Bukefalos 28 år!

Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plockade precis in ungefär hälften av skidorna från blomsterbönorna och rensade dem. Själva bönorna kommer ju torka ihop en del nu när de är inne men det blev ungefär 1 liter rena bönor. Jag har odlat dem på ungefär 1 m och tagit av dem allteftersom när de var späda och använt som skärbönor. Känns som rätt bra utbyte och mer blir det ju när jag får in resten av dem.
 
Dom har vart och tömt gödselplattan hos oss, så tänkte ta resterna som blev kvar av välbrunnet gödsel, någon som vet om man kan vinterförvara det och hur mycket jord man bör blanda upp det med när man ska plantera sen?🤗

Nästa år tänkte jag anlägga några mindre blomsterängar, en mindre örtträdgård, och plantera smultron, jordgubbar och pumpor, sen brukar jag ha chiliplantor hemma, och dra upp lite blandat småplock av blommor, kål och kryddor.
Så vad lämpar sig välbrunnen hästgödsel för och hur ska man använda det med jord?

Aldrig använt ”riktigt” gödsel direkt, eller haft några större projekt som dom jag planerar nu, bara använt ”guldvatten”, och sen låtit hästskit stå och dra i vatten några timmar och vattnat med det.🤷🏻‍♀️😅
Näör jag hade egen gödsel så täckte jag jorden med gödsel på hösten.
Rabatter och trädgårdsland fick ett litet täcke med skit.

På våren myllade jag ner gödseln. Allt blommade och växte fantastiskt. :)
(egen dyngstack är en av de saker jag saknar från hästeriet)
 
Jag försöker hitta något vettigt i lampväg till passionsfrukten, så starkt att det klarar att ge smak till frukt. HPS-lampan fungerar tyvärr inte eftersom den är för stor och ger ifrån sig för mycket värme. Den hamnar ca 10-20 cm från plantan och då lär plantan bli stekt rätt så omgående.

Så nu försöker jag hitta LED från USA som jag fick tips om. Eftersom LED ger ifrån sig betydligt mindre värme.
Känner att jag kommer bli tokig för mindre...
 
Lite trädgårdsjobb blev det i helgen. Jag slog äntligen min lilla äng och tog bort höet. Det var supertungt, allting var ju blött och låg ner i princip även om det inte regnade då. Ser helt klart en fördel att slå tidigare. :p Men fördel när det var så blött att jag lätt skapade lite jordblottor. Ibland för att en hel grästuva följde med, ibland för att jag körde lien för lågt. :p

På jordblottorna slängde jag ut fröer till vallmo 'Hungarian blue', snokört vit och blå, ängssalvia och jätteverbena. Verbenan hör ju inte riktigt hemma där men jag tänker att man inte måste vara helt bokstavstroende på en svensk äng heller. Frågan är väl mest om den hinner blomma innan ängen slås, om jag ska vara lite mer rätt på tidplanen nästa år.

På mer trädgårdstema så har mannen jobbat med vårt uthus så vi kan koppla in el och vatten där snart. På utsidan håller han på att sätta upp den jättestora rostfria diskbänken från torpet, som blir perfekt för att ta vatten till hönsen större delen av året samt för omplanteringar, och förvaring av krukor mm under. Tyvärr gick det inte att använda diskbänken när vi gjorde om köket men nu kommer den fylla ett syfte igen. :) Insidan i uthuset kommer också bli mycket mer funktionell än nu, ska bli så skönt att kunna hänga upp verktyg m.m. ordentligt på var sin plats.
 
Det här plockade jag in idag, men det var de sista squasharna. Dom små är ca 12-13 cm långa.
20201012.jpg
 
Är det någon som testat odla med Hugelkultur?
https://pin.it/7H32SVW
Det kom upp på Pinterest och såg ganska intressant ut.
Jag har en del ved som jag inte kommer kunna använda, så det hade ju varit perfekt att få användning för det på det här sättet.
IMG_20201013_005645.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 872
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
15 237
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 837
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp