Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga: Jag har ju ett vindruveträd på verandan, tempen går från - på natten (i alla fall just nu) och till +16 häromdagen, ska jag vira in kraken i bubbelplast ? Isolering? Säckväv?

Minns du vad den heter? Olika vindruvor är olika känsliga. Labruskavin (det som kallas för staketdruva) är väldigt tåligt, medan äkta vindruva, vinifera, är betydligt mer känslig. Är det den förra och den inte står i kruka så behöver du sannolikt inte göra någonting.
 
Minns du vad den heter? Olika vindruvor är olika känsliga. Labruskavin (det som kallas för staketdruva) är väldigt tåligt, medan äkta vindruva, vinifera, är betydligt mer känslig. Är det den förra och den inte står i kruka så behöver du sannolikt inte göra någonting.
Tror det sitter en lapp på den o den står i kruka.
 
Tror det sitter en lapp på den o den står i kruka.

Läs vad det står på den och om det är ett labruskavin så tycker jag att du ska plantera den på en solig plats pch att den ska få en trevlig ställning att klättra på. Det täcker med att täcka roten med löv. Är det vinifera så behöver den stå i växthus för att växa till sig även om den överlever milda vintrar ute i zon 1 till 3 (Solaris är ett exempel på tålig vinifera som kan klara zon 3, men vill man ha vindruvor så behövs växthus).
 
Läs vad det står på den och om det är ett labruskavin så tycker jag att du ska plantera den på en solig plats pch att den ska få en trevlig ställning att klättra på. Det täcker med att täcka roten med löv. Är det vinifera så behöver den stå i växthus för att växa till sig även om den överlever milda vintrar ute i zon 1 till 3 (Solaris är ett exempel på tålig vinifera som kan klara zon 3, men vill man ha vindruvor så behövs växthus).
Den står inne på glasverandan,står inte på den vad den heter,bara vindruva,får inte torka ut och kan beskäras på senhösten. Så det blev jag ju inte klokare av,men jag lindar väl in krukan o en bit upp på stammen så får vi hoppas på det bästa.
 
Ska man klippa ner lavendel inför vintern?

Har två som brer ut sig i landet på ett mycket osmickrande sätt. De borde väl gå att tukta lite? Gör man det nu eller till våren?
 
Ska man klippa ner lavendel inför vintern?

Har två som brer ut sig i landet på ett mycket osmickrande sätt. De borde väl gå att tukta lite? Gör man det nu eller till våren?
Jag skulle vänta till våren med att klippa. Man kan klippa i augusti också men vet inte hur pass sent på året man kan klippa.
 
I somras när jag fixa lite i trädgården så hittade jag några larver (typ 3 st), har inte tänkt på det så mycket men googla nu då jag var nyfiken. Verkar som att det var ollonborrar, som kan förstöra gräsmatta å andra växter verkar det som. Lägger till en länk på det jag läst. Någon som har erfarenheter med detta? Borde jag "behandla" min gräsmatta? Kan tillägga att jag hatar ollonborrar 😅😱😱

http://vaxtia.se/index.php/tips-tricks/vanliga-fragor/larver-i-grasmattan/
Jag har, och har haft.

de äter upp gräsrötterna så jag kunde rulla av gräset ungefär som en tjock heltäckningsmatta. Gräset var dött men ogräset levde. Hos mig tog koltrastarna hand om larverna när jag rullat undan gräset.

Men det var värre med grävlingen. Den bökade upp större delen av gräsmattan. Folk trodde jag hade vildsvin på tomten men det var bara en energisk grävling. :rofl:

Bästa boten ska tydligen vara att sköta gräset. Vattna och gödsla.
 
Inför odlingssäsongen 2020.

Svartkål - smakar en annorlunda än grönkålen?
Jag är less på grönkål efter att ha frusit in för mycket. Tog det sista av 2018 års skörd idag.
Gillar tanken på kål men är som sagt lite less på just grönkålen. Svartkålen är dessutom vacker!
 
Inför odlingssäsongen 2020.

Svartkål - smakar en annorlunda än grönkålen?
Jag är less på grönkål efter att ha frusit in för mycket. Tog det sista av 2018 års skörd idag.
Gillar tanken på kål men är som sagt lite less på just grönkålen. Svartkålen är dessutom vacker!

Svartkål är lite mjällare, mer som savoykål till strukturen. Något mindre gräsig i smaken. Men den är också känsligare för kyla än grönkålen, särskilt när det fryser gör att sedan bli plusgrader. Då brukar den sloka.
 
Inför odlingssäsongen 2020.

Svartkål - smakar en annorlunda än grönkålen?
Jag är less på grönkål efter att ha frusit in för mycket. Tog det sista av 2018 års skörd idag.
Gillar tanken på kål men är som sagt lite less på just grönkålen. Svartkålen är dessutom vacker!

Jag har både svart- och grönkål. Använder svartkålen främst som strimlad och stekt och äter den som varmt tillbehör till maten. I ärlighetens namn känner jag ingen större skillnad i smak på den och grönkålen efter den varit i stekpannan.

Hos mig gillar också kållarverna svartkålen bättre än de gillar grönkålen.
 
Ni som hänger här. Hur gör ni nu med förvaringen av allt?
Har alla här jordkällare?
Jag har lagt i plastlådor med lock i jordkällaren.
Jag har för förstagången gjort ett test med sand i jordkällaren.

La ett sandlager i botten, la ut morötter över ytan och täckte med sand.

Få se om det funkar. Har mängder i kylskåpet också och kommer att ha morötter för hela vintern om detta funkar-

Spenat och mangold har jag förvällt och fryst in. Samma med bönor.
 
Jag är tyvärr en riktigt dålig morotsodlare - det är annars en dröm att ha egna morötter för hela vintern! - men har en del majs, rotselleri, purjolök och potatis kvar att ta hand om i år.

Har både en rymlig, frostfri, ganska mörk matkällare och ett kallskafferi i ett litet rum intill köket. Så förvaringsplatserna är inte svåra att hitta. Dock behöver det ju säkras för/bevakas så inte mössen kommer åt - de har uppenbarligen redan klättrat upp i några av de kvarblivna majsplantorna ute i landet och haft kalas där de kunnat nå godsakerna.

Den gången jag får riktigt mycket att vinterförvara, en större potatisodling än nu t ex, så har jag ett gammalt blytungt badkar som lägligt nog står inne i matkällaren. Ett rejält lock med tyngder över och lite sand att stoppa ner matvarorna i, så borde det säkra de flesta odjur från att komma åt sedan. Och då ryms där en hel del.

Men av bekvämlighet och med de skånska ickevintrarna så löser jag mycket av vinterförvaringen av purjo, kål och rotsaker med att bara låta allt stå ute i landet, och hämta där när jag behöver. Det brukar funka bra i vart fall december ut och ofta en bit in i januari.
 
Jag har för förstagången gjort ett test med sand i jordkällaren.

La ett sandlager i botten, la ut morötter över ytan och täckte med sand.

Få se om det funkar. Har mängder i kylskåpet också och kommer att ha morötter för hela vintern om detta funkar-

Spenat och mangold har jag förvällt och fryst in. Samma med bönor.
Spännande! Inte ens tänkt på att man kan ha sand där nere. Du får gärna uppdatera närmare våren om vad du tyckte :)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 648
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
44 508
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp