Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, och "stumpy" Den fula, nedklippta chilin av okänt ursprung som jag fick förra vintern. Den har på hela sommaren inte växt högre än 15-20 cm, blommar fortfarande som en idiot och producerar pyttesmå frukter som nu gått från mörklila till knallröda. :D
De stora frukterna är knappt en centimeter och jag har ingen aaaaning om vad det här är för sort, jag tar bara hand om den med lite extra kärlek. En planta med personlighet!

Jag provade nypa av blommor tidigare under sommaren för att se om den skulle växa, men nejdå!
72177940_2475028632716417_7807069801783754752_n.jpg
 
Åh, och "stumpy" Den fula, nedklippta chilin av okänt ursprung som jag fick förra vintern. Den har på hela sommaren inte växt högre än 15-20 cm, blommar fortfarande som en idiot och producerar pyttesmå frukter som nu gått från mörklila till knallröda. :D
De stora frukterna är knappt en centimeter och jag har ingen aaaaning om vad det här är för sort, jag tar bara hand om den med lite extra kärlek. En planta med personlighet!

Jag provade nypa av blommor tidigare under sommaren för att se om den skulle växa, men nejdå!
72177940_2475028632716417_7807069801783754752_n.jpg

Det låter nästan som en Blue Christmas. Jag hade en sån innan, den levde i typ 6-7 år och gav frukt hela tiden.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Du behöver gräva ned dom eller bädda in dom på något sätt. En metod är att ställa dom mot en vägg och sedan täcka dom med löv och kvistar (för att hålla kvar löven, eller så kan man vira in dom i gamla mattor eller något annat som kan isolera krukan så rötterna inte fryser sönder. Jag ställer oftast ihop alla mina krukor och sedan täcker jag över dom med löv, alternativt gräver ned hela högen i grönsakslandet.
Det ante mig... Hoppas jag hinner gräva ner dem då. :p Deras tilltänkta placering är i ett cementrör som det är planterat i en gång i tiden. Nu växer där främst lönn :cautious: och lite annat skräp...
 
Yess!!

Har kommit på ett alldeles strålande ställe att gräva ner Gyllenkroks astrakan på. Skyddat och inte det minsta i vägen för fordon. Det har annars varit problemet. Att jag inte kan plantera träd där jag vill kunna köra med bil och släpvagn.
Jag är ett geni!
 
Trodde jag skulle slippa klippa mera gräs,men näääääääää ,så gräsklipparen får ta en tur till doktorn igen då tanken/bränslefiltret är fullt med skit i form av gräsklipp,smådjur,pollen o fröer.
Mao är jag en slarva!
 
Det finns fördelar och nackdelar med att vara vän med plantskoleägare.
Fördel: fick växter idag! Fyra (eller var det fem?) rosor (rosa och röda grootendorst), en smällspirea och två Syrenhortensia (Annabelle)! :love:
Nackdel: var fan ska jag ha dom? :rofl: (planterade allihopa i en pallkrage tillsammans med en uppstammad aronia och en till buske som jag tillfälligt glömt namnet på i några pallkragar. Även dom har jag fått tidigare i år.)

(Nej, jag är inte hemlig så jag bryr mig inte om att regnumret syns)
IMG_20191011_113118.jpg
 
Åh, ni vet hur det är - eller hur! Ena året sätter man 192 vårlökar i den max 50 kvm stora trädgården och inser att det var för lite. Nästa år adderar man ytterligare 136 lökar - och inser att det också var på tok för lite.

Jag måste ha fler tulpanlökar!
 
Grävardag idag, jag blev ju attackerad av flera rosor och har inte hunnit få ner alla... :cautious: Jag gräver för blåbärstry också, nu har jag fått ihop fyra sorter så vi får se om det räcker (jag har inte orkat kolla när respektive sort blommar, det får bli det det blir).

En bit pion är också uppgrävd, grannen ville ha. Två odlingslådor ska tömmas (deras placering blev kass) och sättas upp på ett nytt och förhoppningsvis bättre ställe.

Sedan känner jag för att starta ett bål på den nerklippta schersminen för att få bort eländet :cautious: Den är så illa placerad att det går inte att komma i närheten av den med någon vettig maskin och den fixar jag inte att gräva bort för hand.
 
Grävardag idag, jag blev ju attackerad av flera rosor och har inte hunnit få ner alla... :cautious: Jag gräver för blåbärstry också, nu har jag fått ihop fyra sorter så vi får se om det räcker (jag har inte orkat kolla när respektive sort blommar, det får bli det det blir).

En bit pion är också uppgrävd, grannen ville ha. Två odlingslådor ska tömmas (deras placering blev kass) och sättas upp på ett nytt och förhoppningsvis bättre ställe.

Sedan känner jag för att starta ett bål på den nerklippta schersminen för att få bort eländet :cautious: Den är så illa placerad att det går inte att komma i närheten av den med någon vettig maskin och den fixar jag inte att gräva bort för hand.
Ett rejält rep/band nertill o så så långt det behövs för att fästas i traktorn.?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 644
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 344
· Visningar
44 358
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp