Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
All heder åt Mobackes... särbons körsbärsträd har varit väldigt deppigt trots skötsel och gullning enligt konstens alla regler men mer eller mindre hela ympen har torkat bort (grundstammen är pigg). De har etableringsgaranti så jag tänkte att jag ringer och hör hur det fungerar. Inga problem, nytt träd eller pengarna tillbaka (ta kort på trädet bara). Vi vill ju ha körsbär så det blev att vi åkte till Bollnäs hastigt och lustigt i söndags för att hämta ett nytt träd :laugh:

De hade inte Stella (det krassliga är ett Stella) men vi tog en Lapins som kändes rätt likvärdig. Särbon vill ju gärna ha körsbär hos sig också så han köpte ett för att ta hem också, Lettisk Låg. Vi planterade Lapins igår innan åskregnet inatt så det var perfekt timing.

Annars har vi hållit på med en massa tungt och tråkigt... men det kommer att bli fint sedan :love:
 
Med trädgård kan man alltid ha färska buketter på köksbordet
 

Bifogade filer

  • 20210622_085503.jpg
    20210622_085503.jpg
    350,9 KB · Visningar: 27
Är så jävla less på mygg. :cry:

Gick in i växthuset och blev fullkomligt överfallen, kl 14 med sol och bar himmel?! Det var bara att gå ut igen, tror jag var där inne i mindre än 30 sekunder. Går jag runt i köksträdgården kommer de direkt. Det är liksom inte ens roligt att hålla på, bara otroligt jobbigt att hela tiden behöva vifta runt och slå sig själv på cirka alla kroppsdelar. ALLT kliar, det finns fan inte en enda kroppsdel som har mindre än två aktiva myggbett just nu och fötter och vader är fulla av sår (ja jag har salvor, tack ändå).

Har flera bäddar att göra, plantor att plantera ut och vajer i tomathuset att sätta upp men vill mest skita i allt och bara gömma mig under täcket. :arghh:

/SLUT på gnället
 
Är så jävla less på mygg. :cry:

Gick in i växthuset och blev fullkomligt överfallen, kl 14 med sol och bar himmel?! Det var bara att gå ut igen, tror jag var där inne i mindre än 30 sekunder. Går jag runt i köksträdgården kommer de direkt. Det är liksom inte ens roligt att hålla på, bara otroligt jobbigt att hela tiden behöva vifta runt och slå sig själv på cirka alla kroppsdelar. ALLT kliar, det finns fan inte en enda kroppsdel som har mindre än två aktiva myggbett just nu och fötter och vader är fulla av sår (ja jag har salvor, tack ändå).

Har flera bäddar att göra, plantor att plantera ut och vajer i tomathuset att sätta upp men vill mest skita i allt och bara gömma mig under täcket. :arghh:

/SLUT på gnället
Fy! Kan relatera något då vi har massor med mygg och knott men dagtid brukar det vara lugnt, däremot alltid omöjligt att vara ute efter 18. :( Funkar det inte med MyggA? Jag har också haft en spray som funkar även mot tropiska myggor. Den stinker och känns egentligen som något man kanske inte vill ha på sig men nöden har ibland ingen lag när man jobbar i fält. Den är mycket effektiv. Finns i vanliga affärer.
Jag köpte förra året en Thermocell till pappa men tror inte har använt den än :p så kan inte uttala mig om det funkar. Och det lär ju bli dyrt om man måste ha den jämt. 🙄 Kvarstår gör väl de lite dyrare myggdödarna, kolla på myggjävlar.se.

Vi har både fladdermöss, flugsnappare, svalor, tornseglare samt mängder med grodor/paddor som äter larverna, men det hjälper inte när man bor vindskyddat mitt i skogen med naturtomt. Har inte haft lust att investera i något dyrare än bara men det vore ju kul att kunna vara utomhus på kvällen.
 
Är så jävla less på mygg. :cry:

Gick in i växthuset och blev fullkomligt överfallen, kl 14 med sol och bar himmel?! Det var bara att gå ut igen, tror jag var där inne i mindre än 30 sekunder. Går jag runt i köksträdgården kommer de direkt. Det är liksom inte ens roligt att hålla på, bara otroligt jobbigt att hela tiden behöva vifta runt och slå sig själv på cirka alla kroppsdelar. ALLT kliar, det finns fan inte en enda kroppsdel som har mindre än två aktiva myggbett just nu och fötter och vader är fulla av sår (ja jag har salvor, tack ändå).

Har flera bäddar att göra, plantor att plantera ut och vajer i tomathuset att sätta upp men vill mest skita i allt och bara gömma mig under täcket. :arghh:

/SLUT på gnället

Tipsar om en Thermacell som jag fick tipsat om i någon annan tråd, för trädgårdsarbete tycker jag den var suverän! :D

Skulle lätt investera i någon såndär större apparat för trädgården också om vi hade haft mycket mygg ofta, det verkar fungera otroligt bra från de jag hört som har en i myggtäta områden och är ju verkligen värt varenda krona, mygg är ju verkligen hemskt och förstör hela upplevelsen :cry:
 
Är så jävla less på mygg. :cry:

Gick in i växthuset och blev fullkomligt överfallen, kl 14 med sol och bar himmel?! Det var bara att gå ut igen, tror jag var där inne i mindre än 30 sekunder. Går jag runt i köksträdgården kommer de direkt. Det är liksom inte ens roligt att hålla på, bara otroligt jobbigt att hela tiden behöva vifta runt och slå sig själv på cirka alla kroppsdelar. ALLT kliar, det finns fan inte en enda kroppsdel som har mindre än två aktiva myggbett just nu och fötter och vader är fulla av sår (ja jag har salvor, tack ändå).

Har flera bäddar att göra, plantor att plantera ut och vajer i tomathuset att sätta upp men vill mest skita i allt och bara gömma mig under täcket. :arghh:

/SLUT på gnället
Jag blir uppäten fast jag dränker mig i myggmedel, men måste faktiskt rekomenderar thermacell! Den gör att jag överhuvudtaget kan vara utomhus just nu.
 
Kära bukeorakel, vad växer i mina kruka där jag sådde humlesuga? Jag trodde länge det var en humlesuga som fick fart långt innan alla andra frön men nu med dessa blad och framförallt de enorma knopparna i toppen så är det ju ganska uppenbart inte en humlesuga. Någon som vet eller måste jag med spänning vänta på blommorna?
IMG_20210622_163855157~2.jpg
 
Är det någon som sitter på några bra tips på hur man får gräsmattan fri från tistlar och brännässlor?
Brännässlor har jag förstått att om man är duktig på att klippa innan de blommor så kommer de så småningom försvinna, men att det tar tid, finns det någon genväg?
Och hur blir man av med tistlarna? Tyvärr är det ju framförallt trädgården runt huset som har blivit mest eftersatt.
Jag har köpt roundup UTAN glysofat, men med pelargonsyra. Alltså, det är nästan mer tistlar en gräsmatta, men går det att spreja bort dem?
 
Är det någon som sitter på några bra tips på hur man får gräsmattan fri från tistlar och brännässlor?
Brännässlor har jag förstått att om man är duktig på att klippa innan de blommor så kommer de så småningom försvinna, men att det tar tid, finns det någon genväg?
Och hur blir man av med tistlarna? Tyvärr är det ju framförallt trädgården runt huset som har blivit mest eftersatt.
Jag har köpt roundup UTAN glysofat, men med pelargonsyra. Alltså, det är nästan mer tistlar en gräsmatta, men går det att spreja bort dem?
Jsg hade testat punktbekämpning med ättika på tistlarna.
Brännässlor borde försvinna med gräsklippning?
 
Gick en liten kvällsrunda i trädgården och blev så glad när jag fick se en första början till blomma på hortensian 😀
5BFAD61E-9657-4221-9214-D76214A09A97.jpeg

Tur att nått kan pigga upp då framsidan just nu ser kaos ut då vi breddat vår parkering och det ligger en stor hög med jord och en stor hög med gammal häck 😒
 
Jag har precis beställt grus att ställa växthus på och jord att jämna ut gräsmattan med...
För nästan 6000. Sex TUSEN spänn :nailbiting:

Nu känner jag att trädgården är skyldig mig att vara minst sagt jävligt behaglig att tillbringa hela sommaren i. Gärna producera mycket gott, ätbart och underhålla barnet riktigt ordentligt! :devil:
 
Tittade till de pluggplantor jag satt i avkommans pallkragar i nya trädgården. Salladen hade i princip försvunnit. Där satt en fet stor snigel. Den dödade jag omedelbart. Inte så mycket spår av dillen heller.

Så surt. Jag har fixat pluggplantor för att de ska ha lite grönt eftersom de flyttade in för nån vecka sedan - och så hittar en jävla snigel dit :rage:
 
Jsg hade testat punktbekämpning med ättika på tistlarna.
Brännässlor borde försvinna med gräsklippning?
Problemet är att både brännässlor och tistlarna växer bland blommor och åkerbråken, som jag vill spara.
Nässlorna växer runt varende litet träd och buske, en hel del ställen som inte går att komma åt med gräsklipparen och jag tror att trimmern kan komma att skada buskarna och vissa mindre träd.
Eller det är sådant man får ta första året?
Är också rädd för att min åkerbräken kommer försvinna om jag klipper gräsmattan för ihärdigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 033
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 904
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp