Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spontanköpte ett äppelträd - en Birgit Bonnier. Nu är hon planterad och jag har vaxat snittytorna där jag blev tungen att beskära för att få in henne i bilen.
Det låter lovande och gott. Har aldrig smakat ett så ska blir spännande.

Glad att jag kommit på att jag kan värma vaxburken i micron. Allt blir så mycket enklare med mjukt ympax.
 
Någon som vet vad detta är för buske? På sommaren är det små rosa/röda blommor. Så små så de syns knappt. Ser väldigt likt ut som vår olvon häck men bladen är inte i närheten lika och denna växer långsamt.

71799673_1245839222262195_4317805024387268608_n.jpg
 
Nu har frosten dödat det mesta i landet. Men det ska bli varmare igen och en hel del regn på prognosen. Så ganska bra läge att rensa bort allt, gräva rent och göra fint där jag ska höstså. :) Resten kan vara rengrävt och fint till nästa år. Sen är det bara att passa när den riktiga kylan kommer och hinna så innan tjälen...

Nu är äntligen pappas åkgräsklippare lagad (kniven gick av) och vår åkare ska få en ny hydraulpump så vi kanske kan klippa gräset mer än en gång i månaden nästa år. :up: Vi har börjat köra med röjsåg för att meja ner buskage av okänd sort, den gigantiska kornellen (ska spara 3 små öar med mer uppåtväxande grenar) och en massa små aspar och eventuella andra småträd, typ viden och hägg (sparar hägg som är fin dock och om där skulle vara nån sälg men tror bara det är annan Salix).

Målet är att vi ska kunna se längre då vi har skogen inpå knuten och med buskage ovanpå det så har vi noll utsikt och noll kvällssol. Det är ett ganska stort område med framförallt väldigt stora aspar där vi planerar att kunna klippa med gräsklipparen, tror det kommer bli jättefint. Finns lite smått och gott där som kan sparas, kanske någon ormbunke, lite fint berg som kommer synas osv. Kan bli lite parkliknande, i förlängningen kan man ju plantera någon rhododendron och annat som passar in som små öar. En del granar ska vi ta ner, både jättestora och 10-åriga småttingar. Stenar behöver säkert flyttas om för att kunna klippa bra.

I delen närmast trädgårdslandet blir det lite mer iordningställda komposter för trädgårdsavfall med staket runt. Nuvarande lövhög/kompost ska köras bort (har slängt ogräs där så vill inte använda det). Tror det kan bli en stor höjning av trädgården. :up: Känns riktigt najs, ska bara ha tid till det men vi gör lite pö om pö.
 
Nu har frosten dödat det mesta i landet. Men det ska bli varmare igen och en hel del regn på prognosen. Så ganska bra läge att rensa bort allt, gräva rent och göra fint där jag ska höstså. :) Resten kan vara rengrävt och fint till nästa år. Sen är det bara att passa när den riktiga kylan kommer och hinna så innan tjälen...

Nu är äntligen pappas åkgräsklippare lagad (kniven gick av) och vår åkare ska få en ny hydraulpump så vi kanske kan klippa gräset mer än en gång i månaden nästa år. :up: Vi har börjat köra med röjsåg för att meja ner buskage av okänd sort, den gigantiska kornellen (ska spara 3 små öar med mer uppåtväxande grenar) och en massa små aspar och eventuella andra småträd, typ viden och hägg (sparar hägg som är fin dock och om där skulle vara nån sälg men tror bara det är annan Salix).

Målet är att vi ska kunna se längre då vi har skogen inpå knuten och med buskage ovanpå det så har vi noll utsikt och noll kvällssol. Det är ett ganska stort område med framförallt väldigt stora aspar där vi planerar att kunna klippa med gräsklipparen, tror det kommer bli jättefint. Finns lite smått och gott där som kan sparas, kanske någon ormbunke, lite fint berg som kommer synas osv. Kan bli lite parkliknande, i förlängningen kan man ju plantera någon rhododendron och annat som passar in som små öar. En del granar ska vi ta ner, både jättestora och 10-åriga småttingar. Stenar behöver säkert flyttas om för att kunna klippa bra.

I delen närmast trädgårdslandet blir det lite mer iordningställda komposter för trädgårdsavfall med staket runt. Nuvarande lövhög/kompost ska köras bort (har slängt ogräs där så vill inte använda det). Tror det kan bli en stor höjning av trädgården. :up: Känns riktigt najs, ska bara ha tid till det men vi gör lite pö om pö.
Det låter som en fantastisk plan :love:
Jag älskar parkliknande tomter som sedan naturligt övergår till skog.
Jag har en sådan tomt i stugan och den ger mig mycket mer ro än gården där vi bor.
 
Det låter som en fantastisk plan :love:
Jag älskar parkliknande tomter som sedan naturligt övergår till skog.
Jag har en sådan tomt i stugan och den ger mig mycket mer ro än gården där vi bor.
Tack :love: Ja vi åker förbi ett sånt hus på vägen hem. När jag var barn visste jag inte att det var ett hus där inne i skogen ens, det syntes inte från vägen. De nya ägarna lämnade bara de stora gamla ekarna och tog ned resten och klipper gräset. Jättefint!

Nu tycker ju jag att klippt gräsmatta är (kan vara) ekologisk öken, men vår gräsmatta verkar ytterst levande med en artrikedom och gott om insekter, paddor och grodor som kommer fram när man klipper. Hoppas det ändå blir en hyfsat ekologiskt funktionell yta samtidigt som vi faktiskt kan nyttja mer av vår tomt, och få bättre utsikt. :) Man kan ju i framtiden leka med vårlökar och lite olika öar av halvhöga perenner utan att för den sakens skull förlora utsikten.
 
:nailbiting:

Nu ringde handelsträdgården och hade fått tag i ett Gyllenkroks åt mig.

Problemet är att den grop jag grävde till den, nu har en Birgit Bonnier i sig. Jag måste hitta ett annat ställe att gräva ner Astrakanen.

Snacka om ilandsproblem. :D
 
Jag har alunrot, cyklamen och kärleksört i balkonglådor som jag tänkte sätta ut i trädgården. Kan de överleva vintern i lådorna eller måste de ner i jorden?
 
Jag kontaktade just frösäljaren angående min chili som verkar vara fel sort. Hen blev väldigt förvånad och bad så mycket om ursäkt. Jag sa att det var ju inte någon katastrof och att jag var mest nyfiken på vad det är för någon :D Har skickat bilder så det ska bli spännande att få svaret. Ev är det en Fatali, Scoville 125000-325000, istället för en Okrazne Spicate som har Scoville 20000-60000... :angel: dvs jag vill gärna veta :laugh:
 
Jag har alunrot, cyklamen och kärleksört i balkonglådor som jag tänkte sätta ut i trädgården. Kan de överleva vintern i lådorna eller måste de ner i jorden?
Du behöver gräva ned dom eller bädda in dom på något sätt. En metod är att ställa dom mot en vägg och sedan täcka dom med löv och kvistar (för att hålla kvar löven, eller så kan man vira in dom i gamla mattor eller något annat som kan isolera krukan så rötterna inte fryser sönder. Jag ställer oftast ihop alla mina krukor och sedan täcker jag över dom med löv, alternativt gräver ned hela högen i grönsakslandet.
 
:nailbiting:

Nu ringde handelsträdgården och hade fått tag i ett Gyllenkroks åt mig.

Problemet är att den grop jag grävde till den, nu har en Birgit Bonnier i sig. Jag måste hitta ett annat ställe att gräva ner Astrakanen.

Snacka om ilandsproblem. :D

Eller hur! Mina gnagda Folke- och Fredrikäppelträd visar stor livsvilja, och de där nya stackars skotten ser bestämt ut att vara av äkta vara. Och nu vete fasen var de ska meckas in någonstans.

Förutom då den fyllda skottkärra som jag asade hem från grannen igår med dubbla prästkragar, en buske med små rosa blommor av någon sort och en massa gula dagliljor. :o
 
Jag fick inte en enda tomat i år. :down: All chili dog :down:
Pissår! Det enda som tog sig bra var rabarbern.

Planerar inför nästa år. Bästa växterna för bin och humlor och fjärilar och andra nyttiga insekter? Gärna perenner som jag kan ha i landet på framsidan. Just nu har jag bara lavendel.

Tror ni det går att sätta ängsblommor i stor kruka?
Jag har fyra olika sorters salvia som är fantastiskt populära bland humlor och bin! :heart Inte nödvändigtvis den salvia vi äter som krydda alltså, utan olika typer av blommande perenner. Två blommar fortfarande och har så gjort hela sommaren.
 
Jag har fyra olika sorters salvia som är fantastiskt populära bland humlor och bin! :heart Inte nödvändigtvis den salvia vi äter som krydda alltså, utan olika typer av blommande perenner. Två blommar fortfarande och har så gjort hela sommaren.

Jag behöver nog utöka min kruksamling ännu mer :D Googlade lite salvia och det fanns ju många fina! Jag har ingen mer plats!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det finns alltid plats någonstans har jag märkt. Jag har till och med bundit upp krukor på stupröret. :D

Smart! Undrar vad hyresvärden skulle säga :angel: Hur har du gjort?
Jag hämtade tre stora krukor hos föräldrarna igår, den ena är fortfarande tom. Kanske en liten salvia-skog skulle passa där.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Smart! Undrar vad hyresvärden skulle säga :angel: Hur har du gjort?
Jag hämtade tre stora krukor hos föräldrarna igår, den ena är fortfarande tom. Kanske en liten salvia-skog skulle passa där.
Min hyresvärd har då inte sagt något, det är ju inte permanent. :D Jag har använt cable ties och robusta krukor helt enkelt. Naturligtvis hittar jag inte några bilder nu... hmpf! Jag har visserligen inte salvia i dem men det är klarten idé när man får slut på utrymme.

Jag tror att de ska vara rätt tåliga! Mina tänker jag övervintra i krukor. :)
 
Jag är amazed över hur bra alla växterna klarat sig genom första frostnätterna! Grannarna säger att det är för att jag har en "walled garden" och det kanske är sant. Jag hoppas att det hjälper när jag sedan ska övervintra alla blommor också.
Chilisarna och sådant ska förstås flytta in, men perennerna blir spännande. Jag har bland annat en hibiscusbuske jag hoppas mycket på (Sitter i förgrund framför passionsblomman.) . :heart
Passionsblomman blir också kul att se nästa år, såhär ser den ut nu, den var ungefär 30cm när jag köpte den i Juli.
71956040_2475031296049484_6365413777763991552_n.jpg

Muren är cirka 1,70 hög.

Jag försökte klippa ned myntan...
71500038_2475027112716569_3687390514954371072_n.jpg


Mina delphiniums tänker blomma.. O_o
71682649_2475028739383073_1570239562381262848_n.jpg


Vampyrchilisarna jobbar på. :)
71777574_2475028192716461_6661846618033094656_n.jpg


Physalisarna är också himla
72056551_2475028259383121_1201383162500874240_n.jpg
glada och blommar fortfarande! Jag hoppas att jag kan övervintra dem. Tydligen får man större och större skörd för varje år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 644
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 344
· Visningar
44 382
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp