Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har höstat en odlingslåda så nu är allt visset borta och istället har jag planterat ut kinesisk salladskål och grönkål. Lät mina 2 gurkplantor där vara kvar ett tag till så det var ett gäng smågurkor kvar. Med lite tur hinner de kanske växa på sig innan det blir för kallt. ☺️

Passade på att så ytterligare lite grönkål och kinesisk salladskål inne så att jag sporras till att hösta fler odlingslådor 🤣🤣
 
Monterade av plasten på tunnelväxthuset iag. Hittade två samlingar med snigelägg som jag skottade upp och förpassade till soptunnan.

Odlingssommaren har varit värdelös. Vissa saker har inte alls växt. andra har varit misslyckade. I stort ett all mangold har gått i stock. Har aldrig hänt mig förr. Tomaterna har ruttnat.

Nu återstår att slänga allt på komposten. Som är full. Får nog göra iordning en kompost till. Eller slänga det i skogen intill. Bär emot dock, jag vill ha kompostjorden.
 
Tänkte ta tag i höstandet av odlingslåda nr.2 idag. Har dock inga småplantor inne som kan sättas ut. Tror ni det går att direktså vintersallad? Kommande 10 dagar ska vi ha 17 grader på dagen och 10 på natten.
 
Jag gick bananas och köpte typ 3,5 kilo vitlök. :laugh: Nu har jag dock sålt överskottet, så det är en mer rimlig mängd att plantera. Men än så länge växer allt fortfarande(!) så jag kan inte plantera vitlök på ett tag ännu. Är lite inne på att prova så rödlök i höst, jag har frön över och misslyckades verkligen med att så lök på våren. Kommer nog ångra mig till våren pga platsbrist. Jag trodde 11 pallkragar skulle räcka, men tydligen inte när jag även sår en massa sommarblommor. Har dock en helt enorm hemmabyggd låda som skulle kunna användas, men den ryms inte i köksträdgården, så jag vet inte riktigt var den ska bo, den kommer aldrig att gå att flytta på. :angel:
 
Tänkte ta tag i höstandet av odlingslåda nr.2 idag. Har dock inga småplantor inne som kan sättas ut. Tror ni det går att direktså vintersallad? Kommande 10 dagar ska vi ha 17 grader på dagen och 10 på natten.
Hoppas det för jag sådde vintersallat för ett par dagar sedan.
 
Använder ni nån app att hålla reda på vad ni ska göra när? Sökte på trädgårdsappar och laddade ner några men inte riktigt hittat vad jag söker. Tänkte mig som en överskådlig kalender där jag kan skriva in när jag ska så vad, när jag gödslat,när jag ska beskära m.m. Ingen community där man ska prata med folk och lägga upp bilder som en app hade.
 
Använder ni nån app att hålla reda på vad ni ska göra när? Sökte på trädgårdsappar och laddade ner några men inte riktigt hittat vad jag söker. Tänkte mig som en överskådlig kalender där jag kan skriva in när jag ska så vad, när jag gödslat,när jag ska beskära m.m. Ingen community där man ska prata med folk och lägga upp bilder som en app hade.
Nej men hojta om du hittar en sådan app ☺️
 
Ni som har gjort nya pallkragar på hösten och fyllt med hästskit. Är det den obrunnen gödsel ni har lagt i eller från gödselstacken?

Trädgården har stannat av här, gurkorna fick någon sjuka och dog men vi hann få ett par gurkor innan iaf. Skördar fortfarande tomater och hösthallon börjar mogna nu. Allt annat blev mer eller mindre uppätet av sniglar och morötterna trivdes inte alls i jorden. Nya tag nästa år.

Ska försöka rädda vinbärsbusken och rabarberna som är invaderade av hallonen. Ska bara bestämma mig för var de ska stå...
 
Nu blommar höstanemonerna i lilla rabatten som jag spontanbyggde i våras! De är visserligen bara knähöga men väldigt söta :love:
IMG_20201003_101443.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 399
· Visningar
46 090
Senast: VLMF
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
12 337
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp