Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
:D Det är sedan gammalt! En kollega som även är trädgårdsmästare brukar hävda att det bästa sättet att få koriander att gro är att råka tappa en påse frö över en stenlagd uteplats. Enligt beprövad erfarenhet får man frodiga korianderplantor i springorna och kan skörda för en hel livstid.
Oh lockande, borde ju snart vara tid att tappa en påse här uppe i zon 6 då! Tror jag hade ca 50% grobarhet på de som såddes mer kontrollerat.
 
:D Det är sedan gammalt! En kollega som även är trädgårdsmästare brukar hävda att det bästa sättet att få koriander att gro är att råka tappa en påse frö över en stenlagd uteplats. Enligt beprövad erfarenhet får man frodiga korianderplantor i springorna och kan skörda för en hel livstid.

Synd för de två som bosatt sig under bron att de blev upptäckta och därmed kommer bli tvångsförflyttade :sneaky:
 
19598A20-DD81-4FEC-BFDB-3AB32F394CA4.jpeg
Det börjar ta sig. Dahlior längst ner, hortensia på våning två och längst upp ett olivträd blandat med allt möjligt som bestämt sig för att växa där. Ogräs, hallonbuskar och allt möjligt som jag inte ens kan namnen på:p

Måste verkligen klippa gräsmattan också 😬
 
Sommarmalvorna jag sått i krukor ute börjar titta upp så smått och det kommer även små gröna liv i rabatten. Jag tror att en del är ogräs men jag vågar inte ta bort nåt än...
 
Kul trädgårdsdag eftersom vi jobbade halvdag idag. :) Har spankulerat runt, fått hem paket med roliga bärplantor, hittat oroväckande många stackmyror i tunneln, planterat två av nämnda bärplantor, suttit i solstol under lönnen och lyssnat på det nästan öronbedövande surret av humlor. :love: Jag har också gjort iordning min stora flätade korg med jord/gödsel och planterat ut alla luktärtorna där (det var inte så många frön som tog sig), klippt lite rosor och sått gräs där det blivit jordblottor i gräsmattan. Runt 25 grader varmt, underbart.
 
IMG_20210512_182224344.jpg

Jag hittade liljekonvaljen tillslut! :D De blommar så fint i en överväxt, bortprioriterad gammal rabatt varje år :love: Nu ska vi dock hyvla och grusa hela den ytan så jag har gått och kikat efter dem hela våren i hopp om att hitta några att rädda. Och nu har de exploderat upp allihop! Hoppas på en grusplan nästa vecka, så i helgen ska här flyttas blommor! :heart
 
Visa bifogad fil 69411
Jag hittade liljekonvaljen tillslut! :D De blommar så fint i en överväxt, bortprioriterad gammal rabatt varje år :love: Nu ska vi dock hyvla och grusa hela den ytan så jag har gått och kikat efter dem hela våren i hopp om att hitta några att rädda. Och nu har de exploderat upp allihop! Hoppas på en grusplan nästa vecka, så i helgen ska här flyttas blommor! :heart
IMG_20210512_182217991_HDR.jpg

Överväxt rabatt 🙄 kan väl inte påstå att jag gråter över att den nu blir grusad :angel:
 
Kul trädgårdsdag eftersom vi jobbade halvdag idag. :) Har spankulerat runt, fått hem paket med roliga bärplantor, hittat oroväckande många stackmyror i tunneln, planterat två av nämnda bärplantor, suttit i solstol under lönnen och lyssnat på det nästan öronbedövande surret av humlor. :love: Jag har också gjort iordning min stora flätade korg med jord/gödsel och planterat ut alla luktärtorna där (det var inte så många frön som tog sig), klippt lite rosor och sått gräs där det blivit jordblottor i gräsmattan. Runt 25 grader varmt, underbart.
Funkade det bra att beställa bärplantor?
 
Nu är gräsklipparen (nästan) installerad. Signalkabeln gick av på ett ställe så vi måste skarva. Vette sjutton hur det gick till..

Men jag har gullvive-ångest! Vill inte klippa gräset när alla fina vivor blommar. Får väl trösta mig med att det finns fler i slänten som inte ska klippas.

Idag tänkte jag plantera ut alla växter som står i garaget. Det är paprika, tomat, gurka, musselsquash, tomatillo och lite blandade blommor. Potatisen i kruka ska också ut, jordärtskockorna med. Jag har ingen aning om var jag ska ställa allt.
Köpte såna där stapelbara krukor på Lidl för 129 kr. Har satt en av squacharna i den än så länge. Tjusigt värre.
 
Funkade det bra att beställa bärplantor?
Ja men de var väldigt små. :laugh: Jag visste dock krukstorleken men en planta var ändå mindre än jag trodde. Dock i god kondition och levererade i en plastförpackning så de klarar transporten bra. Förpackningen kan man spara och ha som miniväxthus till nån växt i framtiden. :up:
 
Kan verkligen varmt rekommendera att skaffa lönn till trädgården. Sitter just nu och tittar ut på ett limegrönt fylligt flor i alla väderstreck. Humlor och alla andra pollinatörer är som galna i dem. Sen kommer en stor luftig, mörkgrön krona som låter härligt i blåsten och när det regnar sitter man torr där under. På vintern är de fina strukturer.
Hade varit roligt att veta vem som planterade vårt vårdträd och hur gammalt det är. Uppskattningen är runt 150 år.
 
Kan verkligen varmt rekommendera att skaffa lönn till trädgården. Sitter just nu och tittar ut på ett limegrönt fylligt flor i alla väderstreck. Humlor och alla andra pollinatörer är som galna i dem. Sen kommer en stor luftig, mörkgrön krona som låter härligt i blåsten och när det regnar sitter man torr där under. På vintern är de fina strukturer.
Hade varit roligt att veta vem som planterade vårt vårdträd och hur gammalt det är. Uppskattningen är runt 150 år.
Åh ska höra hur gammalt vårt är. Huset är 73 år, frågan är om det är planterat. Kanske är troligast. Det är grannens barndomshem och hennes föräldrar byggde huset. Fruktträden är i ungefär samma ålder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 160
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 027
Svar
791
· Visningar
41 745
Senast: Avalbane
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp