Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg att grannen tog ut lövblåsen idag och tänkte att vi nog får ta tag i löven med snart, är så trist att samla ihop och köra iväg löv dock.. Förra året lät vi det ligga och så tog gräsklipparen det sen vid första gräsklippet i år :angel:
Men alltså, grannens knep att bli av med löven är tydligen att bara blåsa ut allt till vägen. Så nu är det påväg över till oss med blåsten :meh:

För övrigt så har jag ju grävt upp mängder med skräppor och slängt i en hög att dö, där växer dom glatt nu. :rage:
 
Vi har haft minusgrader de sneaste två nätterna men jag har fortfarande paprikor, chili och physalis ute. Det känns som att det skulle chocka dem mer om jag tog in dem i värmen om nätterna och ut igen dagtid?

Nej, jag har inte plats för dem inne. 😅
 
Vi har haft minusgrader de sneaste två nätterna men jag har fortfarande paprikor, chili och physalis ute. Det känns som att det skulle chocka dem mer om jag tog in dem i värmen om nätterna och ut igen dagtid?

Nej, jag har inte plats för dem inne. 😅
Kan trösta dig med att hälften av mina paprikor bestämde sig för att tvärdö när jag tog in dom. Kan iof bero på att jag bara hade lite för små krukor kvar så de fick lämna rätt stora delar av sina rotsystem kvar ute.
 
Kan trösta dig med att hälften av mina paprikor bestämde sig för att tvärdö när jag tog in dom. Kan iof bero på att jag bara hade lite för små krukor kvar så de fick lämna rätt stora delar av sina rotsystem kvar ute.

Känns genast bättre! :D
Skämt åsido, så trist!
Mina bor ju redan i krukor så det är inte svårt att flytta dem, men de verkar må bra ute än så länge. De får nog stå där de står tills jag lyckats fixa inomhusbelysning någonstans eller tills de dör. Jag har frukter så att jag kan plantera nya till nästa säsong. :)
 
Samma person kan leta efter min kära lilla sax som jag förla i växttunneln.

Den är i rostigt järn så den försvann i brun jord...
:crazy:

Jag har tappat bort min fina jobb-Felco. Med skrikande röda handtag och färgtejpmärkning. Men jag vet inte om jag gjort det hemma, på jobbet eller råkat slänga den på skogstippen.

:arghh: :cry:

Jag känner inte nån direkt lust att köpa en helt ny. Jag gillar och saknar den jag har...hade... :arghh::arghh::arghh::banghead:
 
Det blir nog frost inatt... Det betyder att jag har en skog av chili i badrummet och trappen samt några på golvet i hallen och i köket. Det här med chilin gick lite överstyr faktiskt... :cautious: :D

Känner också mig skyldig, köpte flera olika och tänkte att några av dem ska väl ändå överleva/ge frukt ändå :grin:
Delar nu ut till hugade/icke hugade :angel:

Kan chili klara sig inomhus utan massa extrabelysning?
Tänkte försöka övervintra ’Carolina Reaper’ och ’Chocolate Scotch Bonnet’ då de verkar vara svåra att få tag på

Det finns fortfarande massor av frukter kvar som ska mogna och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dem, eller de mognar såsmåningon trots att det är sent på säsongen :confused:
 
Känner också mig skyldig, köpte flera olika och tänkte att några av dem ska väl ändå överleva/ge frukt ändå :grin:
Delar nu ut till hugade/icke hugade :angel:

Kan chili klara sig inomhus utan massa extrabelysning?
Tänkte försöka övervintra ’Carolina Reaper’ och ’Chocolate Scotch Bonnet’ då de verkar vara svåra att få tag på

Det finns fortfarande massor av frukter kvar som ska mogna och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dem, eller de mognar såsmåningon trots att det är sent på säsongen :confused:

Det går absolut, mina första stod utan fancy växtbelysning även om de mår bättre och ger mer frukt med belysning.

Har de börjat skifta färg brukar de fortsätta om man skördar dem. Jag hade nog ändå försökt att få dem att mogna någorlunda på plantan trots brist på belysning (dvs plocka in dem så de får det varmare). De flesta chilisorter är trots från subtropiskt klimat. Carolina Reaper och Scotch bonnet vill absolut ha mer värme (de är habaneros, C. chinense, och hör hemma i tropiskt klimat). Frön till dem är dock inte svåra att få tag på men färdiga plantor kan säkert vara svårt.
 
Senast ändrad:
Jag ska föröka klura på en vettig upphängning av extrabelysning, kan vara värt det :)

Skulle kunna ha dem i vardagsrummet förstås men är lite rädd att jag drar in ohyra till övriga krukväxter...och även att det kanske blir för torr luft pga elementen?

Det är både halvmogna och omogna, speciellt Scotch Bonnet har massor av omogna, kanske klipper jag bort en del av dem
 
Jag ska föröka klura på en vettig upphängning av extrabelysning, kan vara värt det :)

Skulle kunna ha dem i vardagsrummet förstås men är lite rädd att jag drar in ohyra till övriga krukväxter...och även att det kanske blir för torr luft pga elementen?

Det är både halvmogna och omogna, speciellt Scotch Bonnet har massor av omogna, kanske klipper jag bort en del av dem
Jag tog in en helgrön frukt som var av rätt storlek, den gulnade till sin rätta färg efter kanske en vecka inomhus. :)
 
Tänkte göra ett ryck under helgen och ta bort alla vissna plantor. Funderar på mina Stjärnögon, dom börjar se frusna ut men inte vissna. Klarar dom sig ute ett tag till eller är det lika bra att ta in dom? Tänkte prova att övervintra dom i källaren. Är ju frost vissa nätter nu faktiskt.

Behöver sätta mina lökar också, men måste bestämma mig för vart dom ska vara. Köpte rätt många :o 😅
 
IMG_20191004_094259.jpg

Trots minusgrader många nätter, halv storm och snö så kämpar mina petunior vidare! Dom har verkligen levererat i år!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 751
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 581
· Visningar
51 965
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp