Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit lite trädgårdsflitig idag, bland annat! Har sått en bädd i nya landet med morot, gulbeta, mangold och borlottiböna (eget utsäde från förra året).
Fick också en massa fröer till solrosor av mamma, superbilligt på Lidl. :d Ska försöka så mer i morgon och kanske plantera ut blommor från varmbänken. Har rosenskära och sommarmalva där som ser fina ut. :) Dags att börja härda tomaterna för utelivet också, längtar efter att bli av med skogen i fönstren!
29821
 
Alltså, nog för att det är trist när det ska regna på helgen, men... Trädgårdsodlaren i mig jublar!
29822

Jag och yngsta sonen sådde lite bönor och rödbetor i trädgårdslandet i eftermiddags, sådär lagom inför det kommande regnet. Jag har ett litet hörn kvar där jag inte riktigt vet vad jag ska så för nåt - lite dill blir det nog, men sen vet jag inte.
Verkar också bli perfekt läge att sätta ut pumpor och squashar på gödselstacken, när det nu ska komma lite nederbörd och temperatur väl över nollan.

Sen var maken och hämtade ut det nya överdraget till mitt enkla lilla växthus idag, så jag ska kunna sätta ut tomater, paprikor och gurkor också. Blir skönt att få tillbaka lite plats inomhus... :laugh: 😜
 
Jag är ingen ampelblomsfantast, men jag hittade ett gäng krukor med småpetunia, Million bells, i en fantastisk fin orange färg som jag inte kunde låta bli. Men nu är frågan - om jag vill ha en svulstigt överdådig ampel med Million bells - räcker det med en liten planta (tiocentimeterskruka) i en ampel eller ska jag plantera fler i samma kruka (18-20 cm)?
 
Tråkigt när det blir så. Förhoppningsvis piggnar de till nu när de fått komma ut?
Ja för jag vet inte vad de vill? De fick för lite vatten, sen kanske de fick för mycket. De såg piggare ut ett tag men efter lite vattning och att vi höjde upp lampan blev de sämre. :confused: Ser nästan ut som att bladen bränts eller torkat ut men det stämmer ju inte på vattning och högre lampa. Hade de dränkts tycker jag de dör på ett annat sätt...

Nåja idag är dag två ute och de såg rött pigga ut i morse när de åkte ut så det kanske tar sig! :)
 
Fick lite hjälp av en kompis igår så nu är 30 av tomaterna planterade i 10l krukor ute (eller några har varit det i 2 veckor), några tomater inne har fått större krukor, 19 paprikor har blivit omskolade och squash, pumpa, melon har såtts.
 
Ytterligare två bäddar sådda! Har fått sova rätt bra i två nätter, vilken skillnad det gör med orken! 😃
Sådde lök, haverrot, solrosor (låga gula och mixade höga) samt rättika i den ena. I den andra blev det polkabetor, rädisor med några aster, rödbetor med några rosenskäror och spenat. Nores är verkligen en trevlig spenat om man gillar stora blad! Har ätit massor från varmbänken redan, den gror snabbt och de första bladen som kommer är enorma. :d
 
Håller på att plantera om chili... att odla femtielva sorter var kul vid frösådden men känns inte som en lika bra idé nu... :cautious:
Jag hade trott jag skulle få massor av små chiliplantor men planterade de flesta i ngt slags pappkrukor som torkade ut direkt. De är hopplösa, ynkliga och sura. Växer knappt alls. De som står i plastkruka är minsann glada, pft, de tänker inte på miljön!
 
Jag hade trott jag skulle få massor av små chiliplantor men planterade de flesta i ngt slags pappkrukor som torkade ut direkt. De är hopplösa, ynkliga och sura. Växer knappt alls. De som står i plastkruka är minsann glada, pft, de tänker inte på miljön!
Nä, tyvärr är dom nedbrytbara helt jäkla värdelösa :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 853
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
48 031
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp