Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20210623_204302728.jpg

Här ska det vara en ros men jag fick använda Google lens för att identifiera denna sträva växt. Ogräsdurra verkar det vara. Någon som träffat på det? Gissar att det kommit med hästgödsel, kanske ingår surra i något foder. 🤔 Rosen var stendöd sen länge så det är inte på bekostnad av den. :p
 
Visa bifogad fil 72335
Här ska det vara en ros men jag fick använda Google lens för att identifiera denna sträva växt. Ogräsdurra verkar det vara. Någon som träffat på det? Gissar att det kommit med hästgödsel, kanske ingår surra i något foder. 🤔 Rosen var stendöd sen länge så det är inte på bekostnad av den. :p

Kommer den få blomknopp så småningom? Ser nämligen ut som det jag har i min trädgård och i mina bäddar (eller hade, har precis ränsat).

Min trädgård består av lika delar växter jag vill ha, och växter som ska bort. 👎
 
Kommer den få blomknopp så småningom? Ser nämligen ut som det jag har i min trädgård och i mina bäddar (eller hade, har precis ränsat).

Min trädgård består av lika delar växter jag vill ha, och växter som ska bort. 👎
Durra får en vippa så småningom likt gräs.
Ser nu att ogräsdurra inte helt otippat kanske börjar räknas som invasiv om ett tag. Liksom kavelhirs. Tycker min växt liknar båda än så länge. Hirs får mer som kolvar och durra vippor.

Den får bo kvar i krukan tills den blommar så jag vet vad det är men sen ryker hela växten! Känns inte som något jag nödvändigtvis vill ha här.
 
Köper aldrig blommor på fullpris så häromdagen hittade jag en dahlia i vad jag kallar rescue-hyllan. För nån 10a tänkte jag att den klarar jag säkert, men den var mycket vajjig. Planterat om den, satt dit blompinne och ställt den i spann med vatten 1 h innan den fick komma ut på altanen och det verkar ännu som den klarar sig. Var orolig för att den var bruten pga den svajade så men bladen har rest sig osv. Min första dahlia nånsin 😁
 
Är så jävla less på mygg. :cry:

Gick in i växthuset och blev fullkomligt överfallen, kl 14 med sol och bar himmel?! Det var bara att gå ut igen, tror jag var där inne i mindre än 30 sekunder. Går jag runt i köksträdgården kommer de direkt. Det är liksom inte ens roligt att hålla på, bara otroligt jobbigt att hela tiden behöva vifta runt och slå sig själv på cirka alla kroppsdelar. ALLT kliar, det finns fan inte en enda kroppsdel som har mindre än två aktiva myggbett just nu och fötter och vader är fulla av sår (ja jag har salvor, tack ändå).

Har flera bäddar att göra, plantor att plantera ut och vajer i tomathuset att sätta upp men vill mest skita i allt och bara gömma mig under täcket. :arghh:

/SLUT på gnället

Det är jag med, i år verkar det vara ett extremår här hos oss dessutom. Har en stor eldriven maskin som ska skrämma bort mygg i ett större område men dom svärmar överallt, tom i närheten av maskinen om man går där. Hade innan den såna där stora blå lampor som ska döda dom istället men dit flög dom inte ens dom 👿 går inte ens vara ute mitt på dagen i fullt solsken utan att få en svärm efter sig.
 
Vägen hem gjordes i ordning för något år sen och jag tror slänterna sköts bättre nu med slåtter. Blomningen i år har varit magisk. Nu har vitmåra, syror, vallmo, hundkex/flockblomstriga blommor, rödklöver och kamomill tagit över efter lupiner (i lagom mängd), ängshaverrot, smörblommor och midsommarblomster. Njuter av vallmon i väntan på att mina egna ska blomma. Här växer normalt inte mängder med vallmo i vägrenar och åkrar som i Skåne så det är rar syn och jag älskar verkligen hur de lyser upp allting.
IMG_20210624_084335_211.jpg
 
Vi gjorde en roadtrip igår till Lerum för havskräftor och särbon skulle absolut till Jula Outlet i Skara. Då tyckte jag att det inte var mer än rättvist att jag fick åka till Varnhem och Öbergs handelsträdgård. Bor ni i närheten och inte varit dit kan jag verkligen rekommendera att göra det, helt fantastiskt ställe och riktigt bra priser också. Jag har egentligen köpstopp men det blev en liten fläderplanta (helt vanlig fläder), en genomfärgad röd rabarber (vinrabarber), en strålrudbeckia, en svart stockros och ett par myskmalvor.

Tur nog för min plånbok fanns det inga spännande rosor... däremot låg det ett paket från Flora Linnea och väntade när vi kom hem :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
89 90 91
Svar
1 806
· Visningar
58 318
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 598
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 085
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp