Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fyller ni på nu på hösten och planterar på våren eller fyller ni på på våren innan man planterar? Glas som lock ovanpå eller öppet?
Fyller på hösten med både brunnen gödsel gräsklipp och annat trädgårdsavfall och så lite köpegjord ovanpå
Har lock i kanalplast på våren ska sätta lite vintersallad i morgon här är så varmt än så locket får vänta lite
 
Åh vad fina :love:
Jag måste köpa höstanemoner!! Jag stog och tittade på plantor när jag var in på blomsterlandet sist, men dom var så dyra tyckte jag :o 179 kr för en planta!
Jag får leta på fler ställen.
Ja, de fullstora som säljs nu på hösten är dyra tycker jag! Mina var små pluttisar när jag köpte dem i somras och därför billigare. Trodde inte de skulle få för sig att blomma i år 🙂
 
Jag vill lägga markduk och flis i landet men har två funderingar.
Dels vill jag gräva upp och flytta bärbuskarna och ha dem runt landet istället för mitt i. Ska jag snitta duken och gräva ner dem där eller är det bättre utanför i gräset?
Samma egentligen med staket. Hur gör man för att slippa ogräs alternativt kunna klippa nära? Kan man göra hål i markduk för stolpar eller kommer man få en massa ogräs då runt varje stolpe? Hade gärna sluppit att behöva gå med trimmer utmed, den slår ju även sönder linan mot staketet.

Vill ha så underhållsfria eller underhållsenkla lösningar som möjligt. 😊
 
Fortsättning. Hur avslutar man fliset? Hur undviker man bäst att det vandrar in gräs från kanterna? Bör man lägga typ grova stockar eller plank runt och vika upp duken mot dem på insidan? Dvs att man får fylla upp så det blir ett steg upp när man går in i landet. Just såna här saker har jag lite svårt att greppa. 🤔
 
Fortsättning. Hur avslutar man fliset? Hur undviker man bäst att det vandrar in gräs från kanterna? Bör man lägga typ grova stockar eller plank runt och vika upp duken mot dem på insidan? Dvs att man får fylla upp så det blir ett steg upp när man går in i landet. Just såna här saker har jag lite svårt att greppa. 🤔
Jag hade satt stolpar och buskar i markduken och sedan fyllt upp ordentligt med flis. Tror jag lagt stockarna på markduken och fyllt upp den flis mot stocken sen, allt för att slippa att det smiter upp mellan duk och stock.
 
Fortsättning. Hur avslutar man fliset? Hur undviker man bäst att det vandrar in gräs från kanterna? Bör man lägga typ grova stockar eller plank runt och vika upp duken mot dem på insidan? Dvs att man får fylla upp så det blir ett steg upp när man går in i landet. Just såna här saker har jag lite svårt att greppa. 🤔
Marksten på duken i kanten flis innanför lägg markstenen så pass lågt så att gräsklipparen kan köra över. Stockar ruttnar förr eller senare ibland väldigt fort och blir gärna en bra boplats för myror
 
Jag vill lägga markduk och flis i landet men har två funderingar.
Dels vill jag gräva upp och flytta bärbuskarna och ha dem runt landet istället för mitt i. Ska jag snitta duken och gräva ner dem där eller är det bättre utanför i gräset?
Samma egentligen med staket. Hur gör man för att slippa ogräs alternativt kunna klippa nära? Kan man göra hål i markduk för stolpar eller kommer man få en massa ogräs då runt varje stolpe? Hade gärna sluppit att behöva gå med trimmer utmed, den slår ju även sönder linan mot staketet.

Vill ha så underhållsfria eller underhållsenkla lösningar som möjligt. 😊
Vi gjorde ett litet hål i duken, typ 1/3 av stolpens diameter och slog ner stolpen. Runt någon stolpe växer det lite ogräs, men de flesta blev bra! Om du lägger markduk riktigt nära bärbuskarna slipper du ogräs/klippa mot. Sätter du dom i gräsmattan blir det lite mer jobb att hålla snyggt.
 
Fortsättning. Hur avslutar man fliset? Hur undviker man bäst att det vandrar in gräs från kanterna? Bör man lägga typ grova stockar eller plank runt och vika upp duken mot dem på insidan? Dvs att man får fylla upp så det blir ett steg upp när man går in i landet. Just såna här saker har jag lite svårt att greppa. 🤔
Mitt bästa tips för avslut. Gör den "kant" du vill. Men dra markduken typ 20cm(minst!) utanför och lägg stenmjöl på den sista biten. Då är det så enkelt att köra gräsklippare! Gör det runt alla rabatter och liknande nu, då slipper man gå med trimmer hela tiden.
 
Tack för tipsen hörni! Markduk har varit slut här hela sommaren, tänkte lägga vintern på att bunkra material till detta. 🤣 Det kommer gå åt en del! Men det vore sååå skönt om det såg lite prydligare ut och man behöver lägga mindre tid på att bara hålla naturen ute från en liten yta i vår stora trädgård. :p
 
Jag är pissless på "mina" rådjur... de lokala jägarna gör inte sitt jobb! :devil:
Ja, tyvärr går viltet fritt här också. Det är för tätt bebyggt. Det händer att de blir ihjälkörda av bilar ibland bara. Vi hejade ivrigt på en katt som tog kaninungar i våras. Det kryllar av dem, de har många fina boplatser under alla sommarstugor utan riktig grund.
Det är inte lönt att sätta tulpaner direkt...
 
Klippte gräsmattan igår O_o *ur led är tiden*

Haha. Jag skulle tro att jag har minst två, kanske tre klippningar kvar denna säsong. Och det jävla ogräset - som jag trodde jag hade brottat ner för säsongen när jag rensat rent i början -mitten på augusti - växer frejdigt bland mina annars fina, sena sådder. Men samma sådder levererar i alla fall både mizunakål, rättika, daikon och dill, majrovorna har jag inte inspekterat ännu men ovan jord ser det lovande ut. Så, det är riktigt fina skördetider ännu. Broccolirybsen är också identifierad men ännu inte provsmakad.

Chansade också på att peta ner några sockerärter av sorten Jons släpärt med de sena sådderna. Jag har inte testat dem förut och inte fick plats med dem tidigare, men de blommar fint nu och några små sockerärter håller i alla fall på att utvecklas så det vore ju riktigt kul om de hinner ge lite.
 
Även här är det riktigt milt för årstiden och ganska blött, varvat med sol. Verkade dock inte så munter prognos nu med kanske +13 och mulet/regn varje dag. Det är fullt i trädgårdslandet och mycket att skörda. Plockade förra helgen in alla borlottibönor som nu får torka inne, ryckte upp plantorna (och ogräset) och satte ner tulpanlökar. Bredvid står purjon som inte blivit jättestor ännu, den får stå kvar hela vintern där med sitt gräsklippstäcke. :)

Kvar finns också gott om vitkål som verkligen kickar igång nu på slutet... Där gillar jag sorten Amager kurzstrunkig som ger väldigt små och fina huvuden, mer överkomligt än gigantiska huvuden som Brunswick ger. Nästa år kommer jag lägga ett större fokus på både tidig och sen huvudkål samt fler mini/mindre sorter. Broccolin har gett så himla mycket sidoskott, är supernöjd! Finns att skörda ännu. Blomkålen har också kommit igång nu sent och det ser till och med ut att bli ett huvud av broccolo!

I växthuset dignar det av gröna tomater. Jag tror de plockas in i helgen, först nu börjar plantorna se lite mindre glada ut och de börjar rasa ner från sina snören också. Det finns också ett gäng ute som ser jättefriska ut ännu, men lika bra att plocka in dem. Jämfört med förra årets helt uteblivna tomatskörd är jag jättenöjd! Nästan inget har mognat på plantorna men vår fina augusti-september fick i alla fall allting att spinna vidare och det har sprutat ut tomater - om än gröna, men de är ändå godare än butiksköpta när de mognat klart inne. Min favorit är Sgt Pepper som är så otroligt söt och fruktig, och fin.

Kvar i landet finns också gott om persilja, morötter, kålrabbi som hönsen ska få, mangold, lite rödbetor och massor av blommor! Mina rosenskäror bestämde sig för att nu äntligen börja blomma. Solrosen Teddy Bear kan jag rekommendera till alla - låg, förgrenad och bulliga frasiga mindre blommor som lyser som en häck av små solar där ute. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 543
· Visningar
50 631
Senast: ameo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 852
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 326
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp