Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad kul det är när idéer bara kommer till en under en söndagsmorgon!

Vi har nämligen ett gammalt dass vi måste riva i år då det helt faller sönder och har ett jättehål i taket. Men det är rätt gulligt med ett pyttefönster och tak i en speciell stil och vi hade tidigare tänkt bygga upp ett likadant, fast som skjul istället för dass. Sen kände jag att den står på fel plats för ett redskapsskjul och egentligen vill jag hellre bygga ett växthus om vi ska bygga något... 🤔

Men en sak saknar jag och det är en hyfsat frostfri övervintringsplats som är ljus. Och gamla fönster har vi. Dessutom skulle det gå mycket snabbare att bygga upp dasset än ett växthus och vi är inte så byggsugna... Så varför inte ett litet "potting shed" med ett spröjsat stort fönster mot söder och det gamla puttefönstret mot norr. 😃 Det blir tämligen pyttigt men kan nog ändå bli bra förvaring för krukor, redskap och kanske får plats en liten bänk för omplantering?! Hur hade ni inrett? :) Här är bästa bilden jag har, det regnar så jag vill inte gå ut och ta en ny... ;)
Visa bifogad fil 69213
Jag är kär :love: Så fint!!

Vilken dröm å ha ett sånt litet krypin för trädgårds pyssel 👌 om jag hade inrett det,hmmm kanske med en sån liten fristående köksö från Ikea(tex förhöja), en trådfruktkorg i metall som hänger från taket med små hyllor och massa krokar på väggen och nån form för lampa/ljus 🤗
 
Jag är kär :love: Så fint!!

Vilken dröm å ha ett sånt litet krypin för trädgårds pyssel 👌 om jag hade inrett det,hmmm kanske med en sån liten fristående köksö från Ikea(tex förhöja), en trådfruktkorg i metall som hänger från taket med små hyllor och massa krokar på väggen och nån form för lampa/ljus 🤗
Så mysigt det lät! 😍 Ja jag har lite trädgårdsgrejer där nu men precis bara innanför dörren eftersom taket rasat in så man kommer inte längre. :angel: Smart med köksö som planteringsbord!
Jag har omvärderat dasset i både storlek och läge! När jag var som tröttast under/efter graviditet kändes orkade jag inte ens gå dit för att lämna/hämta saker när jag jobbat lite i trädgården. Är nog den bilden som hänger kvar fastän jag nu ränner runt mycket mer och inte upplever det så. :)
 
På tal om "trädgårdsstress". Nej, man hinner inte rensa/fixa/plantera/skola om i tid. Då har man uppenbarligen planterat för lite! :laugh:

Jag känner som er andra, nu vill man göra ALLT på en gång. Men det är lika varje vår och det blir sällan en katastrof bara för att inte allt blir gjort på en helg.

Jag har både rensning, städning av växthus och kratta bort grus från gräsmattan som jag "måste" göra snarast. Och bygga två rabattkanter. Och.. och..

Jag tror det ska vara så. Jag försöker göra en liten grej åt gången, bli klar och släppa det. Någonstans måste man börja! Idag ska jag åka och köpa lite jord på säck, ska prova änglamark tänkte jag. Vi ska åka och hämta en traktorskopa hästskit och jag tänkte försöka spola ur växthuset, då jag tänkte börja flytta ut lite växter i veckan.

Om jag hinner påbörjar jag mina rabattkanter! 🌱
 
Lökar nerpetade, miljarder frön utkastade och det kan hända att jag sått några diverse sippfrön också :angel:

20210509_121556.jpg


Dessa har legat i kylskåpet sedan de kom, eftersom det verkar som om frön behöver kyla innan de gror. De som blev över hivas ut direkt på backen i höst :)
 
Kan man blanda rosor, hortensia och ettåriga sommarblommor i en rabatt? När rosor och hortensia är etablerade måste dom hållas efter/vattnas mkt då i halvsoligt läge i zon 1? Vi har hortensia nu, men det regnar så mkt här så vattnar dom aldrig fast dom tom står i kruka, 4 år har dom stått så , dom har iof inte blommat på 3 år 🙈😅
 
Jag odlar i murbruksbaljorna från biltema men inte de billiga som det står att man inte ska odla i utan några lite dyrare. De billiga är antagligen billiga för att det är återvunnen blandad plast i dom. Jag kollade upp vad det var för plast i dom jag köpte, men nu har de tagit bort det från hemsidan (är några år sedan), du kanske kan maila produktnumret och fråga.

Tack, priset har ingen betydelse som tur är så jag ska kika på deras sida ,och andra, på om jag kan lista ut vilken typ av plast det är :)
 
Skillnad mellan pallkrage med glas och friland:

atrgGwy.jpg


Jag var nog lite väl optimistisk när jag trodde att rädisorna skulle kunna börja skördas om en vecka. De jag tog upp nu ikväll var mycket mindre än den jag tog upp innan.

Potatisen blev också satt idag :)
 
Senast ändrad:
Jag hade en plan ända tills jag köpte ett hus i Skåne så jag ska dela min tid hemma o där, här hemma är det ju ganska ok, men trädgården där nere vet jag inte ett skit om,om den speglar insidan av huset så får jag o göra eller så blundar jag bara,kan ju oxå vara så att fd ägare var bättre på blommor o blader än renovering/måla/tapetsera.
Det är väl bara sitta ner i båten ,vänta o se,fast det känns som mina 6 tomatplantor blir beresta, eller planteras ute så får min bondevän åka hit o vattna.
 
48C14BAA-F935-47EB-9B6B-1063B03339FD.jpeg

Nu behöver jag er hjälp!

Vi har en lekstuga som egentligen inte fyller någon funktion och är i rätt risigt skick. Jag skulle vilja anlägga rabatter invid varje långsida för att pigga upp. Det blir öster- och västerläge, och långsidan på lekstugan är ca: 3m. Zon 4.
Övre bilden är öst och den nedre väst. På västsidan behöver jag ta hänsyn till trädets rötter, i övrigt kan rabatterna vara så breda som behövs.

Jag vill ha någorlunda underhållsfritt, vilket för mig innebär att jag inte vill ha något som behöver tas upp och övervintras eller liknande. Jag skulle vilja kombinera perenna växter med icke perenna samt med någon slags marktäckare kanske?

Kommer plantera minst en ros (Leonardo daVinci). Har också tänkt plantera rosenskära och höstanemoner. Jag tycker om vitt och rosa, inte så förtjust i lila. Är förtjust i ”vilda blommor” typ ängsblommor och ”gamla torparblommor”.

Snälla hjälp mig med förslag på vad jag kan plantera! Kollar på olika sidor som säljer fröer men jag blir helt yr för det finns så oändligt mycket fint! Omöjligt att välja 😳
 
Jag sitter på skriver listor med vad jag tror jag kan direktså i juni. Hoppas på att vi kommer oss till sommarhuset då🤞, har även planer på höstsådder och sneglar lite på lök till våren med ^^ så mkt fina påskliljor det finns ^^ om man blandar med tulpaner, blommar dom samtidigt eller är påskliljorna lite tidigare? 🤔
 
Visa bifogad fil 69248
Nu behöver jag er hjälp!

Vi har en lekstuga som egentligen inte fyller någon funktion och är i rätt risigt skick. Jag skulle vilja anlägga rabatter invid varje långsida för att pigga upp. Det blir öster- och västerläge, och långsidan på lekstugan är ca: 3m. Zon 4.
Övre bilden är öst och den nedre väst. På västsidan behöver jag ta hänsyn till trädets rötter, i övrigt kan rabatterna vara så breda som behövs.

Jag vill ha någorlunda underhållsfritt, vilket för mig innebär att jag inte vill ha något som behöver tas upp och övervintras eller liknande. Jag skulle vilja kombinera perenna växter med icke perenna samt med någon slags marktäckare kanske?

Kommer plantera minst en ros (Leonardo daVinci). Har också tänkt plantera rosenskära och höstanemoner. Jag tycker om vitt och rosa, inte så förtjust i lila. Är förtjust i ”vilda blommor” typ ängsblommor och ”gamla torparblommor”.

Snälla hjälp mig med förslag på vad jag kan plantera! Kollar på olika sidor som säljer fröer men jag blir helt yr för det finns så oändligt mycket fint! Omöjligt att välja 😳

Nävor, blåklocka, olika typer av vallmo, klint i olika färger, gräslök (tycker dom är fina när dom blommar) prästkrage, kamomill och kärleksört tycker jag om :)
 
Nävor, blåklocka, olika typer av vallmo, klint i olika färger, gräslök (tycker dom är fina när dom blommar) prästkrage, kamomill och kärleksört tycker jag om :)
Prästkragar! Har jag inte ens tänkt på. Älskar prästkragar. Och vallmo också för den delen. Gräslök har vi flera olika i odlingslådorna. Ska kolla på de andra!
Humle skulle nog han som brygger egen öl här hemma gilla 😁
 
Visa bifogad fil 69248
Nu behöver jag er hjälp!

Vi har en lekstuga som egentligen inte fyller någon funktion och är i rätt risigt skick. Jag skulle vilja anlägga rabatter invid varje långsida för att pigga upp. Det blir öster- och västerläge, och långsidan på lekstugan är ca: 3m. Zon 4.
Övre bilden är öst och den nedre väst. På västsidan behöver jag ta hänsyn till trädets rötter, i övrigt kan rabatterna vara så breda som behövs.

Jag vill ha någorlunda underhållsfritt, vilket för mig innebär att jag inte vill ha något som behöver tas upp och övervintras eller liknande. Jag skulle vilja kombinera perenna växter med icke perenna samt med någon slags marktäckare kanske?

Kommer plantera minst en ros (Leonardo daVinci). Har också tänkt plantera rosenskära och höstanemoner. Jag tycker om vitt och rosa, inte så förtjust i lila. Är förtjust i ”vilda blommor” typ ängsblommor och ”gamla torparblommor”.

Snälla hjälp mig med förslag på vad jag kan plantera! Kollar på olika sidor som säljer fröer men jag blir helt yr för det finns så oändligt mycket fint! Omöjligt att välja 😳

Höstflox? Mycket blommor, brer ut sig fint, finns i både vitt och rosa och piggar upp med fin blomning när försommarens primadonnor börjar blekna. Har tyvärr inga själv men tänker ofta att det är en sort jag vill ha in i min trädgård.
 
Höstflox? Mycket blommor, brer ut sig fint, finns i både vitt och rosa och piggar upp med fin blomning när försommarens primadonnor börjar blekna. Har tyvärr inga själv men tänker ofta att det är en sort jag vill ha in i min trädgård.
Så fina! De åker def. upp på listan. Funkar de som ”typ marktäckare”?
 
Så fina! De åker def. upp på listan. Funkar de som ”typ marktäckare”?
Fänrikshjärta är min favorit som marktäckare om det inte är gassande sol. Blommar jättelänge, brer ut sig utan att ta över, ser lite lagom vild ut och kräver varken täckning eller nedklippning. Jag har både i soliga och skuggade rabatter (men min tomt är ganska skuggad över lag)
 
Fänrikshjärta är min favorit som marktäckare om det inte är gassande sol. Blommar jättelänge, brer ut sig utan att ta över, ser lite lagom vild ut och kräver varken täckning eller nedklippning. Jag har både i soliga och skuggade rabatter (men min tomt är ganska skuggad över lag)
Jag älskar ju löjtnantshjärtan, visst är de rätt lika?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 335
Senast: Cavallo
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 300
Senast: Gnist
·
Svar
807
· Visningar
42 436
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp