig om att jag har också några paprikor...
Men då tänker jag kanske att gurkorna stannar, 4 chilisar, nån paprika och kanske 4-5 tomater. Det är ju bara körsbärstomater så jag tänker att dom kanske inte blir allt för stora.


Jag tycker du är ascool med din chili, det är ju superspännande att se hur allt växer så olika.

Jag har en normal-liten balkong, men den används bara som förråd nu så då kan plantorna få ta över :love:

Inte för att jag äter grönsaker utöver gurka, men tänker att jag kanske lär mig om jag odlat själv.

Tack :)

En varning bara, körsbärstomater behöver inte alls vara småväxta. De finns som busktomater likväl som högväxande tomater. Är det högväxande sorter ska man tjuva dem, dvs ta bort sidoskott så huvudstammen får kraft att växa och ge frukt.
 
Tyckte att jag var sen med min chili och paprika men inser i smått panik att de är på väg att blomma. :arghh:
 
Min sambo har kört över min lilla rosenbuske med gräsklipparen. Ser helt död ut nu :(

Tror ni den kan överleva? Planterade den för 2 år sedan och den hade precis börjat ta sig. Jag hämtade den hos min morfars hus någon dag efter att han gick bort så den har lite sentimentalt värde.

Påsklilijorna som har slokat och ser allmänt trista ut lämnade han kvar.
 
Min sambo har kört över min lilla rosenbuske med gräsklipparen. Ser helt död ut nu :(

Tror ni den kan överleva? Planterade den för 2 år sedan och den hade precis börjat ta sig. Jag hämtade den hos min morfars hus någon dag efter att han gick bort så den har lite sentimentalt värde.

Påsklilijorna som har slokat och ser allmänt trista ut lämnade han kvar.
Var det inte någon här på Buke som körde över sina rosenbuskar med gräsklipparen och de blev sen finare än någonsin :confused:
 
Jag fick en svartvinbärsbuske och en kaprifol kapade jäms med marken av en röjsågs framfart för några år sedan, det såg ju lite trist ut då men de mår båda prima idag. Jag tror att har bara rosenbusken rotat sig ordentligt - vilket den borde ha gjort på två år - så finns det hopp om livet!
 
Jag fick en svartvinbärsbuske och en kaprifol kapade jäms med marken av en röjsågs framfart för några år sedan, det såg ju lite trist ut då men de mår båda prima idag. Jag tror att har bara rosenbusken rotat sig ordentligt - vilket den borde ha gjort på två år - så finns det hopp om livet!

Jag hoppas det. Han har kört gräsklipparen lågt så kvistarna som sticker upp ser allt annat än roliga ut.

Vi klippte själv ned en vinbärsbuske av misstag och den repade sig men vinbärsbuske nummer 2 stendog.

Funderar på att ösa på med lite näring och rensa bort allt ogräs/gräs så den har en chans att återhämta sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 530
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 506
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp