Bukefalos 28 år!

Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh nej ,måste jag pilla ut dom? Varför?
Absolut inte! Jag pillar ut en del för att testa olika metoder. En del får torka kvar på huvet och ramla ur av sig själva, en del pillar jag ur och torkar på bricka.

Är ju jättesmidigt att kunna ha fröna kvar på huvet i vinter. Bara att hänga ut som de är. Låter man dem sitta kvar på stjälken kan ju fåglarna ta redan nu...och en dem ramla ner på marken och bli nya blommor nästa år. :D
 
Äpplena verkar förresten drabbade av något (rönnbärsmal fick jag tips om?) trist, vi har mängder både på träden och som fallfrukt men mycket fult.
Jättemycket rönnbärsmal i år. Vi ska hänga upp feromonfällor nästa år.

De svarta prickarna gör inget om man kokar mos eller mustar. Vi lämnade in 5 papperskassar till mustning idag. Ca 50 kg ger ca 20-25 liter must.
 
Jättemycket rönnbärsmal i år. Vi ska hänga upp feromonfällor nästa år.

De svarta prickarna gör inget om man kokar mos eller mustar. Vi lämnade in 5 papperskassar till mustning idag. Ca 50 kg ger ca 20-25 liter must.
Det låter ju bra. Har funderat på att musta (och mos blir det oavsett) men svårt att läsa sig till hur fula de får vara.
Läste om fällor, funderar på sånt till nästa år. Vet att min mamma provat på sitt plommonträd med väldigt bra resultat (men mycket möjligt att det är nån annan art då såklart).
 
Det låter ju bra. Har funderat på att musta (och mos blir det oavsett) men svårt att läsa sig till hur fula de får vara.
Läste om fällor, funderar på sånt till nästa år. Vet att min mamma provat på sitt plommonträd med väldigt bra resultat (men mycket möjligt att det är nån annan art då såklart).
På mitt plommonträd är det samma som på äppelträden... Har aktivt jobbat med att få bort larverna i plommonen, men då grannarna inte gör nåt, så blir det, för mig, övermäktigt utan fällor och klisterband. Så då får det bli så nästa år.
 
Ska beställa lite fröer. Dels till en äng, har en påse blandat från Naturskyddsföreningen. Bra sorter där men behöver nog för ett par kvadrat till. Nån av impectas blomsterängsblandningar eller prästkrage+blåklint tro?
Sen blir det lite till min torrängsrabatt också.
Kan rekommendera Pratensis, de har även blandningar utan gräsfrö om man inte vill ha det. :) De har också en blandning med ettåriga blommor som kommer första året, tror det är blåklint, klätt och vallmo (de ingår också i de flesta ängsblandningarna).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
89 90 91
Svar
1 811
· Visningar
58 631
Senast: Nixehen
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
13 539
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 470
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp