Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera stora potatisar och sen ett gäng små sötpotatisar fanns det :).
 

Bifogade filer

  • IMG_20201128_165410.jpg
    IMG_20201128_165410.jpg
    281,4 KB · Visningar: 13
Ni som sätter melon-frön, när sår ni?

I år hann största melonen inte bli större än att den rymdes i en hand, så funderar på att så redan i januari/februari.

I helgen ska jag ta upp det sista i växthuset, potatis. Ska bli spännande och se om sötpotatisen tog sig mer än bara på ytan.
Årets odlingssäsong har varit bedrövlig. Mina gurkor, pumpor och squash blev kapt något alls. Äen pålitligasorter som spaghettipumpa blev noll och intet.

Såtiden spelade antagligen ingen större roll år.

Jag bor i zon IV och så gurkväxter (som pumpa och melon) lite mr än en månad innan de ska sättas ut. Är det svagväxande varianter så kanske uppåt 6 veckor, men risken är att de blir rangliga och trista om man sår för tidigt.

Gott ljus är en förutsättning. Ju tidigare, desto viktigare. .
 
Årets odlingssäsong har varit bedrövlig. Mina gurkor, pumpor och squash blev kapt något alls. Äen pålitligasorter som spaghettipumpa blev noll och intet.

Såtiden spelade antagligen ingen större roll år.

Jag bor i zon IV och så gurkväxter (som pumpa och melon) lite mr än en månad innan de ska sättas ut. Är det svagväxande varianter så kanske uppåt 6 veckor, men risken är att de blir rangliga och trista om man sår för tidigt.

Gott ljus är en förutsättning. Ju tidigare, desto viktigare. .
Samma zon här. Hade också usla skörder överlag, både ute och i växthuset. Bara tomaterna och potatisen levererade.
 
Händer något med buskar m.m. som redan får knoppar/slår ut nya blad (som vanligtvis händer på våren) innan riktiga vintern ens dragit igång?
 
Syrenen har fått jättestora knoppar här.

Själv petade jag ner en magnolia i fredags. Nu blev det frostnätter så jag har täckt den nattetid för att i någon mån låta den utskola sig (levererad i kruka). Läste på att det inte är kölden utan väta som skördar dem, så jag bottenfyllde planteringsgropen med rejält med lecakulor, barkmull och sedan täckbark på toppen. Vi får se hur det går. :crazy:
 
Sitter och läser om invasiva arter i Sverige och med tanke på vad som säljs i plantskolorna kan det vara en nyttig påminnelse att se upp med vad vi faktiskt planterar i våra trädgårdar, då bl a parkslide har funnits i Sverige sedan 1860 och nu börjar bli ett stort problem pga klimatförändringen. :o

Den aktuella listan ser ut så här:
Vanliga invasiva arter i Sverige
  • Parkslide
  • Skunkkalla
  • Kanadensiskt gullris
  • Jättebalsamin
  • Snöbär
  • Blomsterlupin
  • Vresros
  • Sjögull
  • Skogsklematis
  • Jätteloka
  • Robinia
  • Gudaträd

Källa: Naturvårdsverket

Bubblare på listan är afrikansk kotula som tar sig upp i Halland och Västsverige och växer kustnära och på strandängar. Den har redan nästan helt tagit över norra Ölands strandängar. Spärroxbäret håller på invadera och tränga bort inhemsk växtlighet på Ölands Alvar.

Jag har hittat kanadensiskt gullris och jättebalsamin på min tomt. :cautious:
 
Jag har flertalet vitkålshuvuden som står kvar i landet. Graderna rör sig mellan ett par minusgrader på natten och några plusgrader på dagen. Nu funderar jag förstås på lagring - men hur? Morötterna har jag lagt ner i fuktig sand i jordkällaren, och så ett lock över så att gnagarna inte kommer åt. Men vitkålen? Hur tusan håller jag undan råttor och möss från den? För jag antar att den inte riktigt tål samma behandling och inte heller ska ha jord över sig?

Villrådig.
 
Inte klokt men jag har fortfarande blommande ringblommor och en och annan pensé!
Har lite perenner som ska planteras i morgon hade jag tänkt, några buskar, ett litet träd och en massa lök. O_o

Funderar mest på den här sabla värmen och fukten, när ska jag våga beskära vindruvorna? Det borde ju vara dags för dem nu och snart stenfrukt? Väderleken ser iaf ut att hålla i sig resten av året, funderar på om jag skulle så i pallkragarna? Är det för tidigt att slänga ut blomfrön nu?
 
Alltså vi har 4+ här i Österbotten :crazy: En del växter verkar tro att det redan är vår och jag är rädd att dom alla ska dö om det slår till med -20-30 i jan-feb.
 
Jag håller på och flytta från min sommarstuga och har därför grävt upp och transporterat hem lite växter därifrån som jag vill ha kvar och stuvat ned lite här och där. Hoppas de klarar sig. Orientalisk julros (frösådd från mamma), en lavendel frösådd (från mamma), höstaster (också från mamma), myskmadra (från nätloppis), stjärnflocka (bodde på platsen), skogsaster (köpt på en plantskola :o ) och några kardväddar (frön från mamma). Plockade med mig en del tidigare i höstas med. Men det mesta är kvar ändå, har blivit rätt mycket växter där under åren :). Till våren kommer jag märka vart jag satte dom här hemma :P, för nu kommer jag inte ihåg...
 
Sitter och läser om invasiva arter i Sverige och med tanke på vad som säljs i plantskolorna kan det vara en nyttig påminnelse att se upp med vad vi faktiskt planterar i våra trädgårdar, då bl a parkslide har funnits i Sverige sedan 1860 och nu börjar bli ett stort problem pga klimatförändringen. :o

Den aktuella listan ser ut så här:
Vanliga invasiva arter i Sverige
  • Parkslide
  • Skunkkalla
  • Kanadensiskt gullris
  • Jättebalsamin
  • Snöbär
  • Blomsterlupin
  • Vresros
  • Sjögull
  • Skogsklematis
  • Jätteloka
  • Robinia
  • Gudaträd

Källa: Naturvårdsverket

Bubblare på listan är afrikansk kotula som tar sig upp i Halland och Västsverige och växer kustnära och på strandängar. Den har redan nästan helt tagit över norra Ölands strandängar. Spärroxbäret håller på invadera och tränga bort inhemsk växtlighet på Ölands Alvar.

Jag har hittat kanadensiskt gullris och jättebalsamin på min tomt. :cautious:
Bra inlägg! Jag ska ta ett ryck mot mina spärroxbär nästa år (bevarandestatusen för alvaret är försämrat pga just den för övrigt).
Praktlysing och gullregn har jag tagit bort i år, annars är det nog rätt snälla arter jag har.
 
Flera stora potatisar och sen ett gäng små sötpotatisar fanns det :).

Tur att du påminde mig, jag hade nästan hunnit glömma mina sötpotatisar ju. :o Men nu är de upptagna!

Ingen jätteskörd, knappt ett kilo men ändå skörd. Varav några riktigt fina och det var ju bara sticklingar av en stackars köpepotatis. Hade jag sedan pallat gräva upp ännu mer odlingsyta så de kunde fått bre ut sig på friland så kunde det nog blivit det dubbla, nu har de stått ganska trångt i tre krukor bara. Tror jag sparar den största nu och gör ett nytt sticklingsförsök inför 2021.

Sedan finns det ju också några nya skott på den gamla sättpotatisen - tänk vilken livskraft för att ha köpts för nästan ett år sedan och börjat göra de första skotten i början av 2020, och annars bara stått torrt eller i ett glas med lite vatten utan extra näring.
 
Bra inlägg! Jag ska ta ett ryck mot mina spärroxbär nästa år (bevarandestatusen för alvaret är försämrat pga just den för övrigt).
Praktlysing och gullregn har jag tagit bort i år, annars är det nog rätt snälla arter jag har.
Usch ja, jag skulle behöva utkämpa ett fullskaligt krig mot praktlysingen som helt tagit över delar av trädgården. Den sprider sig otroligt mycket, men turligt nog så håller den sig i trädgården ännu och har inte vandrat ut i skogen.
Det gäller att planera in något tillfälle på sensommaren eller början på hösten, då är de enkla att dra upp med hela roten. Ska bara göras också...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
49 526
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
496
· Visningar
12 718
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 291
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp