Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet är att både brännässlor och tistlarna växer bland blommor och åkerbråken, som jag vill spara.
Nässlorna växer runt varende litet träd och buske, en hel del ställen som inte går att komma åt med gräsklipparen och jag tror att trimmern kan komma att skada buskarna och vissa mindre träd.
Eller det är sådant man får ta första året?
Är också rädd för att min åkerbräken kommer försvinna om jag klipper gräsmattan för ihärdigt.
Om det är hanterliga mängder tistlar fungerar det att ta ett hackjärn och hacka bort dem efterhand. Gräsklipparna tog inte mina för de växte för lågt men efter att det ovan mark hackats bort ett par gånger försvann de. Nässlor kan du ta med lie, men det måste upprepas ett antal gånger och med lagom mellanrum för att rötterna inte längre skall har kraft nog att skjuta nya skott.

Även kvickrot kan bekämpas på samma sätt. Det viktiga är att man inte släpper det utan är konsekvent och håller efter dem regelbundet så försvinner de ganska fort tycker jag men låter man det gå för länge så får rötterna ny energi av bladen och man är på ruta noll igen. Idealet är att ta bort när ogräset vuxit lite så att mycket energi från roten gått upp i skottet men att bladen inte hunnit skicka energi ned i roten, kompensationspunkten kallas det för och för kvickrot är det ungefär fyra blad.
 
Senast ändrad:
Ogräsättika tycker jag fungerar dåligt, gräs tar det en del och riktigt små ogräsplantor, men det går mycket ättika och på större ogräs har det varit nästan verkningslöst.
 
Beror nog på metod?

Jag har droppat ättika i bladrosetten på maskrosor. de dör väldigt effektivt.
Det är en metod jag inte provat, det blir förstås en del arbete eftersom varje enskild planta måste behandlas individuellt men helt klart värt att testa :)
 
Problemet är att både brännässlor och tistlarna växer bland blommor och åkerbråken, som jag vill spara.
Nässlorna växer runt varende litet träd och buske, en hel del ställen som inte går att komma åt med gräsklipparen och jag tror att trimmern kan komma att skada buskarna och vissa mindre träd.
Eller det är sådant man får ta första året?
Är också rädd för att min åkerbräken kommer försvinna om jag klipper gräsmattan för ihärdigt.
Jag tycker att brännässlor är ganska lätta att slita upp med roten.
 
Är det någon som vet vad det här är? Det följde tydligen med när jag fick luktärt från en släkting. Släktingen säger kungs spira, men Googles bilder ser inte alls ut som vad jag har i trädgården 😂🙈
IMG_20210623_114210.jpg
 
Är det någon som sitter på några bra tips på hur man får gräsmattan fri från tistlar och brännässlor?
Brännässlor har jag förstått att om man är duktig på att klippa innan de blommor så kommer de så småningom försvinna, men att det tar tid, finns det någon genväg?
Och hur blir man av med tistlarna? Tyvärr är det ju framförallt trädgården runt huset som har blivit mest eftersatt.
Jag har köpt roundup UTAN glysofat, men med pelargonsyra. Alltså, det är nästan mer tistlar en gräsmatta, men går det att spreja bort dem?

Nu har vi nog inte haft så mycket tistlar som du. Men det mest effektiva hos oss har varit att rensa bort dem med ett maskrosjärn och försöka få med så mycket av roten som möjligt.
 
Problemet är att både brännässlor och tistlarna växer bland blommor och åkerbråken, som jag vill spara.
Nässlorna växer runt varende litet träd och buske, en hel del ställen som inte går att komma åt med gräsklipparen och jag tror att trimmern kan komma att skada buskarna och vissa mindre träd.
Eller det är sådant man får ta första året?
Är också rädd för att min åkerbräken kommer försvinna om jag klipper gräsmattan för ihärdigt.
Vad är åkerbråken eller åkerbräken? Försökte googla med dåligt resultat.
 
Kära bukeorakel, vad växer i mina kruka där jag sådde humlesuga? Jag trodde länge det var en humlesuga som fick fart långt innan alla andra frön men nu med dessa blad och framförallt de enorma knopparna i toppen så är det ju ganska uppenbart inte en humlesuga. Någon som vet eller måste jag med spänning vänta på blommorna?
Visa bifogad fil 72261
Har fått tips om att det är nattljus. Om så; är det något man vill ha eller inte ha i trädgården? Min måttstock är praktlysing, om den sprider sig lika ihärdigt får den inte stanna. :p Men nattljus är tvåårig och t.ex. fingerborgsblomma tycker jag är alldeles lagom spridningsvillig, är den på fel plats ryker den helt enkelt men någon invasion har jag aldrig haft.
 
Har fått tips om att det är nattljus. Om så; är det något man vill ha eller inte ha i trädgården? Min måttstock är praktlysing, om den sprider sig lika ihärdigt får den inte stanna. :p Men nattljus är tvåårig och t.ex. fingerborgsblomma tycker jag är alldeles lagom spridningsvillig, är den på fel plats ryker den helt enkelt men någon invasion har jag aldrig haft.
Nattljus sprider sig inte så ihärdigt.
 
kan det vara en väldigt välgödd vitlysing?
Hmm kanske? Får ut och kolla om den växt nått mer! Bilden är från förra veckan. Är den välgödd så är det inte min förtjänst, jag har bara stoppat ner den i jorden 😂 eller ja, luktärten, den där kom ju på köpet 😂 fraktade från Skåne till Dalarna dessutom.
 
Såg precis i reko-ringen en som försöker sälja långa, gängliga tomatplantor i 12-litershink för 120 kr styck. Jösses? Klena stammar som uppenbarligen inte fått tillräckligt med ljus och inte ens en "riktig" kruka, och med påståendet att hinken räcker. :confused: Ser riktigt trist ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
45 889
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 626
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 899
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp