Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon har fräst landen idag när jag varit iväg på annat. Så i helgen ska det sättas morötter, sallad och annat smått och gott. Och jag tror även melonplantorna ska få komma ut i växttunneln då med. Ska nog kolla nattemperaturen där innan bara.
 

Bifogade filer

  • IMG-75f865350327b49d3865e731bcbe7ad3-V.jpg
    IMG-75f865350327b49d3865e731bcbe7ad3-V.jpg
    219,2 KB · Visningar: 50
Tips på bra marktäckare önskas! Jag har en...eehh... ”pionrabatt” som kirskålen tyvärr har tagit över, skulle behöva några tåliga marktäckare som, tillsammans med idogt rensande, kanske kan konkurrera ut kirskålen... Lammöronen gillade inte rabatten utan flyttade ut på gräsmattan, där den stormtrivs:meh::laugh:
 

Bifogade filer

  • 7EA14AAF-12B0-4481-A852-3469E275FBBE.jpeg
    7EA14AAF-12B0-4481-A852-3469E275FBBE.jpeg
    496,2 KB · Visningar: 49
Får man ställa en odlingsfråga även om odlingen i fråga befinner sig på en balkong? :D

Jag försöker tråckla in så mycket som möjligt på liten yta på vår balkong och undrar därför om någon har ett förslag till lösning på det här:

Jag har:
  • två körsbärstomatplantor
  • en bifftomatplanta
  • två minigurkplantor
  • en sockerärtsplanta
  • tre murgrönor
  • tre Stjärnöga

Jag har just nu fyra krukor på ungefär 20-25 liter vardera och försöker klura ut om jag kan få ner allt ovanstående i dessa fyra krukor.

Jag är rätt grön på det gröna och ovanstående har införskaffats utan större eftertanke (läs; dottern ville ha grönsaker och jag tycker att Stjärnöga är så himla fint, murgrönorna kom med av bara farten), men jag tänker att något borde kanske gå att kombinera? Kan man t.ex. använda murgröna som "marktäckare" till tomater eller gurka/sockerärtor, eller vill såna plantor inte trängas alls?
 
Får man ställa en odlingsfråga även om odlingen i fråga befinner sig på en balkong? :D

Jag försöker tråckla in så mycket som möjligt på liten yta på vår balkong och undrar därför om någon har ett förslag till lösning på det här:

Jag har:
  • två körsbärstomatplantor
  • en bifftomatplanta
  • två minigurkplantor
  • en sockerärtsplanta
  • tre murgrönor
  • tre Stjärnöga

Jag har just nu fyra krukor på ungefär 20-25 liter vardera och försöker klura ut om jag kan få ner allt ovanstående i dessa fyra krukor.

Jag är rätt grön på det gröna och ovanstående har införskaffats utan större eftertanke (läs; dottern ville ha grönsaker och jag tycker att Stjärnöga är så himla fint, murgrönorna kom med av bara farten), men jag tänker att något borde kanske gå att kombinera? Kan man t.ex. använda murgröna som "marktäckare" till tomater eller gurka/sockerärtor, eller vill såna plantor inte trängas alls?

Jag hade inte försökt med någon "marktäckare" till tomaterna, de är rätt giriga på näring/vatten och utrymmet så pass begränsat.

Gurkor är känsliga för vatten (de vill inte ha vatten som står kvar kring rothalsen) så de hade jag inte samplanterat heller. Ett tips är att ha sand kring rothalsen så det blir väldränerat. De får heller inte planteras djupare än vad de är, dvs rothalsen ska hela tiden vara på samma nivå.
 
Tips på bra marktäckare önskas! Jag har en...eehh... ”pionrabatt” som kirskålen tyvärr har tagit över, skulle behöva några tåliga marktäckare som, tillsammans med idogt rensande, kanske kan konkurrera ut kirskålen... Lammöronen gillade inte rabatten utan flyttade ut på gräsmattan, där den stormtrivs:meh::laugh:
Kirskålen blir oändligt mycket svårare att rensa om du planerar marktäckare!
Täck hellre med typ svart plast? De få som sticker upp blir lättare att bli av med.
 
Jag hade inte försökt med någon "marktäckare" till tomaterna, de är rätt giriga på näring/vatten och utrymmet så pass begränsat.

Gurkor är känsliga för vatten (de vill inte ha vatten som står kvar kring rothalsen) så de hade jag inte samplanterat heller. Ett tips är att ha sand kring rothalsen så det blir väldränerat. De får heller inte planteras djupare än vad de är, dvs rothalsen ska hela tiden vara på samma nivå.
Ah - tack! Sand har jag massor av. Ska fixa sand runt mina i år!!

/tanten - inge bra på gurka
 
Jag hade inte försökt med någon "marktäckare" till tomaterna, de är rätt giriga på näring/vatten och utrymmet så pass begränsat.

Gurkor är känsliga för vatten (de vill inte ha vatten som står kvar kring rothalsen) så de hade jag inte samplanterat heller. Ett tips är att ha sand kring rothalsen så det blir väldränerat. De får heller inte planteras djupare än vad de är, dvs rothalsen ska hela tiden vara på samma nivå.

Tack!

Då får alla stå för sig själv. Har offrat en hink jag hittade i städskrubben (rengjorde den noga först, men tror inte det varit något annat än såpa i den senaste åtta åren) och tänkte försöka sno ett par hinkar med tillhörande jord från svärföräldrarna.

Fick för övrigt ett par spydiga kommentarer i en Facebookgrupp (sett det förr, så nu tröttnade jag och gått ur) i stil med ”Har du bara EN sockerärta?!!!?! O_o” utan någon vidare förklaring, så därför frågar jag här - där folk är trevliga - om man måste ha flera plantor för att det ska bli några sockerärtor?
 
Tack!

Då får alla stå för sig själv. Har offrat en hink jag hittade i städskrubben (rengjorde den noga först, men tror inte det varit något annat än såpa i den senaste åtta åren) och tänkte försöka sno ett par hinkar med tillhörande jord från svärföräldrarna.

Fick för övrigt ett par spydiga kommentarer i en Facebookgrupp (sett det förr, så nu tröttnade jag och gått ur) i stil med ”Har du bara EN sockerärta?!!!?! O_o” utan någon vidare förklaring, så därför frågar jag här - där folk är trevliga - om man måste ha flera plantor för att det ska bli några sockerärtor?
Nä, det blir ärtor iaf men de är så himla goda och tar lite plats så jag hade sått flera ihop. :d
 
Så klart! Det tänkte jag inte ens på. Ska prova om jag tål dem, i så fall kan det nog vara läge att köpa nån planta till. :D
Vanliga torkade gula ärtor kan du ju så själv annars, låt stå över natten i ett glas med vatten. Lägg i en glasburk eller genomskinlig plastlåda, täck med jord och sen kan ni se hur den skjuter skott och rötter till egna små plantor. Pedagogiskt till 1000! :idea:
 
Tack!

Då får alla stå för sig själv. Har offrat en hink jag hittade i städskrubben (rengjorde den noga först, men tror inte det varit något annat än såpa i den senaste åtta åren) och tänkte försöka sno ett par hinkar med tillhörande jord från svärföräldrarna.

Fick för övrigt ett par spydiga kommentarer i en Facebookgrupp (sett det förr, så nu tröttnade jag och gått ur) i stil med ”Har du bara EN sockerärta?!!!?! O_o” utan någon vidare förklaring, så därför frågar jag här - där folk är trevliga - om man måste ha flera plantor för att det ska bli några sockerärtor?

Men fy vilken tråkig attityd! :mad: Odla ska vara roligt. Vill man ha en chili är det ok, vill man ha femtielva är det ok också (intalar jag mig iaf :angel: :D). Jag tycker huvudsaken är att man vill odla för det är jätteroligt.
 
Vanliga torkade gula ärtor kan du ju så själv annars, låt stå över natten i ett glas med vatten. Lägg i en glasburk eller genomskinlig plastlåda, täck med jord och sen kan ni se hur den skjuter skott och rötter till egna små plantor. Pedagogiskt till 1000! :idea:
@Tassetass - eller så kan man ge barnet ett ärtrör (som vi gjorde) då växer det helt plötsligt ärtskott överallt, t.o.m i sjön :rofl:
 
Får jag joina här?
Har typ svarta fingrar men ska ge det ett nytt försök.
Fick några pallkragar som jag ska fylla med jord i helgen och sen plantera ut några jordgubbsplantor, squash och tomater. Det är fortfarande väldigt kallt på nätterna så vi får se när det går.
Fick med fina ramar till lock till pallkragarna, ska man täcka några av ovanstående med fiberduk? Är det smart att sätta fiberduken i locket så jag kan öppna och stänga lätt?

Min man har satt potatis i gamla gödselstacken :D

Mvh extrem nybörjare
 
Ja! Vi har alltid bara kallat dem gula irisar som växer i Petruskas dike.

Jag läser att de gillar blött och näringsrikt, så det är inte att förvånas över att jag har dem i diket. Diken är ju blöta, och leran i min trakt är alltid blöt, en bit ner i alla fall. Och så en åker på andra sidan diket, som väl läcker näring mer eller mindre, förutom att leran är näringsrik naturligt.

Mycket trevligt, i alla fall! Det känns så välordnat att ha gula blommor i diket.

Diket stensattes i tidernas morgon av någon förfader till mig. Jag har försökt påbörja ett projekt att riva loss några decenniers växtlighet för att få fram stensättningen. Då blir det välordnat på allvar. Men jag orkar inte.

Finns det någon lämplig maskin för sådana projekt? Manuella metoder är dömda att ta livet av sin utövare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 134
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 402
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp