Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch vad tråkigt med branden! Har ingen koppling till dem men så hemskt när sånt händer. :(

På den mer positiva sidan så har jag faktiskt varit ute i trädgården i helgen, halleluja! Jag fick gjort en del faktiskt. Grävde rent en del av landet så den är nästan ogräsfri, lite finlir kvar med lösa rötter bara till våren. Tog bort alla höga vissna växter så det ser lite städat ut. Hittade fågelmatstunnan och i den låg fågelmatarna jag letat efter, så nu har jag massor med fågelmatare uppe och är allmänt supernöjd över alla små fåglar som kommer på besök. :)

Grävde rent i varmbänken (kommer ha sååå mycket rättika där nästa år gissar jag...) och hittade palsternackor och morötter! De åkte upp och direkt in i en soppa. La lite blast i jorden i bänken som mat till mikroorganismerna.

Jag tog också bort perenner från balkonglådorna och jordslog dem tillfälligt i en rabatt. Det var fyra alunrot (alunrötter? :confused:) i typ ljust blodrött och mörkrött, samt två cyklamen och två kärleksört. Rabatten de hamnade i var gravt igenvuxen... En smärre insats att bara fixa några små hål att peta ner blommorna i. Men är så nöjd att jag gjorde det, nu kanske de överlever istället för en säker frostdöd i lådan. :)

Satte även upp en ljusslinga i verandan så nu ser det vintermysigt ut! Nästa gång jag får tid ska jag lägga ut granris överallt på balkonglådor, på stolarna och framför trappen. :) Samt pynta i kärl/krukor på något vis, kanske stormlykta med liten ljusslinga i...
 
Idag när jag ska sova är första dagen med lite sol, såg det när jag släppte ut hundarna nyss. :cautious:
I morgon när jag ska vaka av så kommer det säkert regna igen så jag inte kan plantera klart i år. :banghead:
 
Nej det är pallkragar permanent placerade i trädgården
Det växer fortfarande persilja i en de andra är just nu tomma
Ok! Är de i flera våningar kragarna?
Jag har tagit in mina nu i höst för att kunna olja dem till våren och ta ut sen. Men vet inte hur man ska göra men tänker mig att kragarna håller i bättre skick än att stå ute hela vintern?
 
Ok! Är de i flera våningar kragarna?
Jag har tagit in mina nu i höst för att kunna olja dem till våren och ta ut sen. Men vet inte hur man ska göra men tänker mig att kragarna håller i bättre skick än att stå ute hela vintern?
Vi har våra ute året runt. De oljades innan de togs i bruk och jag har för mig att det sitter markduk på insidan.
 
Ok! Är de i flera våningar kragarna?
Jag har tagit in mina nu i höst för att kunna olja dem till våren och ta ut sen. Men vet inte hur man ska göra men tänker mig att kragarna håller i bättre skick än att stå ute hela vintern?
Just nu är de tre på höjden men ska bli fyra högt faktiskt det är långt ner till backen nuförtiden ;)
De mår säkert bättre av att komma in och torka men jag har så mycket jord i mina och rätt så många så det blir för mycket jobb
Oljar man in dom väl så ska de väl tåla lite i allafall :)
 
jag har varit superduktig och inventerat alla mina fröer, gjort listor över när de flesta av mina perenner blommar (i min trädgård inte vad som står på nätet) och gjort en lista över vilka fröer jag borde så när. Tyvärr tror jag inte det kommer hjälpa ett dugg när tiden för att börja så de första anländer för då är jag antagligen så vinterdeppig att det känns som ett övermäktigt projekt :meh:

Det blev en snygg lista iaf :angel:
 
:arghh: Min sambo har haft mina chili-och pelargonplantor utomhus över natten. Det har varit 3 grader som kallast. Pelargonerna klarar sig väl, men chilisarna?:cry:
 
Ibland krävs det så lite för arr man ska tappa odlingslusten totalt. Först tänkte jag säga upp kolonilotten, men kanske jag tar ett år med endast blommor och gröngödsling.
 
Trädgårdsoptimisten med trädgårdsfeber planterade ut små plantor igår :o De fick godislådor som miniväxthus över sig tror ni de överlever :confused: ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 793
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 357
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp