Bukefalos 28 år!

Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 55912


Kan man odla broccoli under hösten?
Kolla runt bland sorterna, det kanske finns någon jättesnabb? De är ju rätt tåliga mot kyla men vet inte hur själva buketten smakar efter lite frost? Jag hittade som sagt frö till en jättesnabb vitkål som ska bli klar på två månader, annars tänker jag som Lillgrådis antingen broccolirybs eller kanske sprouting broccoli som sätter små enskilda huvuden istället för ett stort. Du bor ju i zon 1 så allt är väl möjligt. :D Vi kan få första snön i slutet av oktober...

På det ämnet, är det någon som lämnat broccoli ute i minusgrader och vet hur den beter sig? Det finns ju mycket kål som tål minusgrader jättebra och även smakar bättre då.
 
Haha, läste på ett ställe nu om broccolirybs och fick ett nytt "skadedjurstips" på köpet:
"Att det är granbarr i odlingen beror på att den har skyddats mot katter med resterna av julgranen. ":idea: :rofl: Smart och återbruk så det förslår!

Om ingen hinner före med temat, så ska jag någon gång skriva och illustrera boken "Odla ätbart bland husdjur, fåglar, vildkaniner och allehanda småkryp - så gör du din köksträdgård till Fort Knox"
Jag beställer ett ex redan nu :up:

Jag kan bidra med bilder och byggtips av Fort Knox, då min inre trädgård är byggd enligt den devisen :angel:
 
Haha, läste på ett ställe nu om broccolirybs och fick ett nytt "skadedjurstips" på köpet:
"Att det är granbarr i odlingen beror på att den har skyddats mot katter med resterna av julgranen. ":idea: :rofl: Smart och återbruk så det förslår!

Om ingen hinner före med temat, så ska jag någon gång skriva och illustrera boken "Odla ätbart bland husdjur, fåglar, vildkaniner och allehanda småkryp - så gör du din köksträdgård till Fort Knox"
Ska skaffa höns snart så jag bokar upp mig på ett exemplar. :D

På det ämnet: brukar hönsen flaxa över ca 1,5 m högt stängsel?
 
Jag beställer ett ex redan nu :up:

Jag kan bidra med bilder och byggtips av Fort Knox, då min inre trädgård är byggd enligt den devisen :angel:

Tror att trädgårdstråden kan köra ett joint venture för att täcka in alla problemområden som man behöver stänga ute; trista grannar, tulpanätande rådjur, barkgnagande kaniner, jordbadande hönor, grävande hundar, förrymda ponnyer, kållarver, mördarsniglar, solande katter och bärätande skator (alltså no offence @Scata men det vore trevligt om det fanns några bigarråer kvar). Borde bli en kioskvältare!
 
Ska skaffa höns snart så jag bokar upp mig på ett exemplar. :D

På det ämnet: brukar hönsen flaxa över ca 1,5 m högt stängsel?

Nej den höjden borde hålla dem ute, tror mitt nät är ungefär så högt. Men det är bra om det inte är en markerad stabil kant upptill, typ en träregel, utan bara nät. Då fattar de inte riktigt var hindret slutar och lockas inte att försöka.
 
Björnbären börjar bli mogna, ett besvärligt ogräs i trädgården minst sagt men bären är goda :)

xp2uXy1.jpg
 
Nej den höjden borde hålla dem ute, tror mitt nät är ungefär så högt. Men det är bra om det inte är en markerad stabil kant upptill, typ en träregel, utan bara nät. Då fattar de inte riktigt var hindret slutar och lockas inte att försöka.
Utmärkt just nu men tänkte snygga till nästa år med en överliggare, men den hamnar nog högre på 1,8 m eller så tror jag. Måste ju också täta med mer finmaskigt nät nedtill då det får fårstängsel, de kan väl promenera rakt igen det. :p
 
Så trist med döda plantor. Frön är i och för sig också gott om de går i blom.

Kokt fänkål, bara strimlad och kokad alltså? Eller hur då?
Ursäkta sent svar, antingen fick jag ingen not om detta eller så försvann den i högen
Jag brukar dela dem i halvor och koka men det gör man ju som det passar en (och kastrullen)
 
Nja på Turex, det är ändå en del pengar för en simpel hobbyodlare och en förpackning räcker max till två säsonger. Och sedan som sagt omständligt med väderberoendet, svårt om det regnar mycket och inte heller optimalt om det är stark sol. Så jag tänker att rejäla, stabila kålnät/mobila "burar" skulle vara en mer permanent och oproblematisk lösning till en så begränsad yta som jag ändå har. (Även om den nu råkar utökas mest varje år.)

Sedan tänker jag också att jag kunde varit ännu snabbare ut på våren med tidig spetskål och kanske blomkål, och kommer kålfjärilarna så sent som i år så skulle det i bästa fall klara sig med skörd innan.

Grönkålen har redan hunnit få bra med stryk nu men den vet jag av erfarenhet kan repa sig bra framåt hösten, svartkålen inte lika illa men ska behandla den också.

En lös plan för 2021 skulle möjligen vara att spärra in de sorterna i "kålburar" med nät och odla dem på ett separat ställe - liite luftigare :idea: - och så testa med den tidiga kålen i det fria på ett annat ställe, chansa på att hinna skörda det mesta innan larverna, och ev vara redo med Turex där om det behövs? Kål är ju förbaskat gott i nästan alla former, och dessutom vackra växter i odlingarna, så jag är beredd att kämpa på med den delen av odlandet lite till för att maxa resultatet. :)
Då fortsätter jag utan tror jag, prognosen säger ostadigt väder framöver och det är ganska sent på säsongen nu. Trots att jag igår upptäckte upprorsmakare som ätit väldigt mycket på mina miniplantor av broccoli och spetskål som jag tänkte skulle mogna fram sent i höst. Dödade alla larver jag såg och tog bort några i morse också. De går verkligen hårt åt småplantorna. Vet inte hur länge de är aktiva på hösten, men i våras hann plantorna växa på sig ett tag innan det kom några larver. Så de blev inte alls ätna på likt dessa små plantor. Men jag ger inte upp, de får stå kvar och ska få kärlek i form av gräsklipp och gödselvatten.

Just nu har vi verkligen enormt med kålmalslarver, så det blir mycket plockande. Men ändå värt det och man lär sig mycket om växterna tycker jag när man går där och pillar så mycket. Vilka som äter på dem, vilka som sätter upp camp och jagar på dem, hur gödsel och vattning påverkar.
 
Ja jag har också mindre plantor stående i växthuset men där har någon hittat in till palmkålen och festat från en dag till en annan. Broccolin på tillväxt ser dock ok ut, kan jag bara ordna någon plats att plantera så kanske det är lönt. Jag dängde på en omgång Turex igår men nu blir det regn mest varje dag framöver så det är osäkert hur mycket det tar. Gick också över en plockrunda igår och en idag så det får vara lite blandade insatser, i bästa fall tar Turexen de larver som är små så att jag missat dem.

Men den lilla tatsoien som jag planterat ut + där jag sått mizunakål och broccolirybs tänker jag att jag får täcka ett par veckor, sedan kanske man kan hoppas att den värsta tiden är över.
Jag har inte ens tänkt på att täcka dem, haha! Jag gör ju aldrig det. Men kan faktiskt rensa rent och sen slänga på fiberduk på en del av dem. Ska inte vara så varmt framöver så de blir nog inte kokta.

Mina stora plantor har verkligen dragit iväg nu så jag beundrar alla som bygger burar till sin kål. Ni måste bygga väldigt stort... :D
 
Igår kom fröerna jag beställt! Det är något med att få en massa nya fräscha fröpåsar i handen. Känner mig rik. Och man får en liten nytändning. :) Det är kul att börja hitta sina sorter, vad som funkar och vad man gillar. Jag har gått mycket på sådant som mamma och pappa brukar odla men nu bryter jag mig allt mer loss från det och hittar mina egna favoriter. :) Exempelvis beställde jag små morötter jag ville testa och en vanlig morot som heter Extremo för den lät kul. :D Och solhattar! Tre sorter kändes rimligt, hehe.
 
Jag samlar in lite fröer och sprider andra direkt. Hitintills är det gurkört, axmalva, sommarslöja och frön från Akleja Nora Barlow som mognat. Lite myskmalva och gullviva har jag försökt sprida till nya platser i trädgården. Tidigare i somras spred jag ut frön från en överblommad red russian grönkål/bladraps som blommade i växthuset, men jag ska nog samla in resten av frökapslarna med för att så inne i vinter. Så där supergod är den väll inte, föredrar svartkål, men den ville inte ta sig iår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 331
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
541
· Visningar
14 661
Senast: thoora
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp