Bukefalos 28 år!

Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ett bestånd med kärleksört och tänkte utöka detta men vad kan man plantera ihop med kärleksört som blommar tidigare :confused: Kärleksörten är ju fantastiskt vacker när den blommar men innan dess är den lite tråkig Det är torrt och soligt där den växer
 
Har ett bestånd med kärleksört och tänkte utöka detta men vad kan man plantera ihop med kärleksört som blommar tidigare :confused: Kärleksörten är ju fantastiskt vacker när den blommar men innan dess är den lite tråkig Det är torrt och soligt där den växer
Solhatt trivs torrt och soligt, blommar ganska sent men vid den här tidpunkten börjar de ge upp och kärleksörten kan ta över. :)
 
Haha. Jag skulle tro att jag har minst två, kanske tre klippningar kvar denna säsong. Och det jävla ogräset - som jag trodde jag hade brottat ner för säsongen när jag rensat rent i början -mitten på augusti - växer frejdigt bland mina annars fina, sena sådder. Men samma sådder levererar i alla fall både mizunakål, rättika, daikon och dill, majrovorna har jag inte inspekterat ännu men ovan jord ser det lovande ut. Så, det är riktigt fina skördetider ännu. Broccolirybsen är också identifierad men ännu inte provsmakad.

Chansade också på att peta ner några sockerärter av sorten Jons släpärt med de sena sådderna. Jag har inte testat dem förut och inte fick plats med dem tidigare, men de blommar fint nu och några små sockerärter håller i alla fall på att utvecklas så det vore ju riktigt kul om de hinner ge lite.
När sådde du Daikon? Mina sådda i slutet av augusti vill inte bli fina rötter.
 
Det har jag just planterat nedanför altan där det också är torrt och varmt :)
Men en rosa stäppsalvia skulle nog inte vara fel
Vill ha rosa och kanske gula toner i den rabatten
DU har ju också kantnepeta som alternativ till stäppsalvia, minns inte vilken av dem det är men vissa plantskolor brukar ha flera olika färger och även lite mer starkt rosa. :) Det finns ju också jättefina salvior men de kanske är mer ettåriga, de finns dock i fantastiska färger på både blad och blomma och skulle trivas bra i det läget.
 
10 augusti här! Jag har bara skördat en liten som smakprov av varje ännu, så jag tror att både daikon (sådde den vita avlånga sorten) och rättikan (svart rund) kommer att växa till sig bättre om temperaturen håller sig någorlunda ett par veckor till.
ok, så jag ligger några veckor efter, hjälp. Är i zon 4 eller 3, på gränsen. Borde sått i juli men det var så varmt.

Sådde kinesisk rättika som är röd inuti och lång vit Daikon.

Är det någon som lyckats med Daikon sådd på våren?
Jag fick till och med mina pak choi i blom.
 
JAG. HAR. 550. LÖKAR. PÅ. VÄG. HEM. TILL. MIG.
VAD. SKA. JAG. GÖRA. AV. ALLT??? :nailbiting: :arghh:

Jag har ju inte hunnit göra i ording den stora planteringslådan vid altanen ännu, hög tid att bygga den nu. :cautious:

Nu känns det betydligt bättre att bara ha ca. 300 st kvar att få ner i jorden :D Missade tydligen att ta med det faktum att jag väntade barn i september och därför nu har en liten bebis i beräkningen när jag beställde lökar i våras...
 
Jag hade tänkt välta en skottkärra gamla löv och sedan linda på all fiberduk från året över ett litet fikonträd för vintern.

Nu såg jag en möjlighet att köpa 1 kr smutsig fårull för 100 kr :) tror ni det vore något att ha mellan löven och fiberduken eller kan det skada? Det är ju pengar men fårull kan jag kanske ha för att jaga rådjuren i vår sedan också, om den luktar fortfarande då.

(utomhus i pallkrage, zon 3-4, och jag vet att det är orimligt men det står där hemtaget från landet där det led hemska kval och stått där ett par år, vill bara ge det bättre start till nästa.)
 
Har ni några tips på vad jag kan plantera i mina utekrukor över vintern? Gärna något som håller sig hyfsat fint till våren, om det nu går. Jag bor i motsv. zon 1 ungefär - temperaturen når sällan under nollan och vi har ca 40-50 frostnätter per säsong. Funderar på ljung?
 
Jag hade tänkt välta en skottkärra gamla löv och sedan linda på all fiberduk från året över ett litet fikonträd för vintern.

Nu såg jag en möjlighet att köpa 1 kr smutsig fårull för 100 kr :) tror ni det vore något att ha mellan löven och fiberduken eller kan det skada? Det är ju pengar men fårull kan jag kanske ha för att jaga rådjuren i vår sedan också, om den luktar fortfarande då.

(utomhus i pallkrage, zon 3-4, och jag vet att det är orimligt men det står där hemtaget från landet där det led hemska kval och stått där ett par år, vill bara ge det bättre start till nästa.)
Funkar det verkligen med fårull för att skrämma bort rådjur? Hur gör man?
 
Har man svårt att sova kan man bara gå ut i trädgården och räkna ull tussar :p

Tycker mkt om cyklamen, murgröna och alunrot, gärna med nån små granliknande buskar, engelsmännen kan det där med window boxes tycker jag, till jul hade jag kanske tom smugit in nån glansiga kulor, kan man lätt ta bort sen ^^
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
59 558
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
519
· Visningar
13 590
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp