Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack :) blir dock ändå inte helt klok på varför broccolo var seg/inte gav något samt att rosenskära enbart drog iväg och blev enorma plantor utan blommor. Ingen uppvisade några andra symptom. Jag både förodlade och direktsådde, samma med alla.
Vi upplevde dock att förra året var lite märkligt. Vissa grödor gick snabbt i blom. Getingarna åt upp hallonen. Fåglarna tog ALLA jordgubbar. Året innan drunknade vi i bär utan att skydda dem från djuren... Blir intressant att se i år, efter en tämligen god sommar förra året och en mild vinter. Kan bli mängder med skadedjur.

Tillägg: hittade detta. Kanske gödslat för bra?
"Rosenskära hör till en av de blommor som kan få för mycket näring – åtminstone om du vill att den ska blomma. För mycket näring gör att plantan producerar massor av blad och inte bryr sig om att bilda blommor."
 
Senast ändrad:
Finaste fröpåsarna kom idag! :love: De skickade också med tre små gratispåsar! En med rätt mycket frö till rödkål samt två påsar med en halvhög solros. Så fint!
IMG_20200128_182539_593.jpg
 
Tack :) blir dock ändå inte helt klok på varför broccolo var seg/inte gav något samt att rosenskära enbart drog iväg och blev enorma plantor utan blommor. Ingen uppvisade några andra symptom. Jag både förodlade och direktsådde, samma med alla.
Vi upplevde dock att förra året var lite märkligt. Vissa grödor gick snabbt i blom. Getingarna åt upp hallonen. Fåglarna tog ALLA jordgubbar. Året innan drunknade vi i bär utan att skydda dem från djuren... Blir intressant att se i år, efter en tämligen god sommar förra året och en mild vinter. Kan bli mängder med skadedjur.

Tillägg: hittade detta. Kanske gödslat för bra?
"Rosenskära hör till en av de blommor som kan få för mycket näring – åtminstone om du vill att den ska blomma. För mycket näring gör att plantan producerar massor av blad och inte bryr sig om att bilda blommor."
Jag har också läst och upplev tatt rosenskära är en sån blomma som behöver lite längre natt för att gå i blom. Dvs de år jag sått för sent eller de vuxit långsamt så de är stora först mitt i sommaren, då kommer ingen knopp förrän i augusti då dagarna börjar bli kortare igen. Näringen spelar också roll som du säger, sparsamt med den så det inte bara blir blad.
 
Jag har också läst och upplev tatt rosenskära är en sån blomma som behöver lite längre natt för att gå i blom. Dvs de år jag sått för sent eller de vuxit långsamt så de är stora först mitt i sommaren, då kommer ingen knopp förrän i augusti då dagarna börjar bli kortare igen. Näringen spelar också roll som du säger, sparsamt med den så det inte bara blir blad.
Läste också detta :) Dock förodlade jag mina i varmbänk redan i mars och satte sedan ut i landet, men det kan ändå ha spelat roll såklart. Jag tror mest det var för mycket gödsel för dem - trots att jag tycker det generellt borde ha gödslats mer i landet. :p
 
Läste också detta :) Dock förodlade jag mina i varmbänk redan i mars och satte sedan ut i landet, men det kan ändå ha spelat roll såklart. Jag tror mest det var för mycket gödsel för dem - trots att jag tycker det generellt borde ha gödslats mer i landet. :p
Det låter rimligt när du var så tidigt ute :)

Jag gödslade bort mina smultron och jordgubbar förra året så jag kan verkligen relatera :D i år får dom nog inget förrän efter skörd!
 
Jag ska nog fixa en liten varmbänk på gödselstacken och se om lite sallad och morötter vill växa där
Beställa och plantera rosenplister fler astilbe och nävor
Så snabbväxande saker i varmbänken, t ex sallat, spenat, rädisor etc. Just morötter tar längre tid på sig, så det är inte lika lämpligt, även om det säkert går. Dock blir de inte skördeklara förrän värmen från varmbänken ebbat ut. Givetvis kan du ha den kvar ändå, och då kan våren ha kommit längre. Men för att kunna skörda maximalt från ytan i varmbänken satsar jag på snabbväxande grödor just där.
 
Så snabbväxande saker i varmbänken, t ex sallat, spenat, rädisor etc. Just morötter tar längre tid på sig, så det är inte lika lämpligt, även om det säkert går. Dock blir de inte skördeklara förrän värmen från varmbänken ebbat ut. Givetvis kan du ha den kvar ändå, och då kan våren ha kommit längre. Men för att kunna skörda maximalt från ytan i varmbänken satsar jag på snabbväxande grödor just där.
Det var något som åt upp allt jag satte i varmbänken så den är nedmonterad Jag hade morötter där förra året som växte fint men i år får det bli på ett annat ställe
 
Någon som ska så basilika? Hur är det att odla generellt, trivs dom i full sol, med lite vatten? Antar man måste vattna när dom ska gro, men sen kanske inte lika mkt. Funderar på lite olika sorter att så på friland i typ maj kanske, zon 1. Är jag helt ute å cyklar då? Kommer det ta lång tid att få upp, borde jag börja tidigare inne?🤔 Jag är otroligt ny på detta, behöver lite hjälp 😅

Vad tycker ni är enklast av kryddor? Funderar på ett litet kryddland, tänkte köpa rosmarin, kanske timjan, dragon å lite annat som färdiga plantor men just basilika hittade jag så spännande frön, vill gärna äta dom 😁
 
Någon som ska så basilika? Hur är det att odla generellt, trivs dom i full sol, med lite vatten? Antar man måste vattna när dom ska gro, men sen kanske inte lika mkt. Funderar på lite olika sorter att så på friland i typ maj kanske, zon 1. Är jag helt ute å cyklar då? Kommer det ta lång tid att få upp, borde jag börja tidigare inne?🤔 Jag är otroligt ny på detta, behöver lite hjälp 😅

Vad tycker ni är enklast av kryddor? Funderar på ett litet kryddland, tänkte köpa rosmarin, kanske timjan, dragon å lite annat som färdiga plantor men just basilika hittade jag så spännande frön, vill gärna äta dom 😁
Basilika vill ha värme. Jag skulle inte förvänta mig att den kan växa bra utomhus utan skydd.

Man kan så basilika året runt, men så här års behöver den extra belysning.

Timjan är löjligt enkelt. Det bara växer.
 
Någon som ska så basilika? Hur är det att odla generellt, trivs dom i full sol, med lite vatten? Antar man måste vattna när dom ska gro, men sen kanske inte lika mkt. Funderar på lite olika sorter att så på friland i typ maj kanske, zon 1. Är jag helt ute å cyklar då? Kommer det ta lång tid att få upp, borde jag börja tidigare inne?🤔 Jag är otroligt ny på detta, behöver lite hjälp 😅

Vad tycker ni är enklast av kryddor? Funderar på ett litet kryddland, tänkte köpa rosmarin, kanske timjan, dragon å lite annat som färdiga plantor men just basilika hittade jag så spännande frön, vill gärna äta dom 😁
Jag rekommenderar att så basilika i krukor eller lådor, placerade soligt och skyddat. Gärna i ett hörn på en uteplats. Helst inte på friland. De vill ha det fuktigt, inte som timjan och rosmarin, som ju trivs i torrt grus.
 
Jag har förhållandevis bra jord på lotten - men kanske något åt det leriga hållet. På vissa ställen skulle jag dock vilja få den lite lättare och lite varmare. Jag har bland annat använt mull, kompost, gräsklipp osv, men det konsumeras upp rätt fort av jorden och den blir lätt kompakt. Om jag vill använda sand till avgränsade delar för att odla sådant som passar mer sandig jord, vad för slags sand kan jag använda och var hittar jag den?
Min starka rekommendation för lerjord är att TÄCKODLA! Täck med allt slags organiskt material du kan tänka dig. Inte för tunna lager och lägg på mer flera gånger under säsongen, eftersom det sjunker ihop, bryts ned, äts upp av maskar mm. Lerjorden blir då superfin!
 
Jag har varit ute och inspekterat läkarna lite, det är roligt att jag bara minns var jag satt två sorter så resten blir en överraskning. :D
Jag tog också en titt på buskarna och konstaterar att samtliga har börjat knoppa och alltså överlevt vintern så långt! Alla utom en... så nu är jag jättenervös! Det är min hibiscus som inte börjat knoppa än och jag vill ju så gärna, så gärna att hon ska klara sig! :heart Jag böjde försiktigt på några smala kvistar och de är inte torra eller så i alla fall. Förhoppningsvis är hon bara sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 780
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 603
· Visningar
53 186
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 438
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp