Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Massor av gröna kvar i tunneln. Fast de lär frysa bort inatt. De här är i alla fall inomhus
Om de överlevt natten, testa att kapa stammen och hänga upp dem inomhus upp och ner och låta tomaterna sitta kvar. Jag har läst att det ska fungera men har aldrig testat själv. De jag sett har hängts i fönstret.
 
Om de överlevt natten, testa att kapa stammen och hänga upp dem inomhus upp och ner och låta tomaterna sitta kvar. Jag har läst att det ska fungera men har aldrig testat själv. De jag sett har hängts i fönstret.

Jag har provat, det funkar! Dom sista hänger ochmognar i köksfönstret nu. Dom blir mjuka men lite bleka i färgen, gissar på lite solbrist.. smaken är ungefär densamma.
 
Massor av gröna kvar i tunneln. Fast de lär frysa bort inatt. De här är i alla fall inomhus

Våra tomater var gröna när de plockades in innan frost, så vi har provat 3 olika knep att få dem att mogna. Bäst blev knep 2, som har jättefint röda och goda tomater. Knep 1 blir röda men lite skrumpna, men smakrika. Knep 3 är på långsikt och de som mognar sakta men de håller sig fina i påsen.

1. liggande på fat med röda tomater.
2. grävde upp en del plantor och ställde in dom vid solljuset .
3. La dom i en pappåse med röda tomater i en garderob.
 
Våra tomater var gröna när de plockades in innan frost, så vi har provat 3 olika knep att få dem att mogna. Bäst blev knep 2, som har jättefint röda och goda tomater. Knep 1 blir röda men lite skrumpna, men smakrika. Knep 3 är på långsikt och de som mognar sakta men de håller sig fina i påsen.

1. liggande på fat med röda tomater.
2. grävde upp en del plantor och ställde in dom vid solljuset .
3. La dom i en pappåse med röda tomater i en garderob.
Jag kör på alt 1. Tomaterna överallt på fönsterbrädorna. Skulle vilja testa 2an, men har inte så mkt tomater kvar.
Nästa år ska jag plantera och ha kvar i krukor, så är de lättare att ta in. :D
 
Lördagens tomathusbild...
_20191006_003451.JPG


Vi hade första riktiga frostnatten mellan fredag och lördag. Märks tydligt i trädgården.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Asken hade inte börjat släppa sina löv i fredags.
Lördag morgon, så fort solens strålar började värma grenarna, så föll löven av i rasande fart.

_20191006_003646.JPG
 
Jag fick inte en enda tomat i år. :down: All chili dog :down:
Pissår! Det enda som tog sig bra var rabarbern.

Planerar inför nästa år. Bästa växterna för bin och humlor och fjärilar och andra nyttiga insekter? Gärna perenner som jag kan ha i landet på framsidan. Just nu har jag bara lavendel.

Tror ni det går att sätta ängsblommor i stor kruka?
 
Usch, frosten har kysst gräset också här... har jag riktig tur så har dahliorna stått så skyddat att de klarat sig, annars är det bara att börja rensa. Så onödigt eftersom det är ett par nätters temperaturdipp och sedan ska det gå upp till över 10 på nätterna igen.

Igår kväll var i alla fall en underbart fin kväll för årets sista trädgårdsrunda, nu benämnd Månskensrundan. När jag blir pensionär ska jag satsa på att ha fått trädgården i sådant skick att den platsar där. :)

Ett mysigt växthus med tända stearinljus är ju en sjukt bra början, lite lyktor här och där, några solceller med varmt ljus, men jag skulle vilja ha liiiite fler coola punktbelysningar typ en spotlight upp mot kronan på de stora bokarna som står i utkanten.

Här är en stämningsbild från ett av gårdagens besök, dagen till ära i Rögle samhälle. :love: Fantastiskt mysig trädgård med keramikpynt här och där.

IMG_3706.JPG
 
Planerar inför nästa år. Bästa växterna för bin och humlor och fjärilar och andra nyttiga insekter? Gärna perenner som jag kan ha i landet på framsidan. Just nu har jag bara lavendel.

Trädgårdskantlök! En låg och ganska sent blommande allium i lila. Jag har en fjärilsbuske som blommade precis bredvid men trädgårdskantlöken var helt fullsmockad med fjärilar från morgon till kväll soliga dagar. Och några bin i den mån de kunde tränga sig fram.

Höga blommande lammöron = humlornas paradis. Superlätta att föröka, möjligen att de är lite för glada åt att sprida sig... vill du ha några att börja med så kan jag skicka några av de som frösått sig och ändå behöver rensas bort. Blommorna är fjuttsmå så deras skönhetsvärde kanske sådär. Men nu på hösten klipper jag ner stänglarna och då är de silverfärgade bladen fina i sig. Humlorna var lika galna i dessa som fjärilarna i kantlöken.
 
@Lillgrådis tusen tack för alla tips! Jag älskar dessutom lila blommor :love:
Lammöron vore perfekt att fylla ut med. Borde väl dessutom gå att ha som "täcke" i murbruksbaljor tänker jag. Oj vad sugen jag blev på att åka till handelsträdgården! Tur att de har stängt idag :angel:
 
Asken hade inte börjat släppa sina löv i fredags.
Lördag morgon, så fort solens strålar började värma grenarna, så föll löven av i rasande fart.

Visa bifogad fil 37655
Jag har en kastanj invid huset. Den är lite rolig för den tappar alla löv samtidigt. Ena dagen sitter alla löv uppe och nästa ligger allihop på marken som en knallgul tjock matta. En rejält frostknäpp är det enda som behövs.
 
IMG_20191006_132714_158.jpg

Köksträdgården börjar vara redo för nästa års odling! 13 pallkragar får jag hoppas att räcker en bit i alla fall :rofl: (innan har jag haft 4,5 stycken, men har planterat jordgubbar och sparris i år också, de tar ju en del plats) cirklarna blir kanske odlingar också, har inte riktigt bestämt mig.
Pallkragarna är en nödlösning, dom är så fruktansvärt fula, men vi hinner inte bygga egna lådor i år. :) staket och en portal med grind ska upp nästa år! Annars äter nog terroristerna upp det som dom inte lyckas sprätta bort. 🐔
 
NU är potatislandet tömt :up: Skönt att ha det gjort!
På två rader a´ 5m så blev det 4 överfulla 12L-hinkar, så jag tippar på minst 50 kg, ätbar potatis. Sen lika mycket till som fått någon grön fläck = sättpotatis till nästa år...

Klart godkänt 1a försök att täckodla på bädd :up:
Inte vattnat eller plockat ogräs en enda gång, bara lagt mer täckmaterial ett par ggr. Där borde jag ha täckt lite mer mot slutet av sommaren, för då har inte solen kommit åt de översta potatisarna. Det var svårt att se att det behövdes för blasten blev enorm. Nåja, tar det som lärdom till nästa år!
 
Jag kan ha gått lite bananas med shoppingen idag
IMG_20191006_154846.jpg


Jag har inte ens en trädgård :angel: nu ska jag gräva och pyssla med krukor (jag stal två stora av min moder)
Ska försöka ta jord ur trädgårdskomposten vid soptunnan, om jag lyckas lura ut hur den öppnas. Sen ska det samlas löv att täcka med.

Extra nöjd med min nya fjärilsbuske. Den här mörklila blommor på bilden!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 747
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
77 78 79
Svar
1 573
· Visningar
51 671
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp