Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill odla fler saker som klättrar...
I år sådde jag två omgångar med sockerärtor, minst 20/gång, och det resulterade i hela EN planta... :meh::turd: Måste fundera på vad jag ska göra annorlunda till våren...
Jag hade en klätterställning 😜 med klätterbönor (också tämligen glest...) och en med luktärt.
Finns det några andra ätliga baljväxter än ovan nämnda som gärna klättrar?
Eller något annat ätligt, välsmakande?
Jag sätter alltid brytbönor, det är gott och användbart till mycket. Det finns massa olika sorter att välja mellan, lågklättrande - högklättrande - normala haricots verts - långa bönor - jättelånga bönor - gula - gröna - röda... ja du ser ju ;)
Frilandsgurka/västeråsgurka klättrar :up:
 
Jag har varit bättre på att odla saker som klättrar, än att ge dem något anständigt att klättra på. För det mesta har det varit för klent, för lågt och för fult. Men i somras fick jag en aha-upplevelse av snälla gäster :D som knipsade itu en rest överblivet armeringsnät till perfekta klätterstommar i utmärkta storlekar, bara att mula ner i jorden där det behövs - och med stadigt och snyggt resultat. Så nöjd!

Så 2020: se upp! Nu ska det arrangeras armeringsnät högt och lågt, och sedan ska det klättras som aldrig förr.
 
Jag vill odla fler saker som klättrar...
I år sådde jag två omgångar med sockerärtor, minst 20/gång, och det resulterade i hela EN planta... :meh::turd: Måste fundera på vad jag ska göra annorlunda till våren...
Jag hade en klätterställning 😜 med klätterbönor (också tämligen glest...) och en med luktärt.
Finns det några andra ätliga baljväxter än ovan nämnda som gärna klättrar?
Eller något annat ätligt, välsmakande?

Jag har tänkt försöka dra upp lite lök från frön genom att så dem mot slutet av året. Ska fylla på lite mer jord i en av mina pallkragelådor och använda för det ändamålet.
Pumpa och vintersquash klättrar men behöver lite rejälare klätterställningar. Sen finns det en spenatliknande växt som klättrar. https://www.odla.nu/inspiration/tva-klattrande-spenater
 
Jag sätter alltid brytbönor, det är gott och användbart till mycket. Det finns massa olika sorter att välja mellan, lågklättrande - högklättrande - normala haricots verts - långa bönor - jättelånga bönor - gula - gröna - röda... ja du ser ju ;)
Frilandsgurka/västeråsgurka klättrar :up:
Jag får leta vidare efter klätterbönor, med andra ord! 😊
Jo, klättrande gurkor har jag i mitt lilla enkla växthus, där har jag hängt upp kompostgaller som de får klänga sig fast i...

Jag har varit bättre på att odla saker som klättrar, än att ge dem något anständigt att klättra på. För det mesta har det varit för klent, för lågt och för fult. Men i somras fick jag en aha-upplevelse av snälla gäster :D som knipsade itu en rest överblivet armeringsnät till perfekta klätterstommar i utmärkta storlekar, bara att mula ner i jorden där det behövs - och med stadigt och snyggt resultat. Så nöjd!

Så 2020: se upp! Nu ska det arrangeras armeringsnät högt och lågt, och sedan ska det klättras som aldrig förr.
Jag har gjort så här: (hittade ingen bättre bild - det är två kompostgaller över varandra, fastsatta i en rejäl bambupinne som håller dem upprätt)
20190610_171853.jpg
 
Kompostgaller är bra! Sådana överväger jag även för att åtminstone något begränsa bärslukande hönor från blåbärsbuskar i perfekt äthöjd (om man är en höna). :cautious:
 
Planerar min trädgård, hade tänkt komma igång denna helgen. Någon har som kör på no dig och täckodling?
Vill inte göra det för stort eller svårt för mig själv, men vill samtidigt gå all in, såklart!
Tänkte börja med fyra bäddar, c:a 4 x 1,5 m var. Sedan tänkte jag dela in bäddarna i olika delar, beroende på vad jag odlar (2- 3). Funkar det bra, eller är det bättre att ha flera små för att hålla grödorna åtskilt?
Bär och kryddor tänkte jag ha på samma sidan som altanen kommer vara, medan bäddarna kommer ligga där det är gräsmatta nu, i söderläge.
Fyller år om två veckor och tänkte önska mig en bok från t.ex. Skillnadens trädgård eller liknande. (Eller om det finns en annan bra bok som man bör börja med?)
 
Planerar min trädgård, hade tänkt komma igång denna helgen. Någon har som kör på no dig och täckodling?
Vill inte göra det för stort eller svårt för mig själv, men vill samtidigt gå all in, såklart!
Tänkte börja med fyra bäddar, c:a 4 x 1,5 m var. Sedan tänkte jag dela in bäddarna i olika delar, beroende på vad jag odlar (2- 3). Funkar det bra, eller är det bättre att ha flera små för att hålla grödorna åtskilt?
Bär och kryddor tänkte jag ha på samma sidan som altanen kommer vara, medan bäddarna kommer ligga där det är gräsmatta nu, i söderläge.
Fyller år om två veckor och tänkte önska mig en bok från t.ex. Skillnadens trädgård eller liknande. (Eller om det finns en annan bra bok som man bör börja med?)

Jag kör med pallkragar men i övrigt som "no dig" och "upphöjda bäddar" jag skapat inne i pallkragarna. Beroende på växter även täckodling där så är möjligt.

I och med pallkragarna blir grödorna naturligt åtskilda i det här fallet. Är tack vare dessa pallkragar självförsörjande mer än fem månader om året på grönsaker. Självförsörjande på bl.a. bär/sylt/saft året om.
 
Jag kör med pallkragar men i övrigt som "no dig" och "upphöjda bäddar" jag skapat inne i pallkragarna. Beroende på växter även täckodling där så är möjligt.

I och med pallkragarna blir grödorna naturligt åtskilda i det här fallet. Är tack vare dessa pallkragar självförsörjande mer än fem månader om året på grönsaker. Självförsörjande på bl.a. bär/sylt/saft året om.
Vad kul att höra! Bra jobbat att vara självförsörjande på så många månader. Vilket zon bor du i?

Jag tänkte inte ha pallkragar till detta, men jag funderade på att ha avskiljare i form av mindre stocker att både rama in kanterna med och skilja två olika sorters grönsaker åt t.ex.
Funderar däremot på pallkrage till sallad, för att längre fram testa varmbänk.
 
Nu får våren skynda sig! Har precis lagt en beställning på 11 tomatsorter från Camilla Plum. :love:
Min sambo lär bli tokig, men whatever. :angel: :D
Jag har en bekant i grekland som säljer fröer och funderar på att köpa därifrån men har inte bestämt mig ännu, det känns ju så tidigt :P.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 657
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 252
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 364
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp