Bukefalos 28 år!

Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte gjort mer än klippt gräset i vår/sommar pga överjävligt med jobb. Men nu har jag orkat ta tag i lite på min tredje sjukskrivna vecka 🙄rabatten på framsidan har fått sig ett lyft, grävt fram kantstenarna (och hittade 3 plattor vid knuten under 1.5 dm jord och gräs), flyttat fram dem ca 2 dm och fyllt på med ny jord uppepå. Ska göra detsamma på andra sidan också 🙈
Det har varit två rabatter, en på var sida av huset men ska slå ihop dem till en.
IMG_20200908_171502.jpg
 
Vi har köpt en sommarstuga! Så jag kommer hänga en del i denna tråden. :)

Tomten är inte så stor men runt 750kvm så lite plats finns det för planteringar! Jag har aldrig haft trädgård innan så kommer säker göra en massa konstigheter och felaktigheter men tänker att förr eller senare växer väl nåt upp iaf. :D

vi ska börja med att plocka ner 3 träd och ett par taggiga buskar. Sen ska det planteras en hel del till våren! Plommonträd och körsbärsträd finns och kommer behållas!

Visionen för trädgården är att den ska vara ätbar och vacker, inget förutom rosor får vara taggigt.:angel:

Äppelträd Aroma, röda vinbär, sommarhallon, rabarber och jordgubbar är väl prio när våren kommer!
 
Rensade upp en pallkrage igår för att kunna plantera om mina jordgubbsrevor, igen. Men så fick jag hastigt och lustigt åka till jobbet, och idag kom regnet.
Hur gör ni med jordgubbsrevor? Kastar eller planterar om? Jag inser ju att jag inte kan plantera om alla revor som kommer eftersom jag har ca 20 jordgubbssplantor redan :d
 
Rensade upp en pallkrage igår för att kunna plantera om mina jordgubbsrevor, igen. Men så fick jag hastigt och lustigt åka till jobbet, och idag kom regnet.
Hur gör ni med jordgubbsrevor? Kastar eller planterar om? Jag inser ju att jag inte kan plantera om alla revor som kommer eftersom jag har ca 20 jordgubbssplantor redan :d

Jag planterade mina jordubbsplantor i år och alla har inte klarat sig så jag har bara petat in revorna innanför pallkragen igen och hoppas att de tar sig så att jag får flerplantor till nästa år. Men inte alla revorna. En dle fårhänga utanför så klipper jag av dem sen.
 
Jag planterade mina jordubbsplantor i år och alla har inte klarat sig så jag har bara petat in revorna innanför pallkragen igen och hoppas att de tar sig så att jag får flerplantor till nästa år. Men inte alla revorna. En dle fårhänga utanför så klipper jag av dem sen.

Mina jordgubbsplantor inköptes också i år, men de verkar trivas för de växer sig enormt stora och revar sig för fullt. Har redan fyllt två pallkragar med revor, så mer än 5 pallkragar med jordgubbar vill jag inte ha trots att jag älskar jordgubbar. Får bli att kasta de nya revorna helt enkelt för jag kan inte ha ett hav med jordgubbar :rofl: Vad tråkigt att inte alla dina klarade sig, har du samma sort eller blandade sorter?
 
Mina jordgubbsplantor inköptes också i år, men de verkar trivas för de växer sig enormt stora och revar sig för fullt. Har redan fyllt två pallkragar med revor, så mer än 5 pallkragar med jordgubbar vill jag inte ha trots att jag älskar jordgubbar. Får bli att kasta de nya revorna helt enkelt för jag kan inte ha ett hav med jordgubbar :rofl: Vad tråkigt att inte alla dina klarade sig, har du samma sort eller blandade sorter?

Jag köpte blandade sorter och storlekar. En dle köptes styckevis och var större och dyrare och andra köptes i 10-pack och var mindre och det är några såna som inte klarade sig. Alla stora har klarat sig och ser fina ut!
 
Sjuk några dagar, ute i trädgården idag för första gången sen helgen. Plockade in de solroshuvuden som börjat släppa blommor eller frön (en liten nästan tom redan och gräsmattan knökad med frön), 3 STORA Arboga Vit (gurka) och en halvfärdig ormgurka (hade inte tålamod att vänta längre) samt några tomater och de sista ärtorna (Mors Stora levererar verkligen!). Plockade även ihop nån liter björnbär.
Nu tänker jag inte göra nånting mer idag...förutom att natta barn.
 
Jag hade en ordentlig trädgårdshelg och lyfte ut alla växter ur den stora rabatten, planterade häck längst ut, placerade tillbaka (nästan) allt igen efter en utsortering av diverse växter så att det inte skulle bli för trångt. Vissa saker fick flytta till en annan rabatt.

Sedan anlade jag en stengång mellan häcken och resten av rabatten och gjorde pionrabatten lite större. Min så kallade hörnrabatt fick lite nya vintergröna växter i form av buxbom.

Jag känner mig väldigt nöjd ned insatsen, men blev lite besviken på avenbokens storlek. De var höga - men ack så taniga. När jag beställde från samma företag för tre år sedan så skulle plantorna vara mindre än de jag beställde i år, men de var betydligt kraftigare och mer välgrenade. De här skulle vara 150-160 cm höga, men i verkligheten så var de nog bara 100 cm med en lång smal gren högst upp som gjorde att de blev 160 cm. Dvs ingen förgrening alls och kanske max 1,5-2 cm i omkrets. I backspegeln hade jag kunnat sparat många tusenlappar på att ha köpt lägre plantor.
 
Jag hade en ordentlig trädgårdshelg och lyfte ut alla växter ur den stora rabatten, planterade häck längst ut, placerade tillbaka (nästan) allt igen efter en utsortering av diverse växter så att det inte skulle bli för trångt. Vissa saker fick flytta till en annan rabatt.

Sedan anlade jag en stengång mellan häcken och resten av rabatten och gjorde pionrabatten lite större. Min så kallade hörnrabatt fick lite nya vintergröna växter i form av buxbom.

Jag känner mig väldigt nöjd ned insatsen, men blev lite besviken på avenbokens storlek. De var höga - men ack så taniga. När jag beställde från samma företag för tre år sedan så skulle plantorna vara mindre än de jag beställde i år, men de var betydligt kraftigare och mer välgrenade. De här skulle vara 150-160 cm höga, men i verkligheten så var de nog bara 100 cm med en lång smal gren högst upp som gjorde att de blev 160 cm. Dvs ingen förgrening alls och kanske max 1,5-2 cm i omkrets. I backspegeln hade jag kunnat sparat många tusenlappar på att ha köpt lägre plantor.

Men nu fokuserar ni på det negativa i inlägget. Plantorna var av fin kvalitet och kommer att växa upp i sinom tid. I övrigt är jag supernöjd med mitt helgprojekt (även om jag hade velat ha en grön vägg till grannen lite fortare än vad som nu blir fallet :angel:).
 
Hur gör jag för att inte få en massa ogräs runt min ros? Den är förbaskat taggig och det verkar vilja komma ogräs just runt den 😏 liljan (eller vad det är?) bredvid hade inte ett enda ogräs runt sig 😑
IMG_20200910_150301.jpg
 
"Skördas små." Men vad är små?
DSC_0362.JPG


Känns ju lite tvärtom att skörda nåt som heter Hubbard LARGE blue när de är små...dessutom när de ska skördas så sent som möjligt innan frosten...
Nä, jag får inte ihop det.
 
"Skördas små." Men vad är små?
Visa bifogad fil 57021

Känns ju lite tvärtom att skörda nåt som heter Hubbard LARGE blue när de är små...dessutom när de ska skördas så sent som möjligt innan frosten...
Nä, jag får inte ihop det.
Är det den sorten hade jag väntat, förstår inte varför det står skörda små? Om inte pumpan är uppenbart mogen innan så skördar jag inte förrän frosten kommer, det tar så lång tid för dem att bli klara här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 253
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 553
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp