Bukefalos 28 år!

Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har det blivit någon chili? Annars kan du få någon mindre planta att ha inomhus... :angel:

Jag har fö upptäckt att rådjurs:devil: gärna äter chili. Jag absolut HATAR kräken och det skjuts för lite! 🤬
Några har frukter. Gröna frukter. ska försöka med att planera i kruka och ta in. få se om det funkar.

De har stått i tunneln så de har varit djurskyddade.
 
Har du nåt bra recept? Jag har massor med pumpor som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med annars än falsk ostkaka och rostade kärnor.
Jag gjorde arlas men la till mer kryddor! Tog 1 tsk vardera av ingefärapulver, kanel och kryddnejlika. Skulle haft muskotnöt också men glömde det. Jag ugnsrostade också pumpan istället för att koka den, det får fram smaken bättre tycker jag plus att man slipper skala. Bara att ta så mycket man behöver, ugnsrosta utan att det bränns och gröp ur köttet. :) Den fick toppbetyg av alla som smakade. :d
https://www.arla.se/recept/amerikansk-pumpapaj/
Har sett ett recept på pumpkin spice latte som verkar supergott, spana in det!
https://www.ica.se/recept/pumpkin-spice-latte-719855/
En god maträtt är pumpastroganoff, den såsen är riktigt god och funkar till vanlig stroganoff också.
https://www.coop.se/recept/pumpastroganoff

Annars bara ugnsrosta och är den med flingsalt eller ät den sött, typ till glass eller så.
Riv den och använd som fyllning i filodeg ihop med socker och ev äpple för saftighet. :d :d
https://mittkok.expressen.se/recept/pumpapaj-pa-filodeg/
Sist men inte minst, byt ut morot i morotskaka till pumpa. Supergott! Släng i pumpakryddor och det blir succé.
 
Andra oktober idag och trädgården fortsätter leverera :love:
DSC_0867.JPG
 
Gröten, ostkakan, marmeladen och pastan blev jag sugen på. :d
Om du vill göra marmelad så kan jag dela med mig av mitt recept. Den här marmeladen är alltid väldigt uppskattad!

1 kg pumpa (skalad och tärnad vikt)
200 gr torkade aprikoser
1 kg syltsocker
1 vaniljstång eller motsvarande mängd vaniljpulver
2 msk whiskey, ju rökigare desto bättre. Jag brukar använda Ardbeg
1 apelsin, skal och saft

Blötlägg aprikoser över natten. Skär ner i småbitar. Koka upp pumpa och aprikoser i ca 3 dl av blötläggningsvattnet. Koka ca 30 minuter tills pumpan börjar mosa sig. Blanda i apelsinsaft, det finskurna apelsinskalet och vaniljpulvret. Låt koka ca 10 minuter till. Höj nu värmen och tillsätt syltsockret. Koka kraftigt i 2-3 minuter. Ta kastrullen av värmen och tillsätt whiskeyn. Låt marmeladen stå och svalna lite medans du rör om då och då. Häll upp på rena burkar och förvara sedan i kylskåp. Vänta gärna några dagar innan du äter så hinner smakerna mogna.
 
Så många bra recept ni kommer med, får lust att odla pumpor nästa år. 😋😋 Behöver dom mkt vatten?

Vi är på g med värmepump i stugan och fick besked om att vi måste lägga plattor i rabatten 😅 nån som vet vad detta är för växt och om den kommer tåla en flytt 🙈
 

Bifogade filer

  • IMG_20191002_124845.jpg
    IMG_20191002_124845.jpg
    477 KB · Visningar: 36
Så många bra recept ni kommer med, får lust att odla pumpor nästa år. 😋😋 Behöver dom mkt vatten?

Vi är på g med värmepump i stugan och fick besked om att vi måste lägga plattor i rabatten 😅 nån som vet vad detta är för växt och om den kommer tåla en flytt 🙈
Kan det vara jätterams?
 
Så många bra recept ni kommer med, får lust att odla pumpor nästa år. 😋😋 Behöver dom mkt vatten?

Vi är på g med värmepump i stugan och fick besked om att vi måste lägga plattor i rabatten 😅 nån som vet vad detta är för växt och om den kommer tåla en flytt 🙈
Jag vattnade mina sisådär tre gånger under hela sommaren men de växte iof på ett ställe där det är rätt fuktigt i marken samt att jag täckodlar.
 
Om några dagar ska det bli ett antal grader kallt.
Med andra ord kan jag inte skjuta upp trädgårdsjobbet längre.

Måste ta in alla fuchsior på altanen, tillsammans med pelargonerna. Samt tömma växttunneln och ta av plasten.
Suck.

Gillar hösten men inte allt jobbet med den.
 
Här också.. tog in pelargonerna som en del blommar helt hysteriskt just nu. Känns fel att ställa undan dom för vintern då så en del får stå i köksfönstret ett litet tag.
I helgen ska utemöbler ställas undan tänkte jag.

Förra helgen fick jag ett ryck och rensade upp vid en gammal staketstolpe på gårdsplanen. Där växte bla nypon och en ”lönnbuske” -självsådd gissar jag.
Såhär såg det ut innan:

141C9C2E-755C-4D6F-ACB8-12DCEF58C0E4.jpeg


Nu är det bara stenstolpen kvar 😍
Satt lite tulpanlökar och funderar på vad jag ska ha mer där. Mest troligt blir det stockrosor 😀
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 023
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
95 96 97
Svar
1 938
· Visningar
62 470
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp