Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens tunnelväxthus! 😊 Är så stolt över mina auberginer. Nu kommer alla tre sorter, äntligen frukter på Gyllene ägg! Som jag väntat. En minisort med små äggrunda frukter som mognar från vitt till gult.
Och den där långsmala paprikan, eller chilin? Jag vet inte riktigt vad det är. Det borde vara samma sort som den vita, Ferenc tender, men see sannerligen inte ut som en. Jag har uppenbarligen blandad ihop vissa paprika och chiliplantor har jag sett nu när de mognar men denna förstår jag inte alls? Ensam av sitt slag. 🤔
IMG_20200822_215725.jpg
 
Dagens tunnelväxthus! 😊 Är så stolt över mina auberginer. Nu kommer alla tre sorter, äntligen frukter på Gyllene ägg! Som jag väntat. En minisort med små äggrunda frukter som mognar från vitt till gult.
Och den där långsmala paprikan, eller chilin? Jag vet inte riktigt vad det är. Det borde vara samma sort som den vita, Ferenc tender, men see sannerligen inte ut som en. Jag har uppenbarligen blandad ihop vissa paprika och chiliplantor har jag sett nu när de mognar men denna förstår jag inte alls? Ensam av sitt slag. 🤔
Visa bifogad fil 56129

Se upp när du smakar säger jag bara när det gäller chili eller paprika... kan bli lite jobbigt annars :angel: :D
 
Min majs blommar riktigt fint trots den alldeles för sena sådden. Nu kommer den riktiga kuggfrågan. Hur lång tid tar det för kolvarna att mogna eller hur ser jag att de är färdiga?
 
Roat mig på morgonen med lite skörd och att göra inläggningar. :) Jag älskar inlagd gurka och rödbetor så varför inte använda squash till det också? Har plockat dem rätt små så jag tror det blir gott. Har gjort med ättikslag och persilja, i varianterna squash/lök, squash/lök/paprika och squash/gurka.

Funderar nu på att testa mjölksyrning också. Har nog bara ätit surkål och det är väl inget jag köper hem sådär, men vore kul att testa om man ändå har ett överflöd? Kommer behöva göra åt kål, squash och morot i mängder. Mitt i allt detta råkade jag se ett recept på New york-smörgåsen Reuben så nu måste jag tillaga den där älgsaltrullen som ligger i frysen sen förra året med. :D

Allt detta och min iver och glädje att ta hand om skörden går väldigt bra ihop med att allt plockande av larver har irriterat mitt tidigare ryggskott så jag har jätteont i ländryggen hela tiden. :up: :arghh: Skönt att veta att det går att bota dock men det tar nog några dagar.
 
Skördetid är härliga tider :love:
Squash både grön och gul, purple brytbönor, persiljerot (lyckat expriment!) luftlök, vitlök, oregano och persilja fick komma in idag och mer är på gång! Nu hoppas jag på en fin höst så att jag kan skörda ett tag till.
 
Skördetider! Det finns inte en chans att jag ska lyckas äta upp allt! 😂 Jag har typ 10 kg skördad zucchini, brutala mängder dill/persilja, sjukt mycket grönkål osv. Jag har aldrig någonsin haft en sån här tillväxt tidigare. Vilket lyxproblem. :D
 
Roat mig på morgonen med lite skörd och att göra inläggningar. :) Jag älskar inlagd gurka och rödbetor så varför inte använda squash till det också? Har plockat dem rätt små så jag tror det blir gott. Har gjort med ättikslag och persilja, i varianterna squash/lök, squash/lök/paprika och squash/gurka.

Funderar nu på att testa mjölksyrning också. Har nog bara ätit surkål och det är väl inget jag köper hem sådär, men vore kul att testa om man ändå har ett överflöd? Kommer behöva göra åt kål, squash och morot i mängder. Mitt i allt detta råkade jag se ett recept på New york-smörgåsen Reuben så nu måste jag tillaga den där älgsaltrullen som ligger i frysen sen förra året med. :D

Allt detta och min iver och glädje att ta hand om skörden går väldigt bra ihop med att allt plockande av larver har irriterat mitt tidigare ryggskott så jag har jätteont i ländryggen hela tiden. :up: :arghh: Skönt att veta att det går att bota dock men det tar nog några dagar.

Jag har testat att mjölksyra i år. Om ca en vecka kan jag smaka på resultatet, håll tummarna 👍 . Jag köper en del Kimchi och syrade vitkål/morötter annars, det vore kul om jag lyckas fixa det själv.
 
Jag har testat att mjölksyra i år. Om ca en vecka kan jag smaka på resultatet, håll tummarna 👍 . Jag köper en del Kimchi och syrade vitkål/morötter annars, det vore kul om jag lyckas fixa det själv.
Ja Jag tror jag ska testa med morot snart, har mängder. 😃 Är lite roulette med om någon av oss gillar det men vi får väl se!
 
Broccolin börjar nog blomma nu... :cautious: :meh: O_o
Jag är för tålmodig och långsam, helt enkelt.
Men svärfar och hans fru åt grönkål med glädje i a f. Kul!
 
Jag brukar skörda så stora som möjligt, mer mat då jue 😉🤣
Men hjälp - de kan ju bli jättestora! Har hänt att jag missat nån som blivit 60-70 cm där under bladen. Jag tycker inte de är ätbara ;)

Squash brukar ge så mycket att det är svårt att ta vara på dem i alla fall. Brukar hamna ett gäng på komposten till slut.

Som bäst är de späda. Då funkar de att äta råa och har lite smörig konsistens.
 
Jag har äntligen fått upp det mesta av murgrönan förutom de rötter som växer under huset :cautious: Fick på kuppen gräva upp en klematis och så är det pionen som nästan lyfte när jag drog i murgrönan undrar vad den tyckte om det :crazy:
Så nu måste jag plantera en klematis någonstans samt gräva för alla andra små plantor som står på tillväxt lite överallt ;)
 
Vet ni... Jag har skördat gurkor! :banana::bump::banana:
Tre stycken Arboga Vit!
Dessutom två ormgurkor på g och många fler vitingar!
Jag som trodde att det var kört i år...!!!

:banana::banana::banana::banana::banana:
Härligt! Mina kommer också igång nu sent omsider. Har hittills skördat tre slanggurkor. Dessvärre verkar det ha gått dåligt för västeråsgurkorna på friland. Som bonus verkar det bli äppelgurkor i växthuset, det ska bli spännande att testa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 382
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 955
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp