Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle behöva ta bort några grenar på ett äppelträd, ca 5 cm tjocka. Med tanke på pollinerande insekter tänkte jag vänta tills blomningen är slut, men är det ok att beskära i slutet av maj/början juni eller skadar jag trädet?
 
Jag skulle behöva ta bort några grenar på ett äppelträd, ca 5 cm tjocka. Med tanke på pollinerande insekter tänkte jag vänta tills blomningen är slut, men är det ok att beskära i slutet av maj/början juni eller skadar jag trädet?
Träden är känsligast för beskärning mellan lövsprickningen och fram till midsommar ungefär. Det är bättre att vänta till juli med att beskära.
 
Jag botaniserade i min lada och hittade ett insynsskydd i fint skick. Den tänker jag sätta upp. Haken är att jag skulle behöva hjälp att få upp den. Den är stor och jag fixar inte riktigt att både hålla i den och skruva fast den samtidigt.
 
Knalla över till grannen och fråga om de har lust att hålla lite?
Jag löste det med ett snöre som jag drog mellan två stolpar och som jag kunde använda som stöd.

Men nu skulle jag behöva få upp lite spaljéer också. Insynsskyddet räckte ju inte hela vägen. Dessvärre har jag nog inte material hemma i tillräcklig omfattning att jag kan tillverka ett par. Jag får fundera på hur jag ska lösa det.
 
Jag har kommit ganska långt med min låda. Men nu behöver jag tänka till över hur det ska avslutas.

IMG_20190512_170829_579.jpg
 
Wow! Vilket projekt! Det skulle jag aldrig orka göra :love:
Jag har tagit det pö om pö. Lådan gjorde jag för ett tag sedan av gammalt staketmaterial.

Insynsskyddet som sitter i mitten, fyndade jag i min lada i morse. Så jag skruvade fast en gammal återanvänd läkt i överkanten, lyfte upp den i lådan och skruvade fast i det som redan fanns där. Sen har jag stabiliserat det hela. Nu bör det inte blåsa omkull vid första stormen som kommer.

F.ö. är det byggd efter principen "lite snett är också rakt".
 
Jag har tagit det pö om pö. Lådan gjorde jag för ett tag sedan av gammalt staketmaterial.

Insynsskyddet som sitter i mitten, fyndade jag i min lada i morse. Så jag skruvade fast en gammal återanvänd läkt i överkanten, lyfte upp den i lådan och skruvade fast i det som redan fanns där. Sen har jag stabiliserat det hela. Nu bör det inte blåsa omkull vid första stormen som kommer.

F.ö. är det byggd efter principen "lite snett är också rakt".
Vad tänker du plantera? Om du ska ha ärtor och bönor kan du ju spänna snören mellan ribborna så de kan klättra och fylla igen öppningarna. :idea:
 
Vad tänker du plantera? Om du ska ha ärtor och bönor kan du ju spänna snören mellan ribborna så de kan klättra och fylla igen öppningarna. :idea:
Jag har tänkt att i nödfall kan jag sätta kycklingnät i hålen, men jag vill ju ha något som minskar insynen året runt. Så jag ska fundera en stund till om jag kan hitta något mer täckande.

Jag har några plantor klockranka och ett antal purpurvinda, som jag kan sätta där. Sen har jag luktärtsfrön som jag kan så.

Visa bifogad fil 29607
Jag skulle sätta några frön av blomstertobak men tycker att fröna är så pyttiga. Är det normalt att dom ser ut så här?
Ja, de ser ut så. De tar tid på sig att utvecklas, så det är väldigt sent att så dem nu.
 
Ja, de ser ut så. De tar tid på sig att utvecklas, så det är väldigt sent att så dem nu.

Tack för ditt svar 😊

Ja, jag såg att det var sent men jag hade inget annat att sätta istället så jag testar, dom kanske hinner bli gröna växter iaf? Tänken är att dom ska bo på en inglasad balkong
 
Bott i vårt hus i 2 år, förra ägaren har inte skött trädgården så har varit spännande att se en ny vår och vad som kommer upp. Ännu mer nu efter torra förra sommaren. Gullregnsträden blommar inte alls i år, däremot har andra växter bla forsythian blommat!
 
Bott i vårt hus i 2 år, förra ägaren har inte skött trädgården så har varit spännande att se en ny vår och vad som kommer upp. Ännu mer nu efter torra förra sommaren. Gullregnsträden blommar inte alls i år, däremot har andra växter bla forsythian blommat!
När du säger det. Gullregnet utanför mitt fönster verkar inte heller tycka att det ska blomma i år. Mystiskt!
 
Förra året var svinmållans år. I år är det vindans år (än så långe oklart vilken, men kanske snårvinda). Jag har plockat en enorm mängd groddplantor på min kolonilott av något som ser ut att vara någon slags vinda. Hoppas bara den inte är allt för besvärlig.
 
Man kan ju köpa färdiga aklejaplantor i affären. Har massor av akleja, men skulle vilja ha dem i fler rabatter och slippa väntetiden på frösådda.. Kan man inte ta och gräva upp en planta och flytta den?

Tror jag ska testa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 306
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 997
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp