Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började förra månaden med att sätta vitlök, lite morötter och kastade ut smultronfröer. Nu vid julledigheten blir det chilifrön och sedan är det full gång😁
Jag har morötter i en varmbänk men den är inte så varm längre dock så har det kommit upp några stackars små blad vi får väl se om det blir något av det ;)
 
Idag fick jag min fröbeställning. Det är nästan så jag ångrar att jag köpt så mycket. Det mesta ska dessutom sås tidigt, d.v.s. i februari. Jag måste definitivt köpa mer växtbelysning.

Men jag tänkte smygstarta genom att så tomat redan nu. Det blir av sorten Vilma. Det är en väldigt låg busktomat som passar i kruka.
 
Har räknat efter och har över 90 chilifrön, blir ju massor även om bara 1/3 tar sig till vuxen plantaO_o
Byta kan jag göra med andra på jobbet men ge bort går inte då alla har för många och går inte att ge utan att få.
 
Idag fick jag min fröbeställning. Det är nästan så jag ångrar att jag köpt så mycket. Det mesta ska dessutom sås tidigt, d.v.s. i februari. Jag måste definitivt köpa mer växtbelysning.

Men jag tänkte smygstarta genom att så tomat redan nu. Det blir av sorten Vilma. Det är en väldigt låg busktomat som passar i kruka.
Mina "Vilma" blev lätt över en meter. Jag skulle inte sätta dom tidigt! :laugh:
 
Jag insåg precis att jag inte tagit loss den automatiska fönsteröppnaren från växthuset så jag gick ut för att göra det men växthusdörren har frusit fast. Hoppas att fönsteröppnaren har hållit. Jag får gå dit en blidvädersdag och ta loss den.
 
Jag insåg precis att jag inte tagit loss den automatiska fönsteröppnaren från växthuset så jag gick ut för att göra det men växthusdörren har frusit fast. Hoppas att fönsteröppnaren har hållit. Jag får gå dit en blidvädersdag och ta loss den.
Aldrig hört innan att det behövs, här sitter dom på året runt och gjort i många år.
 
Jag har mina tomatplantor kvar sedan i somras och de ger gott om frukt fortfarande! Så gott!

Även paprikaplantan sätter frukt som aldrig förr!
Den lugnande ner sig lite nu när jag flyttade den ifrån lampan lite. Det började bli lite extremt.

Sallad har jag satt, samt 2 lökfrön. Hoppas på att även de ska kunna växa inomhus!
 
På årets mörkaste/kortaste dag brukar jag leta efter något litet förtida vårtecken, och även detta år har snödropparna kravlat sig upp ovan jord, för att sträcka sig efter den lilla stunden dagsljus. Det finns förväntningar också inför trädgårdsåret 2020. :love:

IMG_3802.JPG
 
Varför måste allting på min gård vara så rebelliskt och egensinnigt hela tiden? Funderar på att döpa stället till Anarkigården, men det skär sig lite grann med min yrkesroll.

Jag har sått machesallat fint i områden inom odlingslådorna, men det blev mest små ynkliga sallatsblad av dem. Nu finns det knappt något kvar inne på ytan där de skulle vara, men i grusgångarna! Där vill machesallaten bo. Och då gör den det, och därmed basta. Möjligen tills jag ätit upp den.

IMG_3803.JPG
 
Varför måste allting på min gård vara så rebelliskt och egensinnigt hela tiden? Funderar på att döpa stället till Anarkigården, men det skär sig lite grann med min yrkesroll.

Jag har sått machesallat fint i områden inom odlingslådorna, men det blev mest små ynkliga sallatsblad av dem. Nu finns det knappt något kvar inne på ytan där de skulle vara, men i grusgångarna! Där vill machesallaten bo. Och då gör den det, och därmed basta. Möjligen tills jag ätit upp den.

Visa bifogad fil 42231
Tack för tips :up:
Min ville inte heller bli "odlad", men nästa år blir det att göra en "grusgång" åt den... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 719
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 478
· Visningar
48 187
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 378
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp