Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
34179

Alltså, bokashi! Vilken guldgruva! :love: måste bara köpa lite kompostgaller innan jag planterar ner något, terroristhönsen har redan gått förbi och sneglat på den fina jorden, som befinner sig prydligt i pallkragen.. :cautious:
 
Jag har ju planterat pumpan Small sugar. Läste nu att den också kallas New England och att den kan vara grön vid skörd men att den gulnar efter några veckor inomhus. Största frukten är ännu grönfläckig och börjat bli till en rimlig storlek. Så hur ska man veta när man ska skörda den? De ska väga 1,5-3 kg, bör jag väga den? :cautious::p
 
Finns det någon här som är medlem i det gamla anrika forumet hos AlltOmTrädgård? Jag skrev rätt mycket där tidigare men nu är det helt omöjligt att komma in på forumet. ALLT laggar och är supersegt eller kommer inte upp alls, det går inte att logga in, går inte att få tillgång till gammalt konto, går inte att starta ett nytt med ny email. Inget funkar. Detta har nog pågått i ett ÅR snart. Nån här med samma erfarenhet???
 
Jag har en igenvuxen rabatt, som jag funderar på att ge mig på den här helgen, medan resten av familjen är på rymmen... 👼
Det enda som finns kvar där i blomväg (utöver lite tulpan- och krokuslökar) är 2 klematis, varav den ena växer riktigt bra (men behöver något bättre att klättra på) och den andra ser rätt trist ut. Vågar man hoppas på att den halvdöda tar sig om man gräver bort och byter ut jorden runt den? Eller ska man helt enkelt gräva bort dit och sätta dit en ny?
Sen tänkte jag flytta dit mina rosor, som just nu bor på en väldigt torftig plats där de kämpar hårt för att överhuvudtaget överleva. Det är säkert alldeles fel tid på året att flytta dem nu, men jag hoppas att de ändå överlever eftersom de kommer få en näringschock av att få flytta till ny välgödslad jord...
 
Ooooh, var fick du tag på frön? En bekant beställde från internet men det uppdagades att typ 99% är scams och hennes ville inte ens gro - men det där ser ut som äkta vara! :D

Har missat din fråga tyvärr...

Denna hittade jag på den lokala plantskolan som tagit hem massor av småplantor av chili, gurka, melon mm mm :up:

Den kommer från ett danskt företag som enligt stickettiketten heter Gartneriet Krebs och jag fick dessutom med mig fem andra chiliplantor hem :angel:

Alla plantorna därifrån har växt bra och börjar nu få mogna frukter

34230
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mer klematisfundering
Jag ska ordna något nytt för dem att klättra på. Färdiga spaljeer är inte aktuellt, av olika skäl.
Hur bör en spalje för klematis se ut? På vilket sätt klättrar de?
 
Mer klematisfundering
Jag ska ordna något nytt för dem att klättra på. Färdiga spaljeer är inte aktuellt, av olika skäl.
Hur bör en spalje för klematis se ut? På vilket sätt klättrar de?
De slingrar sig runt sitt stöd med bladskaften, så tunna ribbor av något slag är perfekt för dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 092
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
83 84 85
Svar
1 681
· Visningar
55 031
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp