Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om lökar...
Är det så att en lök ger en tulpan? Eller kan flera tulpaner växa ur samma lök?
Det var min mamma som fixade tulpaner åt oss, för många herrans år sedan, så jag har liksom ingen aning om hur det funkar... Men jag tror jag ska köpa lite tulpanlökar nu i höst. Är det skillnad i kvalite mellan olika företags lökar? Kan man lika gärna köpa på Ica som på specialbutiker? Hur funkar det?
 
På tal om lökar...
Är det så att en lök ger en tulpan? Eller kan flera tulpaner växa ur samma lök?
Det var min mamma som fixade tulpaner åt oss, för många herrans år sedan, så jag har liksom ingen aning om hur det funkar... Men jag tror jag ska köpa lite tulpanlökar nu i höst. Är det skillnad i kvalite mellan olika företags lökar? Kan man lika gärna köpa på Ica som på specialbutiker? Hur funkar det?
Jag har för mig att det är en blomma per lök.
Var du köper spelar mindre roll. Det är dock olika sorter som är engångs och "perenna" så det är mest där skillnaden ligger
 
Ros-stickling-test
_20190922_123939.JPG
 
På tal om lökar...
Är det så att en lök ger en tulpan? Eller kan flera tulpaner växa ur samma lök?
Det var min mamma som fixade tulpaner åt oss, för många herrans år sedan, så jag har liksom ingen aning om hur det funkar... Men jag tror jag ska köpa lite tulpanlökar nu i höst. Är det skillnad i kvalite mellan olika företags lökar? Kan man lika gärna köpa på Ica som på specialbutiker? Hur funkar det?
Jag har för mig att botaniska tulpaner blommar med flera blommor ur samma lök.

Det kan vara skillnad i storlek mellan billiga lökar och lite dyrare lökar. Stora lökar ger större blommor.
 
Det beror helt på tulpanens förmåga att komma igen efter blomningen. Många är dåliga på det (men inte alla). De är alltså inte ettåriga på riktigt, men man kan inte räkna med att de kommer tillbaka.
Hm, Följdfrågor då.
Hur vet man att de är ettåriga? Dvs, hur undviker man att köpa just såna lökar?
Och, kan man påverka förmågan till återhämtning? T.ex med gödsel eller sånt?
 
Hm, Följdfrågor då.
Hur vet man att de är ettåriga? Dvs, hur undviker man att köpa just såna lökar?
Och, kan man påverka förmågan till återhämtning? T.ex med gödsel eller sånt?

Högt förädlade tulpaner/lökar är i allmänhet ettåriga medan botaniska och vilda varianter gärna kommer åter om förutsättningarna är bra.

Här har jag dock inte sett resultat på det, de fyrbenta marodörerna äter upp allt så fort de hinner så jag har slutat helt med tulpaner... :meh:
 
Har ju planterat idag! Massa narcisser och tulpaner.
Runt björken på gårdsplanen blev det blandat smått och blått i ytterkant (innanför smultronen) och längst in blandade rosa-bruna tulpaner.
Sen petat ner massa rosa tulpaner über alles, och några gröna💪

även plockat mer stockrosfrön, de börjar bli torra!!
 
Tog in två rejäla krukor med totalt tre paprikaplantor igår. En jättekruka med två och en mindre med en. Har tre typ glödlampor för växter så de kan få individuellt ljus till vintern. Hur tror ni de vill bo för bästa förutsättningar? De har inte gett nån frukt men har precis blommat eller blommar nu, de överblommade har börjat visa frukter på g. Så jag tänkte försöka få fram frukter inomhus. :)
 
Tog in två rejäla krukor med totalt tre paprikaplantor igår. En jättekruka med två och en mindre med en. Har tre typ glödlampor för växter så de kan få individuellt ljus till vintern. Hur tror ni de vill bo för bästa förutsättningar? De har inte gett nån frukt men har precis blommat eller blommar nu, de överblommade har börjat visa frukter på g. Så jag tänkte försöka få fram frukter inomhus. :)

Bra växtbelysning och anpassad näring. Inte alltför varmt, dvs inte ovanför ett element. Jag har ofta övervintrat chili.

Sedan kan man ju göra som särbon, ingen lampa (dock vid fönster), ingen näring och sporadiskt med vatten och få frukt ändå :D men det är inget jag rekommenderar :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 736
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 746
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp