Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill ha tips på buske!

Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.

Så tips på era favoritbuskar som:
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
- Trivs i sandig morän med tillskott av hästgödsel/lövkompost om det behövs
- Blommar fint och helst även ger bär ätliga för fåglar
- Klarar sig utan en massa skötsel
- Snygg intill en trädstam i skogslund
- Klarar småländska höglandet, dvs risk för tidig och sen nattfrost

:)
Slånaronia?
 
Också en jättebra idé! Jag är så dålig på trädgårdsbuskar, tack för all inspiration. :)

Jag fick genast en följdidé med ett eller två mycket små träd vid dammen. Hade älskat fin vårblomning och/eller höstfärger samt bär/frukt till vilda djur. Men de flesta spektakulära träd verkar vara endast prydnadsträd och har förlorat sina frukter?
 
Vill ha tips på buske!

Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.

Så tips på era favoritbuskar som:
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
- Trivs i sandig morän med tillskott av hästgödsel/lövkompost om det behövs
- Blommar fint och helst även ger bär ätliga för fåglar
- Klarar sig utan en massa skötsel
- Snygg intill en trädstam i skogslund
- Klarar småländska höglandet, dvs risk för tidig och sen nattfrost

:)
Jag har ett sådant område, med de växter som du beskriver, som gränsar till vår sommarstugetomt (havstomt i Hälsingland) - där sprider troligen fåglarna våra vinbär och det växer numera vinbärsbuskar lite här och där, både röda och vita. Så det är mitt tips :idea:
 
En mycket snäll och medgörlig honungsros är planterad :up:
Den har fått staket så att inte vovvarna planterar om den...
20201113 Honungsros.jpg

Ännu ett jätte-tack @Honungshumlan :love:
 
Jag har ett sådant område, med de växter som du beskriver, som gränsar till vår sommarstugetomt (havstomt i Hälsingland) - där sprider troligen fåglarna våra vinbär och det växer numera vinbärsbuskar lite här och där, både röda och vita. Så det är mitt tips :idea:
Det har varit en tanke faktiskt, som jag glömt bort lite. Har läst att vinbär kan ge en hel del bär även i halvskugga. Och om fåglarna får kalasa där kan jag med gladare hjärta sätta nät på mina andra buskar. :idea:
 
Utnyttjar det tokvarma vädret.
Har haft ett hörn av trädgården som är mer katastrof än resten. Det är ett synligt hörn eftersom det är precis till höger om ingången mot huset. Där har jag haft en rad med vresrosbuskar som brett ut sig mer och mer. Bakom dem, eller numera snarare inne bland dem så står ett Transparnt Blanche träd som är nästintill dött av kräfta. skiten har bara blivit ett större och större problem allteftersom åren gått (nu 16) och idéer om vad jag ska göra med ytan har inte existerat. Nu åker rosbuskarna bort, blir sådär kul att köra till ÅVCn, och sen ska trädet bort. Istället ska jag skapa en rabatt in mot huset med Lavendel, Isop, Stäppsalvia och Lilavit Akleja. Ungefär där trädet står idag ska min fågelsådda Snöbollsbuske få husera.
Nu är det bara att komma på vad jag ska göra med häckeländet. Jag vill inte ha Syrenhäck men för att få bort den lär jag behöva grävskopa=dyrt
 
Oj vad det där projektet skapade följdverkningar.
Hittade en ros som smugit sig in i, läs aktivt attackerat, min vad jag trodde döda rhododendron buske. Insåg att det faktiskt fanns levande blad på den så grävde ut rosen och planterade om den stackars kraken. Den har stått där sedan jag köpte huset och har aldrig växt till sig. Jag hade givit upp om den. Nu förstod jag varför. Den växte i en blandning av rödlera och makadam stora stenar. Blev till att hämta torvgödsel och försöka få någon typ av jord runt stackarn. Rotklumpen jag fick upp var mindre än en murarhink i storlek :crazy:.
Tror hälften av rosorna är "borta" nu. Fick ge mig där iom att mörkret började falla och jag vill ju se tillräckligt för att kunna få tag i så mycket rötter som möjligt, vilka rötter de har kommer ju få plocka skott i evigheter.
Fick även in lite grejer jag glömt som jag hittade då jag hämtade gödseln och så fick jag ner ett par blåsippor som jag fått av mamma som blivit ståendes och några gamla hyacintlökar.
Är rätt nöjd med dagen men lär svära ramsor tills resten av rosorna är bortgrävda och liken ivägkörda då det ligger en storhög på ingången till huset som jag kommer fastna i varje gång jag ska ut :D
 
Har inte hängt med i tråden alls på senaste...

Jag gillar överlag inte hösten, men en viss lunk infinner sig. Ligger rätt mycket efter i trädgårdsskötseln men allt jag "städar" nu låter ju åtminstone bli att växa till våren ;)
Hann varken beskära äppelträden ordentligt eller klippa gräset sista gången. Inbillar mig att det sistnämnda gör mer skada än nytta nu?

har fyllt upp pallkragar men borde bestämma mig för antal pch placering nya så jag kan börja bygga upp dem.

Flyttade pioner i helgen, får väl se om de klarar sig. Och fortsätter gräva bort daggkåpor...

Idag har kommunens entreprenör varit här och tagit ner ett dött träd precis vid tomtgränsen. Det var fint, men skulle snart ramla över garage och parkering så skönt att det är gjort.

Anledningen till att jag kikade in dock... :angel: vad sår ni nästa år? Jag funderar på att beställa fröer.

@Chili inga bär men jag gillar mina paradisbuskar, populära bland pollinatörerna! Annars hagtorn kanske? Osäker på hur de trivs i de förutsättningarna du beskriver men det går ju att kolla upp.
 
Vill ha tips på buske!

Jag vill plantera en ganska stor men då hellre bred än hög buske, i ett glest skogsparti med mycket höga aspar. Där växer bara gräs och örter nu och tyvärr en del örnbräken. Hade gärna grävt bort lite örnbräken och satt en buske där. I bakgrunden tornar storvuxna granar som en vägg.
Jag har hela tiden tänkt rhododendron pga så vackra och det hade passat in likt där de växer naturligt i lövskog, som i North Carolina. MEN jag har inte sur jord, vill ha nånting som passar i vår sandiga morän och jag vill hellre ha en buske som ger bär på hösten till fåglarna också.

Så tips på era favoritbuskar som:
- Inte är för hög (ca 1,5 m är lagom maxhöjd) och lagom expansiv (ej kornell pga det finns redan, lite trött på den)
- Trivs i sandig morän med tillskott av hästgödsel/lövkompost om det behövs
- Blommar fint och helst även ger bär ätliga för fåglar
- Klarar sig utan en massa skötsel
- Snygg intill en trädstam i skogslund
- Klarar småländska höglandet, dvs risk för tidig och sen nattfrost

:)
Kolla bland olvonen, de trivs bra här på småländska höglandet :) och ger bär.
 
Kolla bland olvonen, de trivs bra här på småländska höglandet :) och ger bär.
Ja det har vi i skogen, jättefina! Kanske lite väl lockande röda, giftiga bär dock. Jag har förvisso själv råkat smaka på ett olvonbär en gång och det kan jag säga, ett sånt stannar inte många sekunder i munnen... Tvi!
 
Ja det har vi i skogen, jättefina! Kanske lite väl lockande röda, giftiga bär dock. Jag har förvisso själv råkat smaka på ett olvonbär en gång och det kan jag säga, ett sånt stannar inte många sekunder i munnen... Tvi!
Fåglarna äter dom även om vi inte bör göra det :), det finns en stor variation av olvon, doftolvon är ju väldigt trevligt tex. Rönn kan ju vara ett alternativ med eller bukettapel.
 
Ni som sätter melon-frön, när sår ni?

I år hann största melonen inte bli större än att den rymdes i en hand, så funderar på att så redan i januari/februari.

I helgen ska jag ta upp det sista i växthuset, potatis. Ska bli spännande och se om sötpotatisen tog sig mer än bara på ytan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 513
· Visningar
49 604
Senast: Kilauea
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
497
· Visningar
12 738
Senast: Piglet
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp