Bukefalos 28 år!

Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens skörd. :heart
IMG_20200818_174731_203.jpg
 
@Chili du har för jäkla fina kålväxter! Jag skördade en del broccoli och satte i mig men sedan gick den upp i blom innan det blev så jag kunde börja frysa in. Får hoppas på lite sidoskott under hösten.

Blomkålen var mycket riktigt "lurfull", jag hade inte så många plantor som tog sig att sätta ut men ett huvud har jag i alla fall skördat, de andra knyter sig inte ordentligt utan ser rätt spretiga ut. Samma med broccolon, ser ut att bli en någorlunda utväxt men annars vet jag inte. Men jag fattade ju från början att de skulle stått glesare så det är lärdomen också till nästa år: mer odlingsyta, ständigt mer odlingsyta.

Nu har även kållarverna slagit till med full styrka, jag skulle ju ge dem en omgång Turex men den skulle inte appliceras när det var direkt solljus och det har det varit ganska gott om. Och i eftermiddags regnade det runt 50 mm, så då var jag rätt tacksam att jag inte hade sprayat på i morse. Har i alla fall plockat några larver och fodrat kycklingarna med nu, så kommer de till någon nytta innan de bekämpas mer på bred front.

Jag har nästa generation kålväxter stående som småplantor - broccolirybs och tatsoi - men drar mig för att plantera ut dem innan jag tagit död på den värsta anstormningen av fjärilslarver. Får nog täcka dem sedan också för säkerhets skull.
 
@Lillgrådis Åh tack! :heart Kålen har trots allt gillat den kalla och regniga juli som vi hade. Och jag lär mig mycket i år. Avstånd är en sådan grej. :D Vatten och näring en annan. Har vattnat flitigt med nässelvatten och det verkar ge utdelning.

Jag har dock inte tillstymmelse till blomkål eller broccolo ännu men de börjar knyta ihop sig lite i alla fall. Lärdom nummer fyra, blanda mer tidiga och sena sorter nästa år! Jag har mest sen vinterkål har jag insett. Nästa år blir det mer sommarkål, hittade en vitkålsort som blir klar på två månader. 😃

Tycker du Turex fungerar så väl att det är värt det?
 
@Lillgrådis Åh tack! :heart Kålen har trots allt gillat den kalla och regniga juli som vi hade. Och jag lär mig mycket i år. Avstånd är en sådan grej. :D Vatten och näring en annan. Har vattnat flitigt med nässelvatten och det verkar ge utdelning.

Jag har dock inte tillstymmelse till blomkål eller broccolo ännu men de börjar knyta ihop sig lite i alla fall. Lärdom nummer fyra, blanda mer tidiga och sena sorter nästa år! Jag har mest sen vinterkål har jag insett. Nästa år blir det mer sommarkål, hittade en vitkålsort som blir klar på två månader. 😃

Tycker du Turex fungerar så väl att det är värt det?

Nja på Turex, det är ändå en del pengar för en simpel hobbyodlare och en förpackning räcker max till två säsonger. Och sedan som sagt omständligt med väderberoendet, svårt om det regnar mycket och inte heller optimalt om det är stark sol. Så jag tänker att rejäla, stabila kålnät/mobila "burar" skulle vara en mer permanent och oproblematisk lösning till en så begränsad yta som jag ändå har. (Även om den nu råkar utökas mest varje år.)

Sedan tänker jag också att jag kunde varit ännu snabbare ut på våren med tidig spetskål och kanske blomkål, och kommer kålfjärilarna så sent som i år så skulle det i bästa fall klara sig med skörd innan.

Grönkålen har redan hunnit få bra med stryk nu men den vet jag av erfarenhet kan repa sig bra framåt hösten, svartkålen inte lika illa men ska behandla den också.

En lös plan för 2021 skulle möjligen vara att spärra in de sorterna i "kålburar" med nät och odla dem på ett separat ställe - liite luftigare :idea: - och så testa med den tidiga kålen i det fria på ett annat ställe, chansa på att hinna skörda det mesta innan larverna, och ev vara redo med Turex där om det behövs? Kål är ju förbaskat gott i nästan alla former, och dessutom vackra växter i odlingarna, så jag är beredd att kämpa på med den delen av odlandet lite till för att maxa resultatet. :)
 
Ja på all kål. Nu har kålfjärilen tagit över kålmalens förtrupp hos oss. Jag klämmer men ska nog köpa turex som lite hjälp.
Det brukar gå bättre om plantorna är i riktigt gott skick, välvattnade och gödslade. Men även då kan kålfjärilens larver sätta i sig rätt mycket, kålmalens larver går mer på de späda små och försvagade plantorna tycker jag. Gott om rovinsekter och fåglar i trädgården hjälper ju också, jag samodlar med blommor och har börjat täcka jorden därav. Det är ett riktigt myller av insekter och jag hoppas någon äter larverna. Fjärilarna jagas dagligen av trädgårdens trollsländor. :devil:
Jag glömde liksom bort att kålrot o svedjerova räknas in i det där.
Så nä, blir inga fler försök från mitt håll. Liksom all annan kål. Jag har sagt det i flera år, att det är för mycket jobb för att jag ska palla eller hinna. I år bevisade jag det starkt.

Mina kålrötter har vuxit bland ärtor.
 
Jag glömde liksom bort att kålrot o svedjerova räknas in i det där.
Så nä, blir inga fler försök från mitt håll. Liksom all annan kål. Jag har sagt det i flera år, att det är för mycket jobb för att jag ska palla eller hinna. I år bevisade jag det starkt.

Mina kålrötter har vuxit bland ärtor.
Ja tyvärr kan man inte lämna dem åt sitt öde som många andra grönsaker och bara passa med vattning, lite ogräsrens och kanske nån enstaka gödning. Jag har plockat mycket larver, klämt många ägg, fjäskat med gödning, vatten och täckodling. Några plantor har lämnats åt sitt öde, de var små och starkt ätna på tidigt. Kolla efter larver gör jag flera gånger i veckan, nu nästan varje dag men jag kollar sällan alla plantor varje dag. Betar av vissa delar på min dagliga runda med vatten och skördning.

Det finns ju så mycket annat man kan odla och njuta desto mer av sitt odlande, om det inte funkar med kålen. 😊 Det ska ju först och främst vara roligt!
 
Ja tyvärr kan man inte lämna dem åt sitt öde som många andra grönsaker och bara passa med vattning, lite ogräsrens och kanske nån enstaka gödning. Jag har plockat mycket larver, klämt många ägg, fjäskat med gödning, vatten och täckodling. Några plantor har lämnats åt sitt öde, de var små och starkt ätna på tidigt. Kolla efter larver gör jag flera gånger i veckan, nu nästan varje dag men jag kollar sällan alla plantor varje dag. Betar av vissa delar på min dagliga runda med vatten och skördning.

Det finns ju så mycket annat man kan odla och njuta desto mer av sitt odlande, om det inte funkar med kålen. 😊 Det ska ju först och främst vara roligt!
Ja, det ska vara kul. Och jag har inte tid att pjåska o fjäska. Men drömmen vore ju att kunna vara självförsörjande på kål. Speciellt min favorit-över-alla-andra-favoriter kålroten.
 
Nja på Turex, det är ändå en del pengar för en simpel hobbyodlare och en förpackning räcker max till två säsonger. Och sedan som sagt omständligt med väderberoendet, svårt om det regnar mycket och inte heller optimalt om det är stark sol. Så jag tänker att rejäla, stabila kålnät/mobila "burar" skulle vara en mer permanent och oproblematisk lösning till en så begränsad yta som jag ändå har. (Även om den nu råkar utökas mest varje år.)
Jag köpte ett kålnät. Det är stadigt och tål att tvättas i maskin om det skulle behövas.

för mig räckte det. Min grönkål klarade sig helt.
Jag la bara nätet över landet och förankrade med några stenar så det inte skulle blåsa iväg.
Att flytta på nägra stenar är också lättare än att flytta på en hel "bur".
 
Jag köpte ett kålnät. Det är stadigt och tål att tvättas i maskin om det skulle behövas.

för mig räckte det. Min grönkål klarade sig helt.
Jag la bara nätet över landet och förankrade med några stenar så det inte skulle blåsa iväg.
Att flytta på nägra stenar är också lättare än att flytta på en hel "bur".

Låter bra! Buren är mest för att lösa kombinationen av samverkande "skadedjur" som utgörs av 1) halvtjocka katter som vill lägga sig på allt tygliknande oavsett vilka plantor som döljer sig under, 2) höns som vill sprätta upp varje fri kvadratcentimeter jord som blottats när katterna skapat oordning i täckandet - och så 3) kålfjärilar och malar som vill konsumera mycket av det som blottas efter de andras framfart.

Allt utom potatisen (när den kommit upp och har tjocka lager täckmaterial efter kupning) är redan mer eller mindre inburat/täckt med nät och med erfarenhet av framför allt hönsens framfart så siktar jag hellre på något överdimensionerade växtskydd men som fungerar säsong efter säsong med att bara plocka fram och sätta undan.

Odlar jag inne i de stora fyrkanterna så räcker det förvisso med alloxnätet för att spärra ut de större djuren så där kunde det nog räcka med nätet förankrat, men de andra långsmala plättarna utanför tror jag behöver burvarianten.
 
Visa bifogad fil 55912
[/QUOTE]
@Chili du har för jäkla fina kålväxter! Jag skördade en del broccoli och satte i mig men sedan gick den upp i blom innan det blev så jag kunde börja frysa in. Får hoppas på lite sidoskott under hösten.

Blomkålen var mycket riktigt "lurfull", jag hade inte så många plantor som tog sig att sätta ut men ett huvud har jag i alla fall skördat, de andra knyter sig inte ordentligt utan ser rätt spretiga ut. Samma med broccolon, ser ut att bli en någorlunda utväxt men annars vet jag inte. Men jag fattade ju från början att de skulle stått glesare så det är lärdomen också till nästa år: mer odlingsyta, ständigt mer odlingsyta.

Nu har även kållarverna slagit till med full styrka, jag skulle ju ge dem en omgång Turex men den skulle inte appliceras när det var direkt solljus och det har det varit ganska gott om. Och i eftermiddags regnade det runt 50 mm, så då var jag rätt tacksam att jag inte hade sprayat på i morse. Har i alla fall plockat några larver och fodrat kycklingarna med nu, så kommer de till någon nytta innan de bekämpas mer på bred front.

Jag har nästa generation kålväxter stående som småplantor - broccolirybs och tatsoi - men drar mig för att plantera ut dem innan jag tagit död på den värsta anstormningen av fjärilslarver. Får nog täcka dem sedan också för säkerhets skull.
Kan man odla broccoli under hösten?
 
Kan man odla broccoli under hösten?

Vanlig broccoli känns svårt om det är från frö, men broccolirybs bör man hinna ännu! I alla fall i Skåne. Har visserligen inte odlat den sorten förut men det står överallt att den är snabbväxande. Ser ut som små sidoskott av broccoli men ska vara närmast släkt med rybs och rova.

40 dagars utvecklingstid läste jag någonstans om den sorten jag köpte fröer av, Quarantina.
 
UPLLTKN.jpg

En av bokplantorna (fagus sylvatica) jag hittade.

Annars har jag grävt upp och planterat om krusbärsbuskarna, bara en kvar. De stod för nära stora träd som sög allt vatten så jag flyttade dem fem meter ut ungefär, hoppas de klarar sig trots att årstiden för flytt är fel.
 
Haha, läste på ett ställe nu om broccolirybs och fick ett nytt "skadedjurstips" på köpet:
"Att det är granbarr i odlingen beror på att den har skyddats mot katter med resterna av julgranen. ":idea: :rofl: Smart och återbruk så det förslår!

Om ingen hinner före med temat, så ska jag någon gång skriva och illustrera boken "Odla ätbart bland husdjur, fåglar, vildkaniner och allehanda småkryp - så gör du din köksträdgård till Fort Knox"
 
Haha, läste på ett ställe nu om broccolirybs och fick ett nytt "skadedjurstips" på köpet:
"Att det är granbarr i odlingen beror på att den har skyddats mot katter med resterna av julgranen. ":idea: :rofl: Smart och återbruk så det förslår!

Om ingen hinner före med temat, så ska jag någon gång skriva och illustrera boken "Odla ätbart bland husdjur, fåglar, vildkaniner och allehanda småkryp - så gör du din köksträdgård till Fort Knox"

Jag kan bidra med ett kapitel angående rådjur... :meh:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 360
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
541
· Visningar
14 678
Senast: thoora
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
506
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp