Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde förra sommarens torka dödade min ett år gamla löjtnantshjärta samt två, tre år gamla klematis. De vissnade ner under sommaren. Men se! Nu kommer de bägge två. 😃 Har vattnat innan regnet kom men ganska lite vid klematisen, löjtnantshjärtat däremot hade andra växter i närheten så där vattnades det rejält. Vad glad man blir av sånt. :)

Och idag har traktorn (och männen) fixat odlingsbäddarna. Två kärror gödsel som finfördelats av gödselspridaren och sen en omgång med jordfräs efter traktorn. Kan garantera att ytterst få marklevande insekter och maskar dog i processen. Har grävt rent med grep och stött på en enda daggmask. Jorden är inget att hurra över annat än att den är genomsläpplig så ingen risk för stående vatten och dränkning av växter.
Nu är det mörk mjuk mylla. :love: Bara göra avgränsningar och gångar och så! Samt införskaffa vattenspridare. 😊 Notera färgskillnaden...
29635
 
Förra året var svinmållans år. I år är det vindans år (än så långe oklart vilken, men kanske snårvinda). Jag har plockat en enorm mängd groddplantor på min kolonilott av något som ser ut att vara någon slags vinda. Hoppas bara den inte är allt för besvärlig.

Jag älskar vinda, överallt utom i grönsakslandet så jag låter den vara kvar. Så vacker!
 
Jag vill gärna ha tips på fler perenna växter till denna rabatt jag håller på med nu.

Funderade på en till, kanske lite mindre funkia/hosta till höger om de andra (de blir ju stora och kommer täcka mycket av jorden), och sedan vitt löjtnajtshjärta vid trappan, men de vissnar ju ner efter blomning och platsen att täcka är större än vad en planta kräver.

Så vill ha något som kommer efter (eller före och håller sig grönt) och täcker upp.
Kaukasisk förgätmigej och kanske jättedaggkåpa? Klassiska, tåliga. Daggkåpa blommar väl om, om man klipper bort vissnade blommor? Tänker sätta kaukasisk förgätmigej runt hostorna också så det blir lite fint där innan hostornas blad kommer på våren. Och alliumlökar 🥰
Och en bolltistel till jämte den andra, bakom hostorna, vänster om stupröret..

Eller en daglilja lite snett bakom ett löjtnantshjärta, och så något lågt framför, typ näva.. Bladen kommer ju tidigt med. Många idéer, hade svårt att sova i natt :idea:

60342757_10157133473124648_2721506538211508224_o.jpg


Det ska vara tåliga växter, zon 5 och halvskuggigt/torrt. Har jordförbättrat och gödslar varje vår men det är sjöbotten så.. Och ja, jag grävde sönder grepen :up::rofl:
 
Jag vill gärna ha tips på fler perenna växter till denna rabatt jag håller på med nu.

Funderade på en till, kanske lite mindre funkia/hosta till höger om de andra (de blir ju stora och kommer täcka mycket av jorden), och sedan vitt löjtnajtshjärta vid trappan, men de vissnar ju ner efter blomning och platsen att täcka är större än vad en planta kräver.

Så vill ha något som kommer efter (eller före och håller sig grönt) och täcker upp.
Kaukasisk förgätmigej och kanske jättedaggkåpa? Klassiska, tåliga. Daggkåpa blommar väl om, om man klipper bort vissnade blommor? Tänker sätta kaukasisk förgätmigej runt hostorna också så det blir lite fint där innan hostornas blad kommer på våren. Och alliumlökar 🥰
Och en bolltistel till jämte den andra, bakom hostorna, vänster om stupröret..

Eller en daglilja lite snett bakom ett löjtnantshjärta, och så något lågt framför, typ näva.. Bladen kommer ju tidigt med. Många idéer, hade svårt att sova i natt :idea:

60342757_10157133473124648_2721506538211508224_o.jpg


Det ska vara tåliga växter, zon 5 och halvskuggigt/torrt. Har jordförbättrat och gödslar varje vår men det är sjöbotten så.. Och ja, jag grävde sönder grepen :up::rofl:
När det gäller perenner så kan du strunta i zonerna. De vissnar ner. Zonindelningen 1-8 är för vedartade växter som inte vissnar ner. Perenner har en annan typ av zonindelning med bokstäver.

Du kan ha vilka perenner du vill som gillar din jord. Lerjord kan ju bli kompakt och syrefattig om det vill sig illa, men det går att lösa genom att bygga på odlingsbädden uppåt (enklast) eller så kan man förbättra jorden genom att blanda i organiskt material och grövre grus.
 
Jag vill gärna ha tips på fler perenna växter till denna rabatt jag håller på med nu.

Funderade på en till, kanske lite mindre funkia/hosta till höger om de andra (de blir ju stora och kommer täcka mycket av jorden), och sedan vitt löjtnajtshjärta vid trappan, men de vissnar ju ner efter blomning och platsen att täcka är större än vad en planta kräver.

Så vill ha något som kommer efter (eller före och håller sig grönt) och täcker upp.
Kaukasisk förgätmigej och kanske jättedaggkåpa? Klassiska, tåliga. Daggkåpa blommar väl om, om man klipper bort vissnade blommor? Tänker sätta kaukasisk förgätmigej runt hostorna också så det blir lite fint där innan hostornas blad kommer på våren. Och alliumlökar 🥰
Och en bolltistel till jämte den andra, bakom hostorna, vänster om stupröret..

Eller en daglilja lite snett bakom ett löjtnantshjärta, och så något lågt framför, typ näva.. Bladen kommer ju tidigt med. Många idéer, hade svårt att sova i natt :idea:

60342757_10157133473124648_2721506538211508224_o.jpg


Det ska vara tåliga växter, zon 5 och halvskuggigt/torrt. Har jordförbättrat och gödslar varje vår men det är sjöbotten så.. Och ja, jag grävde sönder grepen :up::rofl:
Tåliga - iris är supertålig. Finns i många varianter. Speciellt de gamla sorterna är svåra att utrota.
Praktbetonika behåller sitt bladverk efter blommmorna vissnat. Samma med dagliljor.
 
Hur mycket har ni av allt ätbart?
Som det ser ut nu så har jag ett 60-tal tomatplantor, 30 chili och 10 gurkor.

Nu är allt så stort att det inte längre får plats i fönsterna, tomaterna ryker först.
Men funderar på hur mycket som är rimligt att behålla överhuvudtaget.

Jag har aldrig odlat förr och allt ska få plats på balkongen så det är lite tajt.

Hur många tomat- chiliplantor behöver man? Vill ha? Max antal?
@athena_arabians kanske inte får svara på antal chiliplantor, där blir nog allt villhöver :nailbiting::D
 
Idag blev det ett gympass i trädgården. Skottat 10 skottkärror prima jord från "hästskit-hö-komposten" och kört dom till det nya potatislandet, som är en ny test av att täckodla på bädd. Just nu ser det iallafall väldigt trevligt ut :up:
Sen har jag råkat sätta lite till frön :angel: Jag kom ju på att jag skulle ha pumpa i en gammal hösilagerulle som jag har... och så hittade jag några anisisopfrön som fick gå i jord.

Aklejafröna har grott, väldigt ojämnt men ändå. Jag köpte en ny påse gurkfrön och dom var det sprutt i :up:
Helt plötsligt så blev det roligt med odlingar igen :o:nailbiting:
 
Idag blev det ett gympass i trädgården. Skottat 10 skottkärror prima jord från "hästskit-hö-komposten" och kört dom till det nya potatislandet, som är en ny test av att täckodla på bädd. Just nu ser det iallafall väldigt trevligt ut :up:
Sen har jag råkat sätta lite till frön :angel: Jag kom ju på att jag skulle ha pumpa i en gammal hösilagerulle som jag har... och så hittade jag några anisisopfrön som fick gå i jord.

Aklejafröna har grott, väldigt ojämnt men ändå. Jag köpte en ny påse gurkfrön och dom var det sprutt i :up:
Helt plötsligt så blev det roligt med odlingar igen :o:nailbiting:
Sår du pumpan direkt i rullen, eller rullar du ut den först? :confused:
 
Till helgen får jag mitt stora land uppfräst, så säsong 2 av odlande och ogräsrotsrensande startar snart upp igen. När ogräseländet är på en mer hanterbar nivå så kommer landet att bli vänt med grep, men det lär nog ta någon säsong till innan jag lyckats rensa bort tillräckligt mycket ogräs innan det är görbart.

@snurrkola Jag har sisådär 20-talet spetspaprika, 12 tomat, 2 chili, 3 druvgurkor (vert petit de Paris), 5 djungelgurkor, 3 västeråsgurkor och inte en susning om hur det ska rymmas i växthuset som jag har, så jag hoppas du har en stor balkong :D
 
Hur mycket har ni av allt ätbart?
Som det ser ut nu så har jag ett 60-tal tomatplantor, 30 chili och 10 gurkor.

Nu är allt så stort att det inte längre får plats i fönsterna, tomaterna ryker först.
Men funderar på hur mycket som är rimligt att behålla överhuvudtaget.

Jag har aldrig odlat förr och allt ska få plats på balkongen så det är lite tajt.

Hur många tomat- chiliplantor behöver man? Vill ha? Max antal?
@athena_arabians kanske inte får svara på antal chiliplantor, där blir nog allt villhöver :nailbiting::D

Du lär få trångt... om du inte har en gigantisk balkong :D

Jag tycker jag är smart med chilin... dels är de flesta buskiga och dels ska jag ge bort ett gäng :up:
 
En till kall natt, sen får tomaterna flytta ut.
Mina två paprikaplantor får vara kvar inne ett tag till. Tips på hur man pollinerar blommorna bäst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 532
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 537
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp