Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
.. och Allium atropurpureum. Och bara för det ser jag idag att de nu fått in blå varianter! Oh well.. :D
1568914328297.png
 
Jag har också svårt att få bra med dill! Har dock tagit in en rejäl skörd av persilja och fått minst lika mycket till.. :)
Min persilja har visserligen kommit, men en ytterst medioker skörd. Tur att förra året var ett persilje-år, så det finns kvar i frysen :up:
Det är lustigt med persilja förresten, om jag sår bladpersilja så kommer den alltid (ibland lite ibland massor) medans krusig persilja inte fungerar alls, har aldrig gjort O_o
 
Min persilja har visserligen kommit, men en ytterst medioker skörd. Tur att förra året var ett persilje-år, så det finns kvar i frysen :up:
Det är lustigt med persilja förresten, om jag sår bladpersilja så kommer den alltid (ibland lite ibland massor) medans krusig persilja inte fungerar alls, har aldrig gjort O_o
Jag har massor av krusbladig persilja. Men vissa saker lyckas man med utan problem och vissa saker går fan aldrig. :cautious: :rofl:
 
Min persilja har visserligen kommit, men en ytterst medioker skörd. Tur att förra året var ett persilje-år, så det finns kvar i frysen :up:
Det är lustigt med persilja förresten, om jag sår bladpersilja så kommer den alltid (ibland lite ibland massor) medans krusig persilja inte fungerar alls, har aldrig gjort O_o
Äsch då, bladpersiljan är godast!
 
Min persilja har visserligen kommit, men en ytterst medioker skörd. Tur att förra året var ett persilje-år, så det finns kvar i frysen :up:
Det är lustigt med persilja förresten, om jag sår bladpersilja så kommer den alltid (ibland lite ibland massor) medans krusig persilja inte fungerar alls, har aldrig gjort O_o

jag har en krusbladig planta i kruka utomhus som nu är inne på sin tredje vinter och aldrig slutar vara grön. O_o Jag kan till och med skörda mitt i vintern om jag är försiktig, och det helt utan att jag anstränger mig. Det är så skumt hur det lyckas/misslyckas.
 
Senast ändrad:
Jag köpte fem påsar med tulpanlök från Lidl och nu är de planterade i krukor (två stora zinkbaljor som står ute året om och två krukor som står i växthuset).
Igår passade jag även på att städa ur växthuset, brukar alltid dra ut på det för länge tills allt blivit äckligt, så väldigt nöjd med att jag fixat det nu.
Satte även ut en gigantisk kärleksört som stått i kruka i växthuset i flera år.
 
Vad har du beställt? Det spelar ju egentligen inte någon roll när de anländer så länge det är före backen fryser, men jag förstår all eventuell frustration. :D
Nejdå, mamma har berättat om när hon stod och spettade ner tulpanlökar ett år och folk hade vallfärdat våren efter för att se tulpanerna blomma. Det går även om det frusit!

Hemma har det varit frost, eller iaf hos hästarna. Får se om mina blommor som fortfarande står ut har överlevt. :nailbiting: Nu ska det ju visserligen bli varmare i helgen men det är nog hög tid att ändå bära in krukväxter, plantera det sista och dra upp dahlior och gladiolusarna. :cautious:
 
Jag har börjat fundera på det där med höstsådd och googlat lite om det.

Nu klurar jag på om jag ska försöka gräva upp några jordgubbsplantor ur mina ogräsbevuxna pallkragelådor. Lådorna är 2 kragar höga och jordnivån har sjunkit så att det nästan skulle räcka med en krage på höjden. Jag funderar på om jag ska försöka gräva bort översta jordlagret och sen lägga ett lager tidningar, för att kanske lyckas ta kål på en del av ogräset. Och sen tömma mina sista kvarblivna köpejordsäckar i lådorna.
Vad tror ni om den taktiken? Kan det funka?

Ovanstående plan är första steget i att så lite lök och sånt senare i höst, sånt som är lämpligt att så på hösten...

Och jordgubbsplantorna tänkte jag i så fall flytta över till mina balkonglådor, som borde vara lättare att hålla ogräsfria....
 
:D
Det hade jag också tills de anlände! Lite roligt på sätt och vis.
Jag brukade alltid misslyckas med att gömma presenter till mig själv som liten, men det här med att beställa lökar tidigt om sommaren verkar funka!
För att inte tala om jätteöverraskningen våren 2020 när lökarna kommer upp! Jag glömmer över vintern vad jag har planterat, och blir förvånad och förtjust varje vår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 719
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 485
· Visningar
48 424
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp